Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hej hej hej alla jävla trevliga människor

  • larssa

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 20:31

    En fråga vad det gäller regler:
    När man e påväg in mot stranden och har en tjomme efter sig som ligger en hack i häl i samma linje och inte vill vända förrän man själv kört upp på land. Har man då rätt att köra kiten i huvudet på den efterhängsna tjommen?

  • sourra

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 20:37

    Stanna så gäller upphinnanderegeln =)

  • roland

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 21:27

    @zo0 490516 wrote:

    1. Första saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra innan den ger sig ut för att kajta för första andra eller tredje gången är att TA REDA PÅ REGLER! Och tänka lite kring dom! t.ex. Den som är UPP I VIND lämmnar ALLTID företräde! Även nybörjare. (inte lätt men så är det)

    2. Andra saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra är att kolla vinden och tänka… Hmm jag är nybörjare. Jag väger nog ungefär 50-60. Det blåser fett bra idag och jag ser bland annat en “avancerad” (som du kallade mig) åkare som kör på en 8a som ser ut att väga ungefär 70. JAG RIGGAR 10!! Tänker du då

    3.Tredje saken en sofistikerad humanitär intelligens borde göra är att TÄNKA. Jag förstår. Jag älskar inte heller att tänka men okej för sent. NÄR du crashar en 10 kite totalt ner i powerzone helt uppochner får du kraft! Står du i vatten upp till midjan så kommer du DEFENITIVT 100% säkert att dras efter kiten tills den slår i. Du kommer nog dras med några meter ner i vind.

    Jag såg dig och tyckte du verkade ha kontroll, jag åkte downwind UR ditt vindfönster och klistrade mej på strandkanten med kiten lågt som fan. Okej det var inga större marginaler men endå var jag utanför när du gjorde vad du gjorde. 2 sekunder senare försvann du ur min synvinkel, du tappar kontrollen och din kite som är större än min flyger ner mot vattnet mitt i powerzone SAMMTIDIGT som du DRAS NER I VIND som gör så JAG nu är innanför din linlängd. Kiten landar som tur är en halv meter framför mig. Jag flyger igenom och landar i dina linor. Som gjorde ganska ont även om jag inte sa det men du fråga ju fan aldrig hur det gick! Mer har jag inte gått igenom på min terapi.

    -POÄNGEN-POÄNGEN-

    Poängen är att jag var utanför din linlängd TILLS du tappa kontrollen och drogs downwind. End of story.

    PROVA ATT ÅKA UPWIND NÄSTA GÅNG!!! DET FUNKAR ALLTID FÖR MIG NÄR TYP RIM E UTE Å FÖRSÖKER KITA

  • eddie

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 22:09

    @pjoter 490911 wrote:

    Shit, trodde faktiskt att dom flesta kunde reglerna.

    Den som är högst i vind har alltid väjnadsplikt eftersom det är så jobbigt för den downwind att se vad som händer bakom nacken. Kommer från segling, lovart väjer för lä eller vad det nu heter.

    Högerregeln, vinden i höger öra, bara tuta å köra.

    Upphinnande väjer alltid.

    Den som ska ut från stranden har företräde mot den som ska in eftersom det är farligare på land än på vattnet.

    Sen gäller självklart sunt förnuft också å man kan ju väja bara för att va trevlig även om man har rätt till väg.

    Sen finns de lite vågregler också som kan va rätt bra att kunna om man nu kör vågor. men dom e jag för lat för att skriva (å sen kan jag dom inte helt hundra heller).

    Shit skriver du… men samtidigt så skriver du reglerna i fel ordning. Dessutom så kan många av reglerna vara motsägelsefulla, vem avgör då?

    I allt annat är kappseglig så har inte lovarts-regeln någon betydelse.
    Jag kan inte se många gånger när lovartsregeln kan tillämpas i praktiken i kitesurfing… inte många gånger man närmar sig ett rundningsmärke?

    Dock tycker jag att styrbordshalsar-regeln är viktig att känna till. Men samtidigt så skall man även när man har vinden i höger öra fundera på om inte det är enklare om man själv väjer. Gör det då i god tid och tydligt… gärna genom en tydlig sväng så den andre ser din avsikt.

  • blackadder

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 23:32

    @Larssa 491006 wrote:

    En fråga vad det gäller regler:
    När man e påväg in mot stranden och har en tjomme efter sig som ligger en hack i häl i samma linje och inte vill vända förrän man själv kört upp på land. Har man då rätt att köra kiten i huvudet på den efterhängsna tjommen?

    Vindsurfare skriker “Giv plats för land!”. Du kan ju prova det.

  • wibban

    Medlem
    15 augusti, 2008 vid 23:36

    @Blackadder 491042 wrote:

    Vindsurfare skriker “Giv plats för land!”. Du kan ju prova det.

    Nästan läge för en gammal klassiker här…

    This is based on an actual radio conversation between a U.S. Navy
    aircraft carrier (U.S.S. Abraham Lincoln) and Canadian authorities
    off the coast of Newfoundland in October, 1995. (The radio
    conversation was released by the Chief of Naval Operations on
    10/10/95 authorized by the Freedom of Information Act.)

    Canadians: Please divert your course 15 degrees to the South to
    avoid collision.

    Americans: Recommend you divert your course 15 degrees to the
    North to avoid a collision.

    Canadians: Negative. You will have to divert your course 15
    degrees to the South to avoid a collision.

    Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again,
    divert YOUR course.

    Canadians: No, I say again, you divert YOUR course.

    Americans: THIS IS THE AIRCRAFT CARRIER USS LINCOLN, THE SECOND
    LARGEST SHIP IN THE UNITED STATES’ ATLANTIC FLEET. WE ARE
    ACCOMPANIED BY THREE DESTROYERS, THREE CRUISERS AND NUMEROUS
    SUPPORT VESSELS. I DEMAND THAT YOU CHANGE YOUR COURSE 15 DEGREES
    NORTH–I SAY AGAIN, THAT’S ONE FIVE DEGREES NORTH–OR
    COUNTER-MEASURES WILL BE UNDERTAKEN TO ENSURE THE SAFETY OF THIS SHIP.

    Canadians: This is a lighthouse. Your call.

  • blackadder

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 07:09

    Mehehehee…

  • debkausf

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 07:54

    @Wibban 491043 wrote:

    Nästan läge för en gammal klassiker här…

    This is based on an actual radio conversation between a U.S. Navy
    aircraft carrier (U.S.S. Abraham Lincoln) and Canadian authorities
    off the coast of Newfoundland in October, 1995. (The radio
    conversation was released by the Chief of Naval Operations on
    10/10/95 authorized by the Freedom of Information Act.)

    Canadians: Please divert your course 15 degrees to the South to
    avoid collision.

    Americans: Recommend you divert your course 15 degrees to the
    North to avoid a collision.

    Canadians: Negative. You will have to divert your course 15
    degrees to the South to avoid a collision.

    Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again,
    divert YOUR course.

    Canadians: No, I say again, you divert YOUR course.

    Americans: THIS IS THE AIRCRAFT CARRIER USS LINCOLN, THE SECOND
    LARGEST SHIP IN THE UNITED STATES’ ATLANTIC FLEET. WE ARE
    ACCOMPANIED BY THREE DESTROYERS, THREE CRUISERS AND NUMEROUS
    SUPPORT VESSELS. I DEMAND THAT YOU CHANGE YOUR COURSE 15 DEGREES
    NORTH–I SAY AGAIN, THAT’S ONE FIVE DEGREES NORTH–OR
    COUNTER-MEASURES WILL BE UNDERTAKEN TO ENSURE THE SAFETY OF THIS SHIP.

    Canadians: This is a lighthouse. Your call.

    Ha ha! de bästa ja g hört på mycke länge!

  • mcdplb

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 08:06
  • zo0

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 21:05

    Okej. för alla som tror att jag skrev detta för att jag inte vågade ta det på riktigt eller vad ni nu tror så ska jag säga varför jag skrev denna skiten. Först av allt vill jag säga att större delen av konversationen skädde via telefon och inte mella mig och personen utan mellan min pappa och personens man. Varför min far? Jo för det var en fråga om pengar och det var en fråga om pengar redan när jag låg bland linor. Varför inte på stranden? För att personen ville göra research. Fler dumma antydelser? Skriv dom under tack

  • nn4an_mike

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 22:36

    Jag fattade INGENTING av ditt senaste inlägg…. Nån av oss måste vara full.

  • bizonoxe

    Medlem
    16 augusti, 2008 vid 23:17

    @NN4AN_Mike 491256 wrote:

    Jag fattade INGENTING av ditt senaste inlägg…. Nån av oss måste vara full.

    ahahahah totally with uaaaa duude

  • pjoter

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:34

    Eddie, ok, la inte en tanke på ordningen på reglerna när jag skrev dom men när går dom ut över varandra så man behöver rangordna?

    Tycker lovart-regeln används ofta inom kite eftersom det är den regeln förutom förnuftet som säger att man ska ge fan i å hoppa, kroka ur, svänga eller nåt annat som resulterar i att man åker in i den som kör downwind om en.

    Sen använder man väl lovartregeln rätt ofta inom segling, kanske inte här i skåneland där det e en jämn kustlinje men ska du segla genom exempelvis strömmarna i bohuslän där de e tokigt trångt och en jävla massa båtar så får du ge plats till dom som kämpar för att komma runt märkena om du själv har gott om plats.

    Att prata sjöregler å referera till skåne är som att prata trafikregler i en saltöken.

  • pjoter

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 18:38

    litet utdrag från navigering inomskärs

    Maskindrivna fartyg IS regel 14 och 15

    När två maskindrivna fartyg möts på kontrakurs eller nära kontrakurs ska båda väja styrbord. Högerregeln gäller även till sjöss.

    Upphinnande IS regel 13

    Den som närmar sig från en riktning mer än “2 streck akter om tvärs” (22,5 grader) ska väja.

    Segelfartyg IS regel 12

    Halsregeln Om två seglare har vinden in från olika sidor väjer den som har vinden in från babords sida

    Lovartsregeln Om två seglare har vinden in från samma sida väjer den som ligger i lovart.

    Akterlig vind (plättläns) IS regel 12 a 3

    Om segelbåt för storsegel och försegel åt var sin sida (saxade segel) utgår man ifrån storseglets läge för att avgöra från vilken sida båten har vinden

    Ansvarsregeln IS regel 2 SjöTF kap 1 5

    “En sjötrafikant ska visa gott sjömanskap och iaktta den omsorg och varsamhet som till förekommande av sjöolycka betingas av omständigheterna”

  • roland

    Medlem
    17 augusti, 2008 vid 19:18

    @NN4AN_Mike 491256 wrote:

    Jag fattade INGENTING av ditt senaste inlägg…. Nån av oss måste vara full.

    Jag fatta inte ens den första!
    Hur läget? länge sen vi sågs!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hej hej hej alla jävla trevliga människor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.