Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Härdningstid!!

  • Härdningstid!!

    Publicerad av snaffe på 5 maj, 2009 vid 18:30

    Laminerade precis min bräda med glas och lamineringsepoxi. Hur lång tid tar det innan det är färdig härdat? Går det att köra för fullt efter 15 timmar. Det verkar ju blåsa bra i morgon, men vill dock inte sabba min lagning!

    snaffe svarade 15 år sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • petter_f

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 20:39

    I bought Biltemas Lamineringsepoxi the other day and there is says ‘Härdtid – 8 tim’.

    I gather hard is hard whether it be 8 or 28 hours.

    Of course there are people here on Steffo that actually know what they are doing.

  • svenne

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 20:49
    snaffe;544515 wrote:
    Laminerade precis min bräda med glas och lamineringsepoxi. Hur lång tid tar det innan det är färdig härdat? Går det att köra för fullt efter 15 timmar. Det verkar ju blåsa bra i morgon, men vill dock inte sabba min lagning!

    Vilken epoxi?
    Temperatur?

    Ingen av de sorter jag använder är klar på 15 timmar trots värme, men har du använt en med snabbare process eller med katalysator så går det fortare.
    Bara som en parentes, det tar några veckor innan det är “helhärdat”, men det är en annan femma.

  • rookie

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 22:22
    snaffe;544515 wrote:
    Laminerade precis min bräda med glas och lamineringsepoxi. Hur lång tid tar det innan det är färdig härdat? Går det att köra för fullt efter 15 timmar.

    Antar att du dingat en nos, då är lamineringen i första hand ett skydd mot vatteninträngning. I sådana fall “tror” jag att det är ok. Du bör dock vänta en vecka innan du slipar, eller använda ansiktsmask och handskar. Monomeren i epoxy är väldigt allergiframkallande.

  • svenne

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 22:57
    rookie;544584 wrote:
    Antar att du dingat en nos, då är lamineringen i första hand ett skydd mot vatteninträngning. I sådana fall “tror” jag att det är ok. Du bör dock vänta en vecka innan du slipar, eller använda ansiktsmask och handskar. Monomeren i epoxy är väldigt allergiframkallande.

    Mjaa, där håller jag inte med.
    Lagningen, rätt gjord, är till för att bibehålla styrkan i laminatet. Vatteninträngning javisst, men det är inte primärt.
    Posthärdning sker i mer än en vecka och det kommer alltid att finnas obundna kedjor i en härdad epoxi, för alltid. Det är inte de bundna kedjorna som är allergiframkallande utan de obundna delarna, dvs fenolerna och allt annat skrot i exempelvis härdaren som inte har blandats eller inte har hittat en kompis att binda till.
    Slipning går alldeles utmärkt att göra efter den angivna härdningstiden. Våtslipa alltid.

  • snaffe

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 05:14
    Svenne;544563 wrote:
    Vilken epoxi?
    Temperatur?

    Ingen av de sorter jag använder är klar på 15 timmar trots värme, men har du använt en med snabbare process eller med katalysator så går det fortare.
    Bara som en parentes, det tar några veckor innan det är “helhärdat”, men det är en annan femma.

    Epoxin är från bhp-plats, tror att det är samma produkt som watski eller vad det heter. Temp. är vardagsrummet.

  • matsd

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 07:14

    Jag kör med Watski:s paket som säger att det ska ta mellan 8-10 timmar för härdning i arbetstemperature 18C. Det tar alltid längre tid, själv testar jag med att trycka nageln i lagningen blir det sedan ett märke är det bara att vänta.

  • jesper_b

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 09:13

    OK, det här är en härlig gammal diskussion. Kollar man hembrädbyggarsidan swaylocks kan man garanterat hitta en massa gamla trådar.

    Tror jag såg i senaste surfer magazine att man intervjuat 5-10 kända brädbyggare om detta och deras råd angående hur länge man skulle vänta med att använda brädan efter att den laminerats varierade från – ut på den direkt till 10 dagars efterhärdande.

    Nu är det så att olika epoxier har olika härdningstider. Man kan oftast får ett faktablad på den epoxy man använder som visar härdningstider, hållfasthet mm i olika temperaturer och så. Det kanske inte gäller de enklare konsumentprodukterna men till exempel Epotex alla NM-epoxier har fina faktablad. Som alltid med lamineringsepoxy är det extremt viktigt att mäta upp och blanda noggrant, gör man inte det kan det gå åt helvete med härdningen (till skillnad från polyester som man bara behöver sätta igång med lite härdare för att hela blandningen ska genomhärda.

    Man bör nog också skilja på härda och efterhärda. Det är en sak att det inte klibbar och är en hård slipbar yta, en annan att laminatet ska uppnå högsta möjliga styrka. Härdningstider som anges på enkla konsumentprodukter är oftast det förstnämnda, vad gäller efterhärdning för max styrka finns det som sagt många bud.

    Vill man vara på säkra sidan, tex ej knäcka en sprillans bräda är det smart att vänta en vecka efter lamineringen, gärna med brädan i ordentlig temperatur. Handlar det om en liten dingreparation spelar den knappast nån roll alls – ut och rippa så fort som möjligt.

    Vad gäller allergi: Var skitförsiktiga, inte enbart vid laminering utan även vid slipning. Att andas in lite epoxydamm är ingen bra grej, i synnerhet som det alltid finns lite ogenomhärdad kemi i detta damm. Handskar, munskydd och vattenslip är miniminivå (shit här har jag slarvat).

    Kör så det ryker!

    /JB

  • dr-masse

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 13:05
    Jesper_B;544637 wrote:
    OK, det här är en härlig gammal diskussion. Kollar man hembrädbyggarsidan swaylocks kan man garanterat hitta en massa gamla trådar.

    Tror jag såg i senaste surfer magazine att man intervjuat 5-10 kända brädbyggare om detta och deras råd angående hur länge man skulle vänta med att använda brädan efter att den laminerats varierade från – ut på den direkt till 10 dagars efterhärdande.

    Nu är det så att olika epoxier har olika härdningstider. Man kan oftast får ett faktablad på den epoxy man använder som visar härdningstider, hållfasthet mm i olika temperaturer och så. Det kanske inte gäller de enklare konsumentprodukterna men till exempel Epotex alla NM-epoxier har fina faktablad. Som alltid med lamineringsepoxy är det extremt viktigt att mäta upp och blanda noggrant, gör man inte det kan det gå åt helvete med härdningen (till skillnad från polyester som man bara behöver sätta igång med lite härdare för att hela blandningen ska genomhärda.

    Man bör nog också skilja på härda och efterhärda. Det är en sak att det inte klibbar och är en hård slipbar yta, en annan att laminatet ska uppnå högsta möjliga styrka. Härdningstider som anges på enkla konsumentprodukter är oftast det förstnämnda, vad gäller efterhärdning för max styrka finns det som sagt många bud.

    Vill man vara på säkra sidan, tex ej knäcka en sprillans bräda är det smart att vänta en vecka efter lamineringen, gärna med brädan i ordentlig temperatur. Handlar det om en liten dingreparation spelar den knappast nån roll alls – ut och rippa så fort som möjligt.

    Vad gäller allergi: Var skitförsiktiga, inte enbart vid laminering utan även vid slipning. Att andas in lite epoxydamm är ingen bra grej, i synnerhet som det alltid finns lite ogenomhärdad kemi i detta damm. Handskar, munskydd och vattenslip är miniminivå (shit här har jag slarvat).

    Kör så det ryker!

    /JB

    Det smärtar mig att behöva påpeka det, men du glömde hjälmen.

    Igen.

    😀

  • jesper_b

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 13:55

    Hoppla! Viktigast av allt – BÄR HJÄLM!!!!!

    (tack masse)

    /JB

  • snaffe

    Medlem
    6 maj, 2009 vid 14:25
    Jesper_B;544637 wrote:
    OK, det här är en härlig gammal diskussion. Kollar man hembrädbyggarsidan swaylocks kan man garanterat hitta en massa gamla trådar.

    Tror jag såg i senaste surfer magazine att man intervjuat 5-10 kända brädbyggare om detta och deras råd angående hur länge man skulle vänta med att använda brädan efter att den laminerats varierade från – ut på den direkt till 10 dagars efterhärdande.

    Nu är det så att olika epoxier har olika härdningstider. Man kan oftast får ett faktablad på den epoxy man använder som visar härdningstider, hållfasthet mm i olika temperaturer och så. Det kanske inte gäller de enklare konsumentprodukterna men till exempel Epotex alla NM-epoxier har fina faktablad. Som alltid med lamineringsepoxy är det extremt viktigt att mäta upp och blanda noggrant, gör man inte det kan det gå åt helvete med härdningen (till skillnad från polyester som man bara behöver sätta igång med lite härdare för att hela blandningen ska genomhärda.

    Man bör nog också skilja på härda och efterhärda. Det är en sak att det inte klibbar och är en hård slipbar yta, en annan att laminatet ska uppnå högsta möjliga styrka. Härdningstider som anges på enkla konsumentprodukter är oftast det förstnämnda, vad gäller efterhärdning för max styrka finns det som sagt många bud.

    Vill man vara på säkra sidan, tex ej knäcka en sprillans bräda är det smart att vänta en vecka efter lamineringen, gärna med brädan i ordentlig temperatur. Handlar det om en liten dingreparation spelar den knappast nån roll alls – ut och rippa så fort som möjligt.

    Vad gäller allergi: Var skitförsiktiga, inte enbart vid laminering utan även vid slipning. Att andas in lite epoxydamm är ingen bra grej, i synnerhet som det alltid finns lite ogenomhärdad kemi i detta damm. Handskar, munskydd och vattenslip är miniminivå (shit här har jag slarvat).

    Kör så det ryker!

    /JB

    Vattenslip och munskydd. Fy vad jag slarvar, kanske bäst att börja vara lite försiktigare.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Härdningstid!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.