Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller Kitearna på att ta död på sin sport?

  • Håller Kitearna på att ta död på sin sport?

    Publicerad av s på 9 augusti, 2004 vid 13:51

    Efter att jag läst Rambo Johnssons inte sååå intelligenta inlägg om gubbar i Klagshamn så var jag inne på Kitekonfen för att se vad de skriver, dels av allmän nyfikenhet men också för att se om de diskuterar detta med konflikten mellan vindsurfare/kiteare/badande/fågelskådare. Ja, för att kolla om de ser det som ett problem eller hur de ser det.

    Det verkar klart som de många av kitearna inte förstår att andra tycker att de stör/är i vägen/är farliga (gäller de kiteare som är inne i konfen vill säga, de representerar förhoppningsvis inte kite-sverige). Inlägg om klagomål från vindsurfare eller badare bemöts t.ex. med:

    (Om Klagshamn): “Hursom perfekt dag att försvara våra färger och rättigheter gentemot nazister som “surfclub klagshamns styrelse”. Styr upp en massgathering och kör skiten ur stället nu när vi fortfarande har lagen på vår sida!! “

    eller

    (Om Björkäng): ” haha det va jag som körde på en gub jävel där förra veckan dom e ju helt sjuka där för fan, jagar en o grejer om man kitar för nära stranden “

    Smart eller????
    Om de fortsätter såhär kommer vi vindsurfare inte ha några problem med kiteare om några år… De kommer själva jobba fram ett totalt förbud!!!

    Och det verkar hända nya saker hela tiden. Olyckor, incidenter, folk som kommer fram och skäller på dem.
    Tex (om Onsala): “..och där är inte kitesurfare så välsedda efter en incident med en optimistjolle. “

    Och så svärtar de vindsurfare när det händer olyckor!!!
    “och när man ringer ambulans så säger man att det var en windsurfing olycka. som vi gjorde i tex Habo härom dan vet ej om det gick fram hela vägen dock? “

    Gå in och läs själva! De är inte kloka! Endast ett fåtal inlägg om att de kanske ska visa lite respekt för badare, surfare eller vem annan som helst.
    Jag undrar om alla respektfulla kiteare (ja, jag vet att det finns sådana) givit upp konfen? Är det ingen idé att försöka påverka på ett bra sätt där eller? För många skitinlägg är oemotsagda! Det värsta är väl att en av KiteKonfenmoderatorerna (Patrikol) är inne och skriver liknande skit här på konfen och spär på motsättningarna ytterligare!

    Hoppas det kommer fram något nationellt kiteförbund med lite intelligenta människor i som kan styra upp verksamheten! För annars kommer kite vara borta om några år pga idioti – och det vore väl synd? Eller?

    /Staffan

    rambo_johnson svarade 19 år, 9 månader sedan 30 Medlemmar · 71 Svar
  • 71 Svar
  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:04

    Kollar också lite på kitekonfen ibland. Kul ibland men samtidigt skrämmande om de verkligen är så puckade som de framställer sej själva. Eller så faller alla in i den pubertala schargongen som verkar råda där inne för att hävda sej. På vattnet skärper de sej förhoppningsvis… Vore synd om kitingen försvann. Det måste gå att utöva en sån sport utan att reta eller utgöra en risk för andra. Men då måste de nog hålla sej för sej själva på sina egna spots.

  • syke

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:16

    Tyvärr så är jag böjd att hålla med. Jag har aldrig stött på en respektlös eller uppkäftig vindsurfare, med det ej sgt att de inte finns, men jag har iallafall inte mött någon. När vår systersport, kitesurfing, uppenbarligen drar till sig människor som sätter attityden framför utövandet så blir jag rädd att vi alla skall dras över samma kam, det är trots allt mestadels ungdomar som utövar sporterna. För att kitesurfing skall kunna leva kvar, och att kitare och vindsurfare skall kunna samsas på vattnet så krävs en radikal attitydförändring bland kitarna. Hoppas att de inser vad de gör för fel innan det är försent.

    Nu skall jag inte spy galla över alla kitare, jag känner en handfull mycket sympatiska människor som utövar sporten, och jag tycker absolut inte att det skall införas något kiteförbut. Men förhållningsregler för vind- och kitesurfare av samma mått som brukas utomlands bör givetvis vara en självklarhet även här.

  • markram

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:24

    Vi skall nog inte skratta för mycket åt deras olycka/or.
    Risken är att surf+windsurf-förbud kommer till följd av de
    mindre aktsamma kitearnas framfart och attityd.
    Många av dem är väl inte mogna/tillräckligt torra bakom öronen för att veta/bry sig om vad som hände på 80-talet (surf-förbud mm).
    Jag skulle inte störa mig ett dugg på kiteförbud, men tycker inte att det skall behöva gå så långt, men om det är ända lösningen för att allmänheten skall känna sig trygg och det säkrar möjligheten för fortsatt surf så är det helt ok.
    Men om man tar sin aktivitet och dess omvärldpåverkan + olyckor på allvar, såsom klättrare, fallskärmshoppare o dyl.gör, så har sporten en fin framtid i Sverige.

  • rambo_johnson

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 14:59

    haha, fan va ball

  • kleverboi

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:00

    Låt oss hoppas att de ointelligenta kommentarerna på forumet inte återspeglar vad som egentligen pågår. Jag är ny med kite men har windsurfat i 15 år och måste säga att kite är riktigt farligt ibland. Sunt förnuft och lite mindre attityd skulle väl både windsurfarna och kitarna må bra av – alla vill ju ha vind och schyssta spots att åka på – jag fattar inte varför det är nån slags motstridighet till de båda sporterna.
    Jag har kite som ett komplement till windsurfingen – som fortfarande är det absolut roligaste i styv kuling.

  • rune

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:10

    Ta död på, är inte det att överdriva lite, jag menar vi kan väl inte hjälpa att det är en massa andra idioter som springer lösa på vårat nyfunna territorium. Vi vissar respekt för modernaturs feta krafter och de vindar vi rippar i samt det våger vi poppar på och inget annat. Vi kommer aldrig börja heller för den delen, all världens stränder ligger för våra fötter. Ni får väl helt enkelt se kitingen som The Empire, “never underestimate the power of the dark side” så tills nästa gång jag rippar över era huvuden eller bränner förbi er på vattnet får ni fortsätta tro att kitingen tar död på sig själv….

  • michel

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:19

    Hmm Det är en hel del historier man hör om kitesurfare (blivande kitesurfare) som riggar upp sina nyinköpta
    kite’s mitt ibland badanden och försöker köra i 2 m/s …

    Det är dock vi som hållt på ett tag som måste ta vårt ansvar
    och råda “nybörjarna” att hålla till på spots som de inte
    kan skada sig själva eller andra. Kitesurfa i Apelviken, Björkäng, tylösand eller på liknande stränder en vacker dag är ingen bra idé, det måste skyltas, berättas mm INNAN det händer något!

    Inom Varbergs Windsurfingklubb har det diskuterats om skyltar för Apelviken, en start och landnings zon för kitesurfare. Mycket bra ide som tyvärr inte har realiserats
    än.

    Jag föreslår en ny tråd med förslag om skyltar och policies
    som alla som känner sig måna om “sin kitespot” kan använda
    sig av för att “skydda” den mot oförstående nybörjare.

    /Michel

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    9 augusti, 2004 vid 15:31

    HAHA!!!

    Rune..om jag ser dej på vattnet ska vi se vems fena som rippar vem cool.gif

  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:32

    Men om det blir ett “sosse-förbud” (inte omöjligt i detta förmyndarland) pga för mkt olyckor och incidenter så har ni verkligen tagit död på er själva. Inte rolit. Då blir det svårt att rippa över våra huvuden. Även om ni har förmåga att tämja powern i the dark hole.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    9 augusti, 2004 vid 15:37

    LARS!!!!

    har du skrivit fel eller har du inhandlat dej en go NaishCompwave 8.3a!?!!??!!? laugh.gif cool.gif grin.gif wink.gif cool.gif

    gillar du den??

  • rune

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 15:52

    They may take out kites but they can never take our freedom

  • lars_k

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:08

    Japp. Men jag har fan inte fått prova den än. Förbannade pyspunka…

  • patrikol

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:14

    Det där var ett rejält påhopp du är välkommen att leta upp dom inläggen som “Liknande skit” inlägg ifrån min sida så skall jag stå för dom. Jag står för det jag skriver och det är en hel del unga killar på kitekonfen som kanske inte riktigt har den där känslan för vad man kan skriva och uttalar sig dumt men tänk på att detta hela bottnar i en rejäl fientlighet ifrån Windsurfklubben i klagshamn gent emot kiteare som varit där försök inte lägga den skulden på kitearna är det något som sägs som du tar anstöt av så säg till så skall jag ta vederbörande i örat men du bör nog snarast gräva upp belägg för ditt påhopp. Staffan!

  • kalabra

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:37

    Skyltar med allmänna vett o etikett regler är på gång i Apelviken. Tyvärr så blir det gärna lite långbänk av såna här frågor då många skall tycka och tänka. Skyltarna är hos tryckeriet nu skall bara monteringen på stranden lösas. Märk väl att det inte rör sig om något förbud utan endast rekommendationer från VVK var man skall starta o landa etc. Jag lägger in en bild på hur skyltarna ser ut imorgon när jag kommer åt dem. Syftet med skyltarna är även att informera icke kitare om vad som gäller. Den här säsongen har det mig veterligen fungerat bra i Apelviken, Björkäng skyltas av Swell människorna när de har kurser, mycket bra!
    När vi i VVK tog fram skyltarna så var det på ett initiativ väckt av en medlem, en arbetsgrupp bestående av mig själv, Putte på SP och Michel på Swell satte oss ner och funderade över hur vi skulle gå tillväga för att på ett smidigt sätt utan förbud och regeler om det ena och andra få lite struktur på verksamheten vilket resulterade i de inom kort monterade skyltarna.

    Kita lungt och höj draken när ni möter en vindsurfare!

    Christian
    Vice ordf VVK

  • kaiser

    Medlem
    9 augusti, 2004 vid 16:52

    ang. klagshamn så har jag kitat där några gånger och inte stött på några sura miner.
    När det gäller ett förbud har jag svårt att se var i förbudet skulle ligga. kite finns inte i lagen, och vem kan hyra/arrendera allmänt vatten? Försöker folket i surfklubben skapa sig en egen liten stat mitt i hjärtat av sverige?
    Visst kan kite föra med sig olyckor.
    Personligen skulle jag inte ha något emot att surfklubben o kitarna enas och tillsammans jobbar för ett säkrare surfande i klagshamn. Dessutom skulle klubben säkerligen få några nya medlemmar om man börjar se på sporten med nyktra ögon.

Sida 1 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Håller Kitearna på att ta död på sin sport?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.