Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halv-FEN-tråden: Bli av med din halva fena!

  • ola-h

    Medlem
    2 april, 2008 vid 09:59

    Jag har ett märkligt problem med mina fenor. Antagligen inducerat av värmen på Maui. De måste på något sätt ha delaminerat och delat sig, men sedan också krympt. Fenbaggen är nu full av fenor på endast ca 15cm, men varje fena finns i två identiska kopior.

  • _frippe_

    Medlem
    2 april, 2008 vid 10:14

    @Ola H. 455696 wrote:

    Jag har ett märkligt problem med mina fenor. Antagligen inducerat av värmen på Maui. De måste på något sätt ha delaminerat och delat sig, men sedan också krympt. Fenbaggen är nu full av fenor på endast ca 15cm, men varje fena finns i två identiska kopior.

    Troligen har du fått med dig ett gäng gamla fenor hem. Förr i tiden körde man ibland med två extra småfenor och vissa tillverkare testade även att ersätta den enda fenan med två lite mindre. Detta var dock en trend som dog ut så du kan med gott samvete slänga bort dem.

  • Kjello

    Gäst
    2 april, 2008 vid 10:23

    Trender kommer tillbaks, nu kommer dubbla fenor igen,
    då borde väl assynetriska fenor som är i princip no profil mot insidan ‘mellan fenorna’ va en fördel.
    Mindre vattenmotstånd ‘ vattnet pressas inte ihop så hårt mellan fenorna i höga farter’.
    Den ide’n är gammal , inget nytt’ bara logiskt, och används säkert fortfarande.

    Nu är jag ute och spånar, men hela tråden lutar åt skämthållet, nu åker jag till jobbet.

  • ola-h

    Medlem
    2 april, 2008 vid 10:31

    @_Frippe_ 455698 wrote:

    Troligen har du fått med dig ett gäng gamla fenor hem. Förr i tiden körde man ibland med två extra småfenor och vissa tillverkare testade även att ersätta den enda fenan med två lite mindre. Detta var dock en trend som dog ut så du kan med gott samvete slänga bort dem.

    Du, det är andra april nu. Det där aprilskämtet skulle du dragit igår. Två små fenor? Så tokigt kan det väl ändå aldrig ha varit?

  • bananen

    Medlem
    2 april, 2008 vid 13:16

    Vad är det för krafter jag har dragit igång???

  • svenne

    Medlem
    2 april, 2008 vid 13:56
    bananen;455732 wrote:
    Vad är det för krafter jag har dragit igång???

    Nja, det behövs inte så mycket kraft för att fenan ska halveras. Rätt snärt i botten i perfekt laydown-vinkel så går det smärtfritt. Det jobbiga är att hitta rätt fenhalva sen.

  • jester

    Medlem
    2 april, 2008 vid 14:40

    Nästan helt komplett fena (minus tuttle-huvudet) ligger på botten i Habo-Ljung. Bara o hämta!

  • hakman

    Medlem
    2 april, 2008 vid 14:55

    Oooooo släng inte dessa fenor! Lägg dem istället i GWC:s klubbstuga så att freestylesektionen kan få kapa dem ännu mer och exprimentera fram den ultimata cumstom-freestylefenan. Jävlar vad sugen jag är på att testa 10 cm. Det är ju runt den gräsen man inte en behöver poppa alls!

    Nej men halva fenor is the shit i alla fall.

  • Kjello

    Gäst
    2 april, 2008 vid 23:20

    Uuhhpss Råkade tydligen skriva i fel tråd “stämmer verkligen detta !! tråden” i stressan på jobbet.
    Nu drygt 7 timmar senare, rättar jag och klistrar jag in det här, där det va tänkt ;

    fick sms från bussgods innan jag gick till jobbet,
    Hämtade min ‘allra första’ bräda med 3st fenor, Naish Custom Wave 5″2.
    Den har just två sådana (assymetriska) fenor jag nämnde, naturligtvis.

    Ha Ha re kul alla.

  • svenne

    Medlem
    3 april, 2008 vid 05:58
    Hak;455762 wrote:
    Oooooo släng inte dessa fenor! Lägg dem istället i GWC:s klubbstuga så att freestylesektionen kan få kapa dem ännu mer och exprimentera fram den ultimata cumstom-freestylefenan. Jävlar vad sugen jag är på att testa 10 cm. Det är ju runt den gräsen man inte en behöver poppa alls!

    Nej men halva fenor is the shit i alla fall.

    Du, i den här tråden hjälper vi varann med halva fenor. Välgörenhet håller Frälsningsarmén på med, och inte f*n kan de nåt om freestyle!

  • bicless

    Medlem
    3 april, 2008 vid 21:03

    Jag har en halv trimboxfena, överdelen, så har du underdel så är det vara höra av dig 🙂
    Annars kan överdelen skänkas bort till behövande (om jag får ur faanskapet ur brädan)

    Bicless

  • ola-h

    Medlem
    4 april, 2008 vid 12:36

    @Bicless 456131 wrote:

    överdelen

    Menar du överdelen sett uppifrån eller överdelen sett underifrån?

    Själv saknar jag 1cm av yttersta nedre (sett uppifrån*) bakdelen till en 14cm MFC TP. Någon som har en sådan bit över?

    *Här definierar jag uppifrån som den riktning som en person som står på brädans däck och betraktar sagda däck kommer titta i.

  • jmb

    Medlem
    4 april, 2008 vid 17:28

    jag saknar dom sista 2 centimetrarna på tippen av fenan. om någon har en sådan bit till övers så e jag tacksam

  • bicless

    Medlem
    5 april, 2008 vid 14:03

    Överdelen sett om man vänder upp och ner på den och undrar varför den kryssar uselt och upptäcker att fenan ny krymt till 4 cm lång.
    Den överdelen finnes alltså. Övriga delarna ligger och flyter i östersjön. Om någon stöter på dem får ni gärna höra av er. Andra underdelar som kan tänkas passa emottages tacksamt.

    Bicless

  • oscar

    Medlem
    5 april, 2008 vid 18:35

    Har lite slipdamm från en gammal Fin´s international 52 race om nån behöver. Har damm både från leading edge och tuttlehuvet. Kan separeras mot 50 kr eller en gänga till en US-boxbricka.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halv-FEN-tråden: Bli av med din halva fena!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.