Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hårdvindsfena för formula?

  • Hårdvindsfena för formula?

    Publicerad av carl-r på 23 augusti, 2011 vid 17:35

    Jag har en fena som jag tycker ger väldigt mycket lyft till min Formula. Det är en Hurricane FRB 2 medium 70cm.
    Den är väldigt lätt att pumpa med och känns trevlig i lättare vindar.

    När det blåser lite mer så tycker jag att det är lätt att raila brädan med den fenan.
    Dock verkar det som att brädan går allra bäst när den ligger platt. Så därför är jag sugen på att testa nåt mindre som gör brädan plattare i sidled och lugnare på slören.

    Skall jag då titta på en fena som är mjuk eller en fena som är hård?
    Vilka längder?

    Sen undrar jag om rake. Hur påverkar det?

    kinetic svarade 12 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:37

    Till att börja med… Vad har du för bräda och för segel?

  • carl-r

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 17:47

    Jag har en Rad FC 143 LTD (den på avataren) drygt ett år gammal.
    Den är 100 bred och 228 lång och på 143 liter.

    Seglet är ett 11m2 North Warp F2007.

  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 19:16

    Svårt att uttala mig om vad du ska ha för fena till den för hårdvind. Har inte hört något om den prestandamässigt. Har de något eget forum för RAD? Om de har, kolla där. Rake…. Fena mer bakåt = lyfter fören, mer framåt/upprätt så trycker den ner nosen. Har du känslan av att brädan vill dyka ner med nosen som det är nu när du går ner på undanvind? om så är fallet så skulle jag skaffa en fena med lite mer rake bakåt.

    Hård/mjukhet på fenan: Väger du mer kan du lättare hantera en mjuk fena i mer vind då den ger mer lyft åt brädan, men du har tyngden att hålla ner grejjerna. Trenden går ju mer åt mjuka fenor för att ge kraft till dagens Formulabrädor som är breda i häcken.

    Tyvärr är det ju inte så lätt att få testa formulafenor innan man köper. Har du några att segla med som du kanske kan få låna en mjukare eller hårdare fena av för att testa och känna skillnaden?

    Hoppas du blev lite klokare av detta. En fena som funkar för mig som väger 98-102kg är Deboichet R14 M +4 77/70 (nerkapad till 70) i hårdvind. Jag kör Exocetbrädan.

  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 19:23

    Finns det någon hemsida man kolla närmare på gällande din bräda?

  • kinetic

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 21:47

    Hemsan heter http://www.r-a-d.se. Nåt forum finns ej vad jag kan se…

  • carl-r

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 21:51

    Nej, RAD är ju Mattias i Norrköpings surfklubbs sidoprojekt. Min bräda är den enda i sitt slag.

  • carl-r

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 22:02
    SWE 496;667024 wrote:
    Rake…. Fena mer bakåt = lyfter fören, mer framåt/upprätt så trycker den ner nosen. Har du känslan av att brädan vill dyka ner med nosen som det är nu när du går ner på undanvind? om så är fallet så skulle jag skaffa en fena med lite mer rake bakåt.

    Hård/mjukhet på fenan: Väger du mer kan du lättare hantera en mjuk fena i mer vind då den ger mer lyft åt brädan, men du har tyngden att hålla ner grejjerna. Trenden går ju mer åt mjuka fenor för att ge kraft till dagens Formulabrädor som är breda i häcken.

    Tyvärr är det ju inte så lätt att få testa formulafenor innan man köper. Har du några att segla med som du kanske kan få låna en mjukare eller hårdare fena av för att testa och känna skillnaden?

    Hoppas du blev lite klokare av detta. En fena som funkar för mig som väger 98-102kg är Deboichet R14 M +4 77/70 (nerkapad till 70) i hårdvind. Jag kör Exocetbrädan.

    Bra info om Rake. Jag tror att mer rake skulle förenkla för mig.
    Är det bara customfenor som går att få i olika rake?

    Jag väger just nu ganska exakt 80 kg.
    Här är en bild som visar formen rätt bra.

  • kinetic

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 22:09

    CarlR: Nu e ja helt rudis på Formula…Men jag har precis inhandlat en Lessacher Duo Weed Formula fena (dyr fena 200 Euro tar han numera…), 40 djup “bara” men med en yta på ca 700cm2. Enligt Lessacher skall denna fenan vara lättkontrollerad o fungera utmärkt med upp till 12.5m2. Fördelen är att brädan blir lugnare och snabbare påstår han. Fenan är bra styv så det lär inte vara super-mycket lyft…Har inte hunnit testa än men skall göra det så fort tillfälle ges. Tanken är att testa med 11m2 i uppåt 10m/s i byarna, då om något lär man märka om man har kontroll-problem på slör/halvvind…Kan återkomma med en liten amatör rapport när jag testat.
    Gällande fenval till din planka är det nog “trial and error” (gäller väl alla brädor egentligen) som gäller, finns säkert nån vänlig själ som kan låna ut fenor i testsyfte? Jag tror dock att det är en styvare o mer rake:ad fena du skall ha, mindre lyft så man kan köra “plant” lättare…Själv körde jag med en 38cm Performance Fins Weed på min F2 FX IV, o det var “OK” så länge man inte pressade, men det släppte bra när man tryckte på… Fick dock på några slörar kring 25knop, men det var hela tiden på gränsen till spinout, tror den nya Lessacher fenan löser mitt problem…

    PS: Jag kan ev låna ut min Lessacher fena om du lovar o inte grundstöta den*haha*, men först efter att jag testat den.

  • swe-496

    Medlem
    23 augusti, 2011 vid 22:18

    Nej du kan alltid rakea om en fena oavsett custom eller produktion.. Det är lite meck med det. Tror dock att Lessacherfenan kan bli lite liten om du vill kryssa ordentligt. Satsa på en fena som är mediumstyv… Tyvärr mäter alla tillverkare styvheten på sitt eget vis. Hurricane vet jag hänger en vikt 10cm från toppen och mäter hur mycket den böjer sig. Han sätter fast fenan horisontellt. Vet inte hur mycket han hänger på.
    Det man kan göra själv är att ta en fena som man vet hur den känns och fungerar, ha den som referens, häng på en vikt 10cm från toppen och mät hur mycket den böjer ner, sen kan du mäta andra fenor själv och få ett mått på om de andra fenorna är mjukare eller hårdare än referensfenan.

  • klang

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 08:10
    SWE 496;667024 wrote:
    Jag kör Exocetbrädan.

    Vad tycker du om den brädan, vilka egenskaper tycker du den har jämfört med andra brädor? Har precis införskaffat en sådan, Uffes gamla.

  • bronken

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 08:11

    Tjena Carl R, jag har en del formula fenor till salu, mestadels mellan – hårdvinds fenor. Jag kör nu på en Mikes Lab ML10. Men har haft dessa till en SB 161, 2010 Exo, och Deb fenorna är Andreas Macke’s gamla som jag köpte beggade av honom (amerikanare som kör en del slalom och formula) Du får gärna prova någon av dessa om du vill, jag är big believer i “try before you buy” kom upp till Österskärs vindsurfingklubb och testa köra formula någon helg framöver när det blåser lite.
    / Uffe

    Link till fenorna till salu (har bilder men inte lagt upp)
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=34228&title=formula-fenor&cat=14

    link till Andreas Macke’s blog
    http://g-42.blogspot.com/

  • swe-496

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 09:18

    Klang. Jag gillar brädan starkt. Den kräver lite mer jobb på undanvind än en del andra som t ex Gaastra och Starboard. Fenor som jag har kört på min är Hurricane FRB9 i lättvind, Deboichet R20 lättvind- mellanvind, R17 mellan-hårdvind och en kapad R14 77 i hårdvind. Samtliga mjuka förutom R14 som är mediumhård..

  • klang

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 11:22
    SWE 496;667097 wrote:
    Klang. Jag gillar brädan starkt. Den kräver lite mer jobb på undanvind än en del andra som t ex Gaastra och Starboard. Fenor som jag har kört på min är Hurricane FRB9 i lättvind, Deboichet R20 lättvind- mellanvind, R17 mellan-hårdvind och en kapad R14 77 i hårdvind. Samtliga mjuka förutom R14 som är mediumhård..

    Härligt att höra!!! Har inte riktigt känt att min vill sticka iväg… Lite trögt liksom…. Men jag har inte fått ordning på tekniken ännu… Blir railad titt som tätt… Så det ger sig väl….

  • swe-496

    Medlem
    24 augusti, 2011 vid 17:31

    Vad kör du för fena till den Klang?
    Undanvind, ska man gå riktigt djupt får man raila den lite, jag försöker köra den relativt platt och lite högre än det djupaste jag kan gå då. Kryss går den bäst om man får upp den lite på kant och försöka köra den så mycket på fenan, häcken som möjligt. Trixet är att få upp nosen så att den går på häcken…

  • klang

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 17:49
    SWE 496;667150 wrote:
    Vad kör du för fena till den Klang?
    Undanvind, ska man gå riktigt djupt får man raila den lite, jag försöker köra den relativt platt och lite högre än det djupaste jag kan gå då. Kryss går den bäst om man får upp den lite på kant och försöka köra den så mycket på fenan, häcken som möjligt. Trixet är att få upp nosen så att den går på häcken…

    Oki, jag får träna på det. Hur mycket trycker du med bakfoten, känns som att man måste vara rätt “fin-känslig” för att inte det skall sluta med ett skutt…

    Jag har fått låna två fenor av Uffe, en Deb R13 70 (+8), samt en Hurricane FRB6-1. Har provat mest med R13 fenan…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hårdvindsfena för formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.