Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing halvt nybörjare

  • halvt nybörjare

    Publicerad av erfarne på 30 mars, 2012 vid 13:00

    Hej. Ni får ursäkta för detta med denna tråden finns säkert om man söker lite men tänkte att jag skulle få lite exakt anpassad information för mina förusättningar :)..

    Jag är alltså lite halvt nybörjare. Med detta menar jag att jag vindsurfat ett par sommrar med en gammal 70 eller 80-tals bräda. Den har varit rätt stor och som en stridsvagn mer eller mindre men jag har ändå känt att jag utvecklats. Nu är därför frågan vad ja ska sattsa på härnäst då jag vill utveckla mitt surfande i sommar.

    Mina förusättningar förutom surfkunskaper är 185cm ~90kg.. Som jag förstått är det många som rekommenderar en bräda +160l och +70cm bred.. längden har jag inte fått förklarat än så vet inte vad som gäller där.. hursomhelst så vill jag tumma lite på detta då jag inbillar mig att det kan vara roligare på en liten bräda och att jag kanske kan bemästra detta hyffsat åtminstonde.. sitter och funderar kring 120-130l och fortfarande kring 70cm bred.. detta påverkar ju självklart längden vilket ja därför undrar kring?

    men huvudfrågan är vad ni tror jag bör satsa på? jag har varit på surfspot och fått rådet att köra med en f2 xantos 160l med centerbord.. är centerbord så viktigt? sen också runt 7kvm f2 discovery segel.. fick det paketet för 12 lax vilket jag iofs tycker låter riktigt bra.. men skulle vara mer nöjd om det kom ner till typ 8.. hur löser jag det? :).. liknande grejer osv.. vad som sist ska tilläggas är att jag kommer att segla på en insjö med väldigt byiga och varierande vindar..

    ok det vart rätt mycket info på än gång.. gör så gott ni kan med det :).. uppskattar verkligen er hjälp!

    jr555se svarade 12 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • eusebio

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 13:33

    Glöm centerbord. Det halverar kulfaktorn. Stirra dig inte blind på volymen. Om du vill kunna köra riktig lättvind samt kunna dra rigg hänger det mer på bredden. Räkna med att du behöver ca. 20-25 liter mer än din vikt för att dra rigg ledigt. Ca. 125 liter och minst 70 bred (helst mer) hade jag satsat på. Men det finns säkert olika åsikter om detta.

  • irieman

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 13:44

    Satsa på en JP X-Cite Ride, Fanatic Shark eller liknande på runt 140-150 liter och bredd +70 cm. Det borde finnas ganska mycket beggat att få tag på. Lär dig dra rigg på den typen av bräda, sedan prova med hängsele och därefter att komma in i fotstropparna. Parallellt med detta så träna mycket på strandstart och därefter vattenstart. Efter att du har knäckt vattenstarten så öppnar en hel värld av mindre brädor upp sig 🙂
    Ifall du sedan köper en, mindre bräda, typ 100 liter, så kan du ha kvar 150-litaren för de dagar med mindre vind och stora segel.

  • jr555se

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 14:40

    dina förutsättningar är ganska vanliga och känner igen mig.. skulle inte avråda centerbord då det är rätt bekvämt när man kryssar omkring i princip ingen vind. Förutom det så är det bara Död vikt.. en längre freeride tar bra höjd ändå och railar man vilket är ganska enkelt så går det faktiskt bra.

    Jag kommer sälja min 2011 Shark 150 snart. Den är i princip ny. köptes slutet av sommaren förra året och är i riktigt bra skick.
    Är du intresserad så får du gärna jättegärna höra av dig. Kanske t.o.m provsegla… 🙂

    Jag har tyvärr inga segel men däremot brädan en Bom(bra skick), mastförlängare, sittsele, och eventuellt diverse fenor. du behöver bara komplettera med mastfot och segel o mast.

    Kan vägleda lite till ifall du vill köpa beggade segel då startkostnaden brukar sticka iväg.
    (Har iofs. en i väldigt bra skick 460 mast(55%kol) som passar främst neilpryde.)

    mvh
    Johan

  • erfarne

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 18:32

    Tack alla för era svar!

    lite olika svar där också för den delen.. men antar att de stämmer alla beroende på hur man ser det.. fortfarande lite osäker mellan 120-150l bräda.. förstår att det är bredden som är central för stabiliteten men hur funkar det med längden? hur förhåller sig det till segelstorlek osv.. bör segelstorleken skilja om ja har en 120 eller 150l bräda? antar att svaret är ja :).. Tack igen för svar!

    /Jacob

  • mahi

    Medlem
    30 mars, 2012 vid 21:04

    Glöm centerbord. Har du tuffat runt på en centerbordspråm i ett par säsonger är det dags att sluta med det nu.
    Man blir bekväm och har det nerfält när man egentligen inte behöver, dessutom är funboards med centerbord hopplöst tunga och det blir svårare/tyngre/tar längre tid att lära sig plana, vilket jag och de flesta tycker är när den här sporten börjar på riktigt.

    Givet din vikt hade jag satsat på ett segel runt 7.5 kvm.Du Kan vara ute när det blåser mindre och allt händer lite långsammare än när det brallar på. Inga utpräglade utpräglade specialsegel (race), håll dig till camberlöst alt få cambers.

  • maglu

    Medlem
    1 april, 2012 vid 15:20

    Ingen som funderar på längden, därför får du inga svar på det. Om du väljer en modern freeride, så är det bara bredd och volym som du behöver fundera på. Tittar du på detaljer kommer andra saker in som påverkar mycket mer än själva längden…rocker, fördelning av volym, men som sagt detaljer som jag tror skiljer rätt lite i detta segmentet.

  • maglu

    Medlem
    1 april, 2012 vid 15:31

    Segelstorlek till volym påverkas bara i extremlägena. Väljer du t.ex 7.0 som första segel spelar det ingen roll om du har 120l eller 150l, 7 passar bra. Men 150l blir väl stort om du börjar komma ned mot 5.0 i segel…mest för att brädan blir ohanterlig i så mycket vind. I motsats blir 120l väl smal för att kunna hantera 9m och uppåt.
    Allt går dock men är inte optimalt.

  • robin

    Medlem
    1 april, 2012 vid 17:27

    Var bor du? Bor du på västkusten, Skåne, Öland eller Gotland kan en 120-130-liters vara ett alternativ, annars är det bättre att gå upp en storlek. Det är sant att det inte är lika kul med en 150-liters som med en 120-liters, men jämfört med pråmen som du har lärt dig på (jag lärde mig på en liknande) så kommer 150 liter att upplevas som så sjukt roligt när du planar att du inte kommer ångra dig någonstans.

    Det går dessutom att köra även i hård vind med stora brädor om man håller sig i lite lugnare vatten där inte våghöjden börjar bli jobbig. Jag var ute idag vid Fiskebäck i Göteborg. Jag körde överriggad 5.3, freestylekillarna körde 4.2 och en kille körde 4.6 med en 140-150-liters bräda och det gick hur bra som helst.

  • jr555se

    Medlem
    2 april, 2012 vid 06:38

    han fick överta min shark(med det mesta tillbehör som behövs för att kunna segla) för riktigt bra pris(lite för bra) men viktigt att han blir nöjd och att vi blir en till i surffamiljen.

    Han siktar på ca 7kvm segel i början. Kommer givetvis behöva antingen mindre eller större senare.

    saknar Hajen redan men det är bara att bita ihop och hoppas att SLW propagandan stämmer 🙂
    Den slipper iaf. ligga på hyllan i sommar..

    -johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing halvt nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.