Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har du någon gång fastnat ute på "havet"?

  • tall-jonny

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 10:14
    mfagerlund;551247 wrote:
    Har varit med om samma sak, på Oahu, på första benet ut 1 km + ut från standen så ökar vinden mycket kraftigt, grejorna bara blåser ifrån mig kämpar med vattenstarten tills jag får kramp. Har aldrig haft hajnoja, dykt med dom, klappat dom etc no worries men trampandes vatten i en timme med grejor som bara blåser ifrån mig hua hua hörde verklingen Jaw’s musiken…

    Hade bestämt mig för att dumpa riggen, när jag med mina sista krafter och något mindre vind lyckades komma upp och ta mig iland. Detta blev dom enda två ben jag seglade på Hawaii… snacka om fiasko!

    Kör numera med mobilen innanför våtdräkten, då jag oftast seglar ensam.

    Jag seglar oxå mycket själv – visserligen hysat nära land men det hade kanske varit bra att ta med mobilen – vilken förvaring använder du?

  • mfagerlund

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 10:41

    Anänderen vattensäker dykpåse av minsta modell typ
    http://www.waterproof-bag.com/Waterproof-Waist-Pack-1.htm#
    Finns på Naturkompaniet för en hundring, tror även att Claes Olsson har en modell. Funkar bra stoppar dock i lite hushållspapper som suger upp kondensen och använder en gammal tfn. Flyttar simkortet, kortet tål hur mycket vatten som helst… Har dränkt ett par telefoner genom åren, dom brukar faktiskt klara det om man tar ur batteriet direkt och låter dom torka ordenteligt innan batteriet sätts tillbaka.

  • stefanlindmark

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 11:14

    Har provat två olika modeller och Aquapac är den som överlevt. Supersmidig gummiartad plast, rejäl låsanordning som hållt helt tätt för mig och en rem som går att dra hårt i för att fiska upp påsen från innanför våtdräkten utan att slita sönder något litet stansat hål i plasten. 250 kr på resklar.se. Känns som en billig försäkring. Trycker i en S-E P1i och det går att använda tryckskärmen igenom plasten.

    Hade en annan sort med trippla ziplocks som sedan rullades ihop för att sluta tätt. Totalt fiasko. En av ziplocken gick sönder rätt snart. Spiken i kistan var när jag skulle dra upp påsen och snöret kom upp ensamt och lämnade en trasig påse kvar i maghöjd.

    866048-origpic-492af8.jpg

    http://www.resklar.se/se/art/telefonfodral-aquapac-2.php

  • joontee

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 11:19

    Läskigt när matfoten pajjar , inte mycket att göra då.
    Det måste vara svårt att “surra” ihop masten med brädan?

  • filipl

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 12:19

    Hej,

    När problemet beror på att något går sönder vad brukar den vanligaste orsaken vara, bommen eller mastfoten eller masten, eller något annat?

    När mastfoten går sönder, är det alltid jointen som går av, eller kan mastfoten gå sönder på något annat sätt?

    Kan någon säga något om kvalitetsskillander i mastfötter? Kan man t ex säga att Steamlineds mastfötter är överlägsna Neil Pryde när det gäller att inte gå sönder?

    Finns det något sätt som man kan “kolla” på en mast om den riskerar att gå sönder snart?

    Filip

    Filip

  • rosen

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 16:07

    mina och brorsans små erfarenheter på 2år

    Varit med om 3st (el är det fyra?) bommar som gått av alt böjt sig.
    går de av på rätt sida kan man segla in, annars är det svårare och spec om man ska vattenstarta. bbbbb
    Skulle tro att en halvdan bom är lättast att slå av i en vurpa av mast/bom/mastfot.

    en gammal förlängare vek sig utomlands, men inge problem att segla in med den.

    att slå hål i seglet (knä i mitt fall) gav i stort sett samma fart som innan. Sjukt visset gammalt skitsegel som planar lika bra trots att mittenrutan är i slamsor. Skällde ut uthyrarna (hade sagt till innan att det var prassligt och undra om de inte hade ngt fräschare)

    Hängselelinor bör man skrota om de är mkt risiga, sjukt jobbigt att kryssa i mkt vind och bara armar. Inte så farligt dock.

    Rent allmänt så bör man ha lite koll på linor mm att de är i ok skick. (Kom på nu att jag måste fixa ny uthalstamp till bommen). Det tar mkt energi att fixa sådant på vattnet.

    Jag är nojjigast över mastfoten för då är riggen körd känns det som, tom en trasig mast kan man nog oftast ta sig in med.

  • woodleaflay

    Medlem
    5 juni, 2009 vid 16:31
    rosen;551359 wrote:

    Jag är nojjigast över mastfoten för då är riggen körd känns det som, tom en trasig mast kan man nog oftast ta sig in med.

    Om jointen går av kan man segla in hjälpligt om det finns tampar som håller i hop delarna. Det har jag gjort. Man riskerar ju att repa brädan när masten vilar rakt på brädan och bara sitter fast med några tamapar i matsfoten men man kommer in i alla fall.

  • filipl

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 06:50
    rosen;551359 wrote:
    mina och brorsans små erfarenheter på 2år

    Varit med om 3st (el är det fyra?) bommar som gått av alt böjt sig.
    går de av på rätt sida kan man segla in, annars är det svårare och spec om man ska vattenstarta. bbbbb
    Skulle tro att en halvdan bom är lättast att slå av i en vurpa av mast/bom/mastfot.

    en gammal förlängare vek sig utomlands, men inge problem att segla in med den.

    att slå hål i seglet (knä i mitt fall) gav i stort sett samma fart som innan. Sjukt visset gammalt skitsegel som planar lika bra trots att mittenrutan är i slamsor. Skällde ut uthyrarna (hade sagt till innan att det var prassligt och undra om de inte hade ngt fräschare)

    Hängselelinor bör man skrota om de är mkt risiga, sjukt jobbigt att kryssa i mkt vind och bara armar. Inte så farligt dock.

    Rent allmänt så bör man ha lite koll på linor mm att de är i ok skick. (Kom på nu att jag måste fixa ny uthalstamp till bommen). Det tar mkt energi att fixa sådant på vattnet.

    Jag är nojjigast över mastfoten för då är riggen körd känns det som, tom en trasig mast kan man nog oftast ta sig in med.

    Jag måste ha haft en ovanlig tur, jag har inte råkar ut för något under 25 års ganska frekvent seglande!

    Filip

  • mikael_p

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 08:10

    Att ha med sig nån meter uthals/nedhals-tamp extra kan rädda många situationer. avbrutna jointar kan surras ihop med mastfoten. Visst, chansen är stor att brädan repas elle i värsta fall får något hål, men sånt brukar gå att laga. Man kommer ju iaf levande hem och sånt brukar va uppskattat. :crazy:
    Hängsele-linor som gått av kan också fixas med nån meter tamp. Lätt att ta med. Finns oftast nån liten ficka i hängselen för bilnyckel eller dylikt. Med lite fantasi kan man lösa mycket med lite snöre.:smirk:

  • electric

    Medlem
    6 juni, 2009 vid 15:21
    filipl;551456 wrote:
    Jag måste ha haft en ovanlig tur, jag har inte råkar ut för något under 25 års ganska frekvent seglande!

    Filip

    Visst … det tror vi ju alla på. 🙂

    /Lars

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Har du någon gång fastnat ute på "havet"?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.