• Hängsele

    Publicerad av zilversurfarn på 3 augusti, 2005 vid 09:03

    Klassisk fråga…

    Midje eller sittsele?

    Min gamla windsurfingsele behöver pensioneras och jag skall ha en ny. Vet inte om jag orkar ställa om mig från sitt till midjesele. Är det inte jobbigt för revbenen när selen trycks upp med en midjesele? (har provat och fick ont i revbensbågen efter ett tag)
    Funderar på en Maui Magic Darkrider waist-seat. Det verkar som om man får kroken lite högre upp än på en vanlig sittsele med den. Nån som har den eller har provat som kan ge lite feedback (bra om ni även kört nåt annat…)
    Finns det nån bra anledning annars till varför i princip alla kite o windsurfare kör midjeselar idag. För ett antal år sen var det mest sittselar (windsurfing) om jag inte är helt ute o cyklar.
    Är det en modegrej eller har det fördelar gentemot sittselen? Är det värt obehaget att lära om?

    Favvoselar? Ge mig lite förslag!

    confused.gif

    walle svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • rocco

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:06

    Köp ingen nötknäckare, det ska va midjesele..om du vindsurfar o ska ha en kitesele kanske du ska byta ut kroken..men det är ju en smaksak. kitekrokarna är ju mer böjda.

  • zilversurfarn

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:10

    Svar till:


    om du vinsurfar o ska ha en kitesele kanske du ska byta ut kroken..men det är ju en smaksak. kitekrokarna är ju mer böjda.

    [/ QUOTE ]

    Har faktiskt inte haft några problem med “windsurfingkroken”, det har funkat bra.
    Nu var ju frågan en annan men tack för snabbt svar dock!
    Förresten, hur är Kärradal vid sydväst? Varför är du inte ute?

  • amigo

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:14

    från min sida kan jag säga såhär…

    jag är en nybörjare och har inte provat ( och köra med ) andra selar… men själv kör jag med Mystic DarkRider Waist-seat 2005 – hur skön som helst – dragpunkten sitter högst upp som på en midjesele dock har lite benremmar som stödjer lite ( och en blöja som skyddar våtdräkten från stenar ) om man har kiten rakt över sig… känns inte alls som om det vore en sittsele ( har provat och “sitta i dem” ) – dessutom tog jag den för att kunna kita på vintern – får se vad som händer då…

    annars det går bra och LÄTT att simma med den och man får inge ont i kroppen efter 4-5 timmars körning / liggande i vattnet…

    http://www.ontopsports.com – dem har DarkRider 2005 … men även en “högre” modell – Warrior 2005 – check it out…

  • kitefredrik

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:19

    Den bästa är Mystic Darkrider Midjesele. Det är min erfarenhet efter att ha testat några olika, både sitt och midje. Den sitter bra, är lagom styv/stabil, bra/tåliga spännen.

    Kanske att MMs uppföljare, Warrior är lika bra el bättre, det låter jag vara osagt.

    Dessutom är Darkridern tuff, å det är det allra viktigaste.

    Sittsele kanske sparar ryggen lite, men midjesele ger mkt skönare rörlighet både när man åker och hoppar.

    Lycka till med ditt köp.

  • kongos

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:21

    Jag har en så’n jag me’.
    Jag tycker den är kanon.

    /E

  • ric

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:26

    det som skiljer darkrider sitt och midje är:
    1. “blöjan” (om man nu vill kalla den annat är det ok)
    2. att det stter en tamp från höft-till-höft-via-krok -> du kan spänna ner kroken så den inte klättrar!
    i övrigt är det samma sele. har aldrig testat midjesele men jag tror inte den kanar så mkt uppåt iallafall inte då man har våtdräkt under, ska du köra på vindern skulle jag tro att midjesele är överlägset, dels pga at den inte kan kana upp och dessutom syddar blöjan för att snö skall trilla in under jackan vid fall.

    ja köpte själv en darkrider sittsele och är väldigt nöjd med den, man drar ju inte åt så hårt att man inte får blod till benen och ingenting ligger an emot “nötterna” det är nog bara enn tuff-faktor likt den med seglarväst kontra säkerhetsväst med krage som man valde mellan som barn!! grin.gif

    föresten kan man klippa bort “sitt” biten om man inte vill ha det så och vips så har du en midjesele.

  • rocco

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 09:32

    Svar till:


    hur är Kärradal vid sydväst? Varför är du inte ute?

    [/ QUOTE ]

    Det funkar men jag hade kört i björkäng om ja kunnat. V är det bästa. Här e lite för lite vind än så länge. men jag ska strax ner o kolla läget.

  • zilversurfarn

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:10

    Svar till:


    Dessutom är Darkridern tuff, å det är det allra viktigaste.

    [/ QUOTE ]

    Sant wink.gif

    Känns som ett bra köp. Vad kan en sån som jag dra för storlek måntro. 195cm, 85kg.
    Skall du till Rågelund idag Kongos? Kanske jag kunde prova din? Det är väl du som kör Venom?

  • kongos

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:22

    Ja just det.
    Det är jag.
    Jag vet inte om jag ska ner än.
    Det blåser ju lite olika, kan man säga.

    /E

  • kongos

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:24

    Är du i Varberg nu?
    Vet du hur mycket vind?

    /E

  • zilversurfarn

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:30

    Enligt Smhi blåste det SV 9m/s på Nidingen kl 12. (tveksamt). Här i Bua ser det mer ut som 5-6 kanske. På gränsen till åkbart.
    Sticker till Åsa efter lunch om det fortf ser bra ut. Skulle nog öka fram på eftermiddan.

  • kongos

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 10:46

    Jag åker ner.

    /E

  • amigo

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 11:16

    Svar till:


    Svar till:


    Dessutom är Darkridern tuff, å det är det allra viktigaste.

    [/ QUOTE ]

    Sant wink.gif

    Känns som ett bra köp. Vad kan en sån som jag dra för storlek måntro. 195cm, 85kg.

    [/ QUOTE ]

    Mystic Dark Rider 2005 Waist Seat

    – jag har XL – 190 cm / 90 kg runt 108 i midjan med dräkten… räcker med plats för vinterkläder oxo, men inget stort så jag tappar den..

  • rocco

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 16:38

    Svar till:


    Här i Bua

    [/ QUOTE ]

    Bor du i Bua?! då är du ju nästan inföding ju! smile.gif

  • walle

    Medlem
    3 augusti, 2005 vid 17:38

    Svar till:


    Enligt Smhi blåste det SV 9m/s på Nidingen kl 12. (tveksamt). Här i Bua ser det mer ut som 5-6 kanske. På gränsen till åkbart.
    Sticker till Åsa efter lunch om det fortf ser bra ut. Skulle nog öka fram på eftermiddan.

    [/ QUOTE ]

    och jevlar vad det blåste… tongue.gif mad.gif

    snacka om förnedringssurf på hög nivå

    men i morron ser det bra ut:
    Torsdag förmiddag: Väst, 6-10 m/s. God sikt.
    Sannolikhet 10 m/s*: 30%
    Torsdag eftermiddag: Väst, 7-11 m/s. God sikt.
    Sannolikhet 10 m/s*: 40%

    Hur e kärradal när det blåser bra, blir det vågor?
    skulle tro att det e ont om plats i Apelviken i morron…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.