Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hårdvindsfena för formula?

  • swe-496

    Medlem
    25 augusti, 2011 vid 18:26

    Tror FRB 6 funkar bättre med ditt segel. R13 kan funka vid lite hårdare vind. jag har rätt mycket tryck på bakfoten vid kryss, men man får vara lite finkänslig så fenan inte släpper när det är choppigt. Undanvind försöker jag ha ett jämnt tryck på båda fötterna, kanske aningen mer på bakfoten.

  • swe-31

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 11:27

    Hej Klang, så vi e team kamrater nu.

    Skippa R13 fenan, har för lite lyft, kör med hurricane.

    Mycket tryck på bakfoten när du kryssar, lite mindre på slör, brädan ska upp på kant och köras på häcken. Se bild. Funkar inte så bra att seglas platt.

    Har mastfoten nästan i mitten ser 1 cm av skenan i bakkant. Se bild.

    Fenor jag kommer köra på VM är följande. Min vikt 73 kg.
    11.0 lättvind Hurricane FRB5b S- 70
    11.0 mellanvind Z 70S-
    10.0 mellandvind Z 70S-
    9.2 Hårdvind Hurricane Frb6 S- (men den är styv som en M)

    Generellt så kan man säga om fenorna, Lättvind Mjuk rätt så framåtrakad fena, stor yta på fenan.
    Hårdvind, Medium fena lite mer rake och mindre yta på fenan.

    Bomhöjden är också viktig, de flesta inte så vana kör med för låg bom. Jag som är 173 cm kör med 154 cm i lättvind och 150 cm i hårdvind, mätt från underkant bom rör till underkant förlängare. Står man på brädan är bombeslaget i pannhöjd.

    Fotstroppar längst bak.

  • swe-496

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 14:43

    Jag kör med mastfoten mycket längre bak. 12,0 så ser jag inte hålet man stoppar ner muttern i. 11,0 1-2cm längre bak och 10,0 ytterligare 1cm längre bak. Med 10,0 så ser jag inte luftskruven. Du får brädan att gå mer på häcken då. Detta är tips jag fick av Gonsales när han körde den här modellen av Exocet. Han sa att vid ca 135cm funkar det bäst med 12,0 och lite längre bak för 11,0.

    Sådär Bronken… Nu är det rättat*S*

  • bronken

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 15:01

    Intressant, jag har alltid min fena på samma ställe Matthias :wink:. Ännu intressantare är att jag har seglet längre fram desto mindre segel när det tutar i med formulan. 12.0 ungefär som du, 11.0 1-2cm längre fram och när jag kör med 9.0 så ca ytterligare 2 cm längre fram. Tycker inte man får något mast tryck med lilla våg seglet (9.0) och långt bak, men så har jag ju annan bräda också.. (hmm nu vill jag prova tvärt om och se vad som händer) . Kul att höra vad alla kör med för inställningar, blir nog att ta lite bilder under lördagen och ta med tumstocken….

  • klang

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 18:08

    Grymt bra tips boys!

    Om jag förstår saken rätt så ska jag åtminstone sätta mastfoten i mitten, absolut inte längre fram. Med 10.0:an så är det alltså mer mot aktern, och 12:an lite mer mot mitten.

    Sedan bör jag även prova en stance som är lite mer bakåt lutad för att ytterligare få upp brädan och köra på tailen?

    Mitt största problem nu är alltså att brädan ideligen railar… även med R13 fenan trots att det ska vara dåligt med lyft i den… Jag känner att jag tar lite väl mycket höjd… men det blir inte mycket fart…

    Deltagare listan på EM såg ju dyster ut för Exorcet, någon feedback på det? Mest starboard o JP

    (Förlåt att jag mosar denna fina fen-tråd…)

  • klang

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 18:09

    Grymt bra tips boys!

    Om jag förstår saken rätt så ska jag åtminstone sätta mastfoten i mitten, absolut inte längre fram. Med 10.0:an så är det alltså mer mot aktern, och 12:an lite mer mot mitten.

    Sedan bör jag även prova en stance som är lite mer bakåt lutad för att ytterligare få upp brädan och köra på tailen?

    Mitt största problem nu är alltså att brädan ideligen railar… även med R13 fenan trots att det ska vara dåligt med lyft i den… Jag känner att jag tar lite väl mycket höjd… men det blir inte mycket fart…

    Deltagare listan på EM såg ju dyster ut för Exorcet, någon feedback på det? Mest starboard o JP

    (Förlåt att jag mosar denna fina fen-tråd…)

  • carl-r

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 18:36

    Inga problemas Klang. Jag har lite samma problematik som du, min bräda railar och tar mer höjd än går fort. Jag läser lika intresserat alla trimtips.
    På just min bräda (inte exocet) så funkar det mycket bättre med masten allra längst bak.
    Jag kör med bommen på L-läget (Norths markeringar) och inte under.
    Tror faktiskt att jag kan rake’a till fenan liite i boxen. Ska testa det härnäst.

  • swe-31

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 20:39

    Alla seglare har sin personliga stil. Mellan mig och Mattias skiljer det 25 kg.
    Vi kör på olika segelmärken / storlekar.
    Jag seglar nästan alltid på havet med stora eller mycket stora vågor, Mattias seglar oftast inomskärs i små chopp.

    Att bara kopiera någons inställningar funkar inte men det ger oftast en bra utgångspunkt för att prova sig fram till ett trim som passar.

    Jag har seglat med mastfoten längre bak i Getskär och andra ställen där det är platt men på mina hemma vatten funkar det inte, då får jag luft under brädan och stannar hela tiden upp på kryss samt har svårt att falla av på undanvind. Efter att ha seglat brädan nästan två säsonger så vet jag att detta är rätt inställning för mig.:smirk:

  • kinetic

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 21:01

    Då passar jag på o kapa tråden liite…Har kört 2-3 gånger med min planka (FX VI -08) o undrar vilka trimtipsen är?
    Har inge problem alls med railing men det beror nog mest på fenan, Weed-fena på 38cm endast*haha*. Har fått hyffsad fart en “session” o upptäckte då att brädan gick bäst på slör med jämt tryck på båda fötterna eller lite mer framfots tryck, kan iofs ha berott på att fenan släppte om jag tryckte på med bakre foten…Låter som om det är fel teknik att segla Formula enligt tidigare inlägg.
    Ny större weedfena är inhandlad o skall testas när det blåser lagom…Mitt problem är snarare än groteskt tung rigg (11m), dra upp den är aptungt, o det är bra tungt att dra riggen till sig så att säg när den väl är uppe ur vattnet…Väl uppe i fart känns allt som det skall, tror jag:)
    Har även en 70cm Maui North Shore fena, tror det är en budget fena men det får duga i år…

    http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=83148&uid=1974

  • swe-496

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 21:38

    Kinetic: Varför köra en Weedfena om du bor och kör i Stockholm?
    Klang. Kryss luta dig lite snett framåt för att få mer tryck på bakfoten och undanvind rakt ut till lite bakåt.
    Som Dala säger så skiljer det lite på mastfotsplacering vid olika vattenförhållanden. Väger man mer kan det vara lättare att hålla ner brädan vid större vågor om man kör mastfoten längre bak. Väger man mindre som Dala funkar det kanske bättre med mastfot längre fram.
    Men som sagt så är mastfotsplaceringen jag har skrivit om rekommenderad från den seglare som varit med och utvecklat brädan. Han kör iofs inte Exocet längre.

    Att det inte var någon som körde Exocet på EM vet jag inte anledningen till. Spekulationen är att det inte finns någon toppkille som kör på den och därmed vågar inte andra chansa på ett lite outsidermärke som man kanske kan säga att Exocet är. Någon annan som kanske har en fundering om varför den inte var representerad på EM?

    Ska bli intressant att se om någon kör den på Masters VM i Skive

  • kinetic

    Medlem
    26 augusti, 2011 vid 21:40

    SWE496: Bor i Stockholm men seglar på alla ställen utom just Stockholm…Weedfenan är tänkt för ställen som Habo Ljung…

  • kinetic

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 20:49

    Carl R: Jag testade min nya 40cm Lessacher Duo Weed fena idag…Fick ingen spinout, tog hyffsad höjd tycker jag. Bra fart på slör o lätt att kontrollera, inga railnings tendenser ens på halv-vind. Blåste ca 6-7m/s som mest i byarna gissar jag…Jag är nöjd med fenan hittills, återstår o se hur den går i uppåt 9-10m/s i byarna…’

    http://www.gps-speedsurfing.com/default.aspx?mnu=user&val=85992&uid=1974

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 06:11

    Kinetic: Tyckte du att fenan gjorde skillnad på hur brädan gick i vattnet med nosen/tailen?

  • kinetic

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 06:32

    CarlR: Har knappt kört med den raka fenan så jag kan inte uttala mig…Men rent teoretiskt så borde en “grund” rake:ad fena göra brädan mer lättkontrollerad. Testade Formulan igår, o det gick inte alls, 8-9 i medelvind med byar på 11 var alldeles för tungt med 11m2, eller rättare sagt okörbart för min del som novis. Fenan bet bra o det lilla jag körde så tog den bra med höjd. Hade tur att jag inte smasha brädan efter att ha kört på ett grunt rev…
    Du kan få låna fenan o testa, nema problemas, dra iväg ett PM eller skicka SMS(säkrast), så kan vi mötas upp längs E4:an ikväll då jag passerar din “ort”, dock rätt sent på kvällen…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hårdvindsfena för formula?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.