Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing har jag köpt fel mast?

  • har jag köpt fel mast?

    Publicerad av torvik på 6 januari, 2015 vid 14:30

    köpte en rrd evo. c55, för att använda till ett NP Fusion 7.2..
    jag kollade i unifibers mastselections nu, och ser att NPmasterna är
    numera flextopp. Kommer det inte fungera med RRDn med CC???

    the_novice svarade 9 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    6 januari, 2015 vid 19:49

    Provrigga och kolla. Kan funka, ofta kan man tweaka lite och anpassa efter mast även om böjkurvan skiljer sig från rek. Ibland kan det tom bli bättre. Men – NP är ofta lite känsliga för rätt mast så viss risk är det att du inte kommer bli helt nöjd.

  • torvik

    Medlem
    6 januari, 2015 vid 20:12

    @dr Masse 730038 wrote:

    Provrigga och kolla. Kan funka, ofta kan man tweaka lite och anpassa efter mast även om böjkurvan skiljer sig från rek. Ibland kan det tom bli bättre. Men – NP är ofta lite känsliga för rätt mast så viss risk är det att du inte kommer bli helt nöjd.

    kan inte provrigga föränn i vår, jag har förlängarna i sommarstugan..Där har jag också en NP freeridemast 460 från år? ca 2001..så den är väl också CC? och kanske inte passar?? RRDn jag köpte är 430cm, men längden på masten skulle funka både med med 430 och 460cm.. så kurvan/flexet i masten hamnar kanske ändå inte på rätt ställe???

  • torvik

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:40

    jag förstår inte riktigt själv vad jag menar med rätt ställe? men ungefär så här. Om man gör ett segel för olika längder på mast, så kommer väl flexet hamna på olika höjd? om det är samma kurva på masterna, men olika längd??

  • dr-masse

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 15:45

    Ja, samma kurva men olika flex (hårdhet).

    Att du har köpt en 430 tror jag dessvärre kan göra att masten inte kommer att funka så himla bra till ditt NP segel.

  • torvik

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 16:00

    @dr Masse 730061 wrote:

    Ja, samma kurva men olika flex (hårdhet).

    Att du har köpt en 430 tror jag dessvärre kan göra att masten inte kommer att funka så himla bra till ditt NP segel.

    nej, kanske inte? jag tyckte det lät så bra att kunna ha samma mast som till småseglena. NP 5.0 och 6.0 från ca 2005. De vill iallafall ha constant curve. men men, jag får väl vänta på tillfälle att provrigga.
    och se hur det ser ut? Det är ju heller inte jätte lätt att veta hur det ska flexa och hur mycket akteterliket ska floppa osv.

  • sailortrash

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 18:50

    Om man läser på NP:s hemsida så skriver de att de kör FT framförallt på små segel, fårn 430 och neråt medan större segel rör sig mot CC. detta pga att när masten krymper så minskar även den del i riggen som kan (och där man önskar ha) twist. en 7.2 är nog ett gränsfall enligt teorin..men personligen har jag svårt att se hur det inte skulle funka. Jag har kört på NP, Simmer och Tushingham på CC master utan problem. Åtminstone NP och Tush. har ju tydlig FT kurva.

    Tror du kommer bli bra nöjd, och om du någonsin kommer märka ngn skillnad mot orginalmast så är väl det om du har den riggen liggande brevid och kan åka in och växla…

  • torvik

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 19:02

    @sailortrash 730064 wrote:

    Om man läser på NP:s hemsida så skriver de att de kör FT framförallt på små segel, fårn 430 och neråt medan större segel rör sig mot CC. detta pga att när masten krymper så minskar även den del i riggen som kan (och där man önskar ha) twist. en 7.2 är nog ett gränsfall enligt teorin..men personligen har jag svårt att se hur det inte skulle funka. Jag har kört på NP, Simmer och Tushingham på CC master utan problem. Åtminstone NP och Tush. har ju tydlig FT kurva.

    Tror du kommer bli bra nöjd, och om du någonsin kommer märka ngn skillnad mot orginalmast så är väl det om du har den riggen liggande brevid och kan åka in och växla…

    ja’ och om inte RRDn funkar, så kanske 460n får duga? den är lite mindre kol i, och väger lite mer. men det kanke är bättre än fel längd?

  • sailortrash

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 19:09

    alltså…om du överhuvudtaget märker ngn skillnad blir jag förvånad. Det enda jag upplever att jag märkte inte stämde var när jag körde en för styv mast. Det gick betydligt sämre än väntat. Min förnärvarande bästa match mellan segel och mast är ett Naish Amp 6.5 med en 60% CC Unifiber 460. det är ju också helt fel med böjkurvan. Seglet funkar även bra med 430 CC, men blir lite för mjukt då.

  • torvik

    Medlem
    7 januari, 2015 vid 19:12

    hur mäts styvheten? är det de som heter typ imcs? eller

  • raggarn

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 10:52

    @sailortrash 730067 wrote:

    alltså…om du överhuvudtaget märker ngn skillnad blir jag förvånad. Det enda jag upplever att jag märkte inte stämde var när jag körde en för styv mast. Det gick betydligt sämre än väntat. Min förnärvarande bästa match mellan segel och mast är ett Naish Amp 6.5 med en 60% CC Unifiber 460. det är ju också helt fel med böjkurvan. Seglet funkar även bra med 430 CC, men blir lite för mjukt då.

    Aaaha….. en kultig Naish Amp……vad tycker du om den….fick tag i en 6,5 förra året , men har inte hunnit testa ännu….här riggad på en Fiberspar Reflex 4200 qt 460…ser ok ut tycker jag…men sålde sen den masten tyvärr , så jag tänkte köra den med min N.P FreeridePro Matrix 2000 460
    känns som om det ska funka…..

  • raggarn

    Medlem
    8 januari, 2015 vid 11:00

    @Torvik 730068 wrote:

    hur mäts styvheten? är det de som heter typ imcs? eller

    här hittar du lite mast info = http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

    http://windsurfraceboard.blogspot.se/p/masts.html

    http://www.sailworks.com/pdfs/MCS_test.pdf
    m.fl

    och f´låt att jag kapade tråden till annat babbel 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    9 januari, 2015 vid 09:01

    @Raggarn 730078 wrote:

    Aaaha….. en kultig Naish Amp……vad tycker du om den….fick tag i en 6,5 förra året , men har inte hunnit testa ännu….här riggad på en Fiberspar Reflex 4200 qt 460…ser ok ut tycker jag…men sålde sen den masten tyvärr , så jag tänkte köra den med min N.P FreeridePro Matrix 2000 460
    känns som om det ska funka…..

    Nasih amp är ett segel jag aldrig kommer sälja! jag gillar det skarpt, och skulle faktiskt vilja komma över en HT mast från samma tid (2007?) för att kolla om det blir ännu bättre. Ampen går igång tidigt och känns ungefär som ett segel med 2 minicams. i rätt vind, ca 8-9, har det en väldigt mjuk lätt känsla.

    däremot verkar det finnas en utspridd uppfattning om att NP master (äldre) inte funkar med äldre HT segle, typ Nasih och Maui. Men den som testar får väl reda på sanning…personligen har jag tappat tron på vikten av böjkurva. Peterman.dk sidan beksriver ju också hur han har mätt böjkurvan på olika master och sett att en CC-märkt masttyp mycket väl kan vara både FT och HT…

  • raggarn

    Medlem
    9 januari, 2015 vid 13:52

    @sailortrash 730093 wrote:

    Nasih amp är ett segel jag aldrig kommer sälja! jag gillar det skarpt, och skulle faktiskt vilja komma över en HT mast från samma tid (2007?) för att kolla om det blir ännu bättre. Ampen går igång tidigt och känns ungefär som ett segel med 2 minicams. i rätt vind, ca 8-9, har det en väldigt mjuk lätt känsla.

    däremot verkar det finnas en utspridd uppfattning om att NP master (äldre) inte funkar med äldre HT segle, typ Nasih och Maui. Men den som testar får väl reda på sanning…personligen har jag tappat tron på vikten av böjkurva. Peterman.dk sidan beksriver ju också hur han har mätt böjkurvan på olika master och sett att en CC-märkt masttyp mycket väl kan vara både FT och HT…

    He he he… va väl ungf. det jag ville höra…… 🙂

  • torvik

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 17:24

    @Raggarn 730079 wrote:

    här hittar du lite mast info = http://www.peterman.dk/masts-all-imcs01.htm

    http://windsurfraceboard.blogspot.se/p/masts.html

    http://www.sailworks.com/pdfs/MCS_test.pdf
    m.fl

    och f´låt att jag kapade tråden till annat babbel 🙂

    jo du raggarn’ tabellerna var ju lite krångliga att förstå..det blir att provrigga istället. en annan fråga ang. kolhalt: om jag har för lite kol, kommer då riggen göra att jag planar senare?? toppfart är inte lika viktigt… 460’n har typ 30%tror jag?

  • sailortrash

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 18:06

    Det där med kol-halt är också en het potatis, där man hört lite av varje. Helt klart är allafall att en viss del glasfiber ger mindre risk för mastbrott över tid. Jag kan inte uttala mig faktiskt. Min formulamast är 100%, har en 30 och en 60 460 (märker ingen skillnad på dem i samma segel), en 40 % 430 och en 30% 400. Alla SDM. Alla master gör jobbet bra på min nivå. Har även hört att inte ens proffs klara ett blindtest i storlekarna 430 och mindre, kommer inte ihåg var jag fick det ifrån men kan ha vart Adrian Jones och de där “klonerna” som gjorde testet. Samma med rdm, en del hävdar att de är mindre responsiva och känns som en SDM av lägre kolhalt.

    Med tanke på skillnaden i pris så skulle det inte va dumt med lite seriösa utvärderingar faktiskt…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing har jag köpt fel mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.