Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hej hej hej alla jävla trevliga människor

  • Hej hej hej alla jävla trevliga människor

    Publicerad av zo0 på 14 augusti, 2008 vid 20:56

    1. Första saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra innan den ger sig ut för att kajta för första andra eller tredje gången är att TA REDA PÅ REGLER! Och tänka lite kring dom! t.ex. Den som är UPP I VIND lämmnar ALLTID företräde! Även nybörjare. (inte lätt men så är det)

    2. Andra saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra är att kolla vinden och tänka… Hmm jag är nybörjare. Jag väger nog ungefär 50-60. Det blåser fett bra idag och jag ser bland annat en “avancerad” (som du kallade mig) åkare som kör på en 8a som ser ut att väga ungefär 70. JAG RIGGAR 10!! Tänker du då

    3.Tredje saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra är att TÄNKA. Jag förstår. Jag älskar inte heller att tänka men okej för sent. NÄR du crashar en 10 kite totalt ner i powerzone helt uppochner får du kraft! Står du i vatten upp till midjan så kommer du DEFENITIVT 100% säkert att dras efter kiten tills den slår i. Du kommer nog dras med några meter ner i vind.

    Jag såg dig och tyckte du verkade ha kontroll, jag åkte downwind UR ditt vindfönster och klistrade mej på strandkanten med kiten lågt som fan. Okej det var inga större marginaler men endå var jag utanför när du gjorde vad du gjorde. 2 sekunder senare försvann du ur min synvinkel, du tappar kontrollen och din kite som är större än min flyger ner mot vattnet mitt i powerzone SAMMTIDIGT som du DRAS NER I VIND som gör så JAG nu är innanför din linlängd. Kiten landar som tur är en halv meter framför mig. Jag flyger igenom och landar i dina linor. Som gjorde ganska ont även om jag inte sa det men du fråga ju fan aldrig hur det gick! Mer har jag inte gått igenom på min terapi.

    -POÄNGEN-POÄNGEN-

    Poängen är att jag var utanför din linlängd TILLS du tappa kontrollen och drogs downwind. End of story.

    roland svarade 15 år, 9 månader sedan 21 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • nic

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:22

    Helt rätt terapi, all bitterhet ska kräkas rätt ut på steffo

    Om länder hade ett eget forum på steffo hade vi inte haft några krig…

  • Kjello

    Gäst
    14 augusti, 2008 vid 21:30

    ‘ooj” så rätt tänkt.
    Här finns ev, bara ordkrig.

  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:44

    Tur att det verkar gått bra. Vet att det har sagts förr men – om man ser nån som verkar färsk skadar det aldrig att gå fram och kolla så att de verkligen har koll på läget. Fast sen finns det ju dom som inte vet sitt eget bästa. I anslutning till ämnet tar jag och flikar in en anekdot:

    När jag var i Portugal för några veckor sedan var det en dag då vinden var riktigt hård och dessutom riktigt byig. Kites ramlade ned till höger och vänster och vågorna closade friskt nära land så vi bestämde oss för att inte ge oss in i getingboet och härja med våra grejer.

    Just som vi börjar fundera på att ge oss av innan vi behöver se nån riktigt otäck olycka kommer det fram en lönnfet latino i badbrallor och frågar om det är bra vindar. Jag säger som det är – att det är kass och att vi som är vana vid rätt hårda vindförhållanden hemmavid inte tycker det är värt att ge oss ut. “Ok”, säger han och försvinner.

    En minut senare är han tillbaka i våtdräkt och sele och vill ha hjälp att launcha. Jag säger att jag inte tycker det är någon bra idé, pekar på nån som just misslyckats hårt och frågar om han verkligen ska ut. Det ska han. Fine, jag launchar honom (han gör såklart inget tummen-upp-tecken eller liknande) och Rusiak håller i handtaget på hans sele (utan att han har bett om det). Russinet påtalar också att det kanske inte är så bra att köra i rådande förhållanden och frågar badbrallan “Have you been riding much?!”. “What is much?!” svarar badbrallan och ger sig av. Vi ger oss också av men bort från stranden. Det sista vi ser är hans kite som faller ned i shorebreaket pga. den byiga vinden. WP, GG, HF.

  • yann

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 21:51

    Lurigt ställe det där Guincho. Fick höra många liknande historier och fick se det själv.

  • sourra

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 22:05

    Vi har lite bilder på när en kille skulle försöka lära sig åka där i shorebreaket. Hohoho, han ska vara glad att det inte var hans kite.

  • rimsson

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 23:07

    det var en ganska tråkig historia, förväntade mig mer action men det kom liksom upp till klimax o ingenting mer sen…..lite meningslöst måste jag säga…e man dum nog att åka framför en noll koll nyburgare så får man faktiskt skylla sig själv…nästa gång vill jag läsa om blod, brutna ben och glada nybörjare som ber om ursäkt 😀 tack o hej

  • zo0

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 09:35

    @rimsson 490615 wrote:

    det var en ganska tråkig historia, förväntade mig mer action men det kom liksom upp till klimax o ingenting mer sen…..lite meningslöst måste jag säga…e man dum nog att åka framför en noll koll nyburgare så får man faktiskt skylla sig själv…nästa gång vill jag läsa om blod, brutna ben och glada nybörjare som ber om ursäkt 😀 tack o hej

    Problemet var att det inte verkade som en “noll koll nyburgare”. kiten vinglade lite uppe vid 12 och det verkade ganska lugnt.

  • svinet

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 11:11

    @sourra 490563 wrote:

    Tur att det verkar gått bra. Vet att det har sagts förr men – om man ser nån som verkar färsk skadar det aldrig att gå fram och kolla så att de verkligen har koll på läget. Fast sen finns det ju dom som inte vet sitt eget bästa. I anslutning till ämnet tar jag och flikar in en anekdot:

    När jag var i Portugal för några veckor sedan var det en dag då vinden var riktigt hård och dessutom riktigt byig. Kites ramlade ned till höger och vänster och vågorna closade friskt nära land så vi bestämde oss för att inte ge oss in i getingboet och härja med våra grejer.

    Just som vi börjar fundera på att ge oss av innan vi behöver se nån riktigt otäck olycka kommer det fram en lönnfet latino i badbrallor och frågar om det är bra vindar. Jag säger som det är – att det är kass och att vi som är vana vid rätt hårda vindförhållanden hemmavid inte tycker det är värt att ge oss ut. “Ok”, säger han och försvinner.

    En minut senare är han tillbaka i våtdräkt och sele och vill ha hjälp att launcha. Jag säger att jag inte tycker det är någon bra idé, pekar på nån som just misslyckats hårt och frågar om han verkligen ska ut. Det ska han. Fine, jag launchar honom (han gör såklart inget tummen-upp-tecken eller liknande) och Rusiak håller i handtaget på hans sele (utan att han har bett om det). Russinet påtalar också att det kanske inte är så bra att köra i rådande förhållanden och frågar badbrallan “Have you been riding much?!”. “What is much?!” svarar badbrallan och ger sig av. Vi ger oss också av men bort från stranden. Det sista vi ser är hans kite som faller ned i shorebreaket pga. den byiga vinden. WP, GG, HF.

    Guincho ger och tar. Bra ställe och fostrande ;0)

  • gadget

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 12:38
    zo0;490516 wrote:
    Den som är UPP I VIND lämmnar ALLTID företräde!

    Har aldrig hört talas om den regeln, däremot har jag fått lära mig att den som åker med höger hand först rätt till väg!
    Antingen höjer man kiten och går över eller sänker och går nedanför.
    Eller menar du om man ska hoppa etc.?
    Ganska korkat att hoppa om man inte har marginaler nedåt!

  • theycallmemartin

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 13:30
    Gadget;490826 wrote:
    Har aldrig hört talas om den regeln, däremot har jag fått lära mig att den som åker med höger hand först rätt till väg!
    Antingen höjer man kiten och går över eller sänker och går nedanför.
    Eller menar du om man ska hoppa etc.?
    Ganska korkat att hoppa om man inte har marginaler nedåt!

    Jag hört den regeln när jag seglat tidigare, båtar som ligger upp i vind, är upphinnande eller har vind till vänster ska lämna företräde och/eller väja. (vind till vänster väjer, de 3 Vna). Det låter inte helt orimligt att detta också gäller kiting ?

  • zo0

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 15:27

    @Gadget 490826 wrote:

    Har aldrig hört talas om den regeln, däremot har jag fått lära mig att den som åker med höger hand först rätt till väg!
    Antingen höjer man kiten och går över eller sänker och går nedanför.
    Eller menar du om man ska hoppa etc.?
    Ganska korkat att hoppa om man inte har marginaler nedåt!

    Läs lite regler då… Jag seglade med höger hand framåt också

  • jonaish

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:01

    http://www.surfzone.se/forum/showpost.php?p=489940&postcount=32

    Lovartsbåt väjer

    Om båda båtarna har vinden från samma
    sida ska den väja som ligger närmast
    vinden.

  • pjoter

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:03

    Shit, trodde faktiskt att dom flesta kunde reglerna.

    Den som är högst i vind har alltid väjnadsplikt eftersom det är så jobbigt för den downwind att se vad som händer bakom nacken. Kommer från segling, lovart väjer för lä eller vad det nu heter.

    Högerregeln, vinden i höger öra, bara tuta å köra.

    Upphinnande väjer alltid.

    Den som ska ut från stranden har företräde mot den som ska in eftersom det är farligare på land än på vattnet.

    Sen gäller självklart sunt förnuft också å man kan ju väja bara för att va trevlig även om man har rätt till väg.

    Sen finns de lite vågregler också som kan va rätt bra att kunna om man nu kör vågor. men dom e jag för lat för att skriva (å sen kan jag dom inte helt hundra heller).

  • volatyle

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:13

    Varför för du dialogen ur tredje person här och nu, istället för där och då?

    Jag förstår inte riktigt poängen med att åka ut och kite’a, råka ut för något skit, och sen sitta och spy skit över den som gjorde fel på forumet. Vad räknar du med, medhåll och ryggdunkningar samt att alla ska säga vilken idiot det där var du råkade ut för?

    Är jag gammalmodig eller vad är det för fel på att ta saker mellan fyra ögon? :/

    /Vol

  • henric

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 16:46
    Volatyle;490914 wrote:
    Varför för du dialogen ur tredje person här och nu, istället för där och då?

    Jag förstår inte riktigt poängen med att åka ut och kite’a, råka ut för något skit, och sen sitta och spy skit över den som gjorde fel på forumet. Vad räknar du med, medhåll och ryggdunkningar samt att alla ska säga vilken idiot det där var du råkade ut för?

    Är jag gammalmodig eller vad är det för fel på att ta saker mellan fyra ögon? :/

    /Vol

    Kan bara hålla med! Kan vara sjukt irriterande när man får höra saker i efterhand pga. att en person inte velat ta konflikten. Därmed inte sagt att det var så i detta fallet. Sen tycker jag iofs att man kan ta upp problemet på ett forum för att undvika att det händer igen. Jag är glad att bli skolad här i regler. Regler jag INTE fått mig till livs på kurs.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hej hej hej alla jävla trevliga människor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.