Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hellcat 7.2 på en F2 XTC 103?

  • Hellcat 7.2 på en F2 XTC 103?

    Publicerad av sode på 21 februari, 2009 vid 20:28

    Har inte hittat några officiella specar på -08:ans F2 XTC, men -07:ans 103 liters (62 bred, fena 30) ska enligt uppgift palla 4.5-7.0 (115 liters: 67 bred, 5.0-7.5, fena 32), och bredden och litrarna verka iaf vara samma för både -08 och -09, så jag gissar att -08:orna skall vara ganska lika…

    Har någon provat någon av dessa? Skulle 103:an fortfarande vara ok om man hängde på en 7.2 Hellcat t ex? 67cm bredd känns (spontant, utan att ha provat) som ganska brett om det börjar choppa/gå halvmetersvågor, har jag fel? Skulle denna isåfall klara av en Hellcat 7.7 istället, och bli en riktig lättvindsmaskin?

    Info om hållbarhet standard vs LTD, skiljer ju en hel del i vikt…?

    Velar fram och tillbaka mellan XTC och SuperSport/Hawk (och ev flera), men XTC:n känns som om den skulle kunna erbjuda lite mera än bara fullfartsåkning än de andra? (Lite hoppande osv, ska bannemig åtminstone försöka på framåten i år… 😉 )

    Har ett par gamla PB fenor; Select slalom 32, X-Race 30 eller liknande som borde kunna komplettera båda brädorna (eller har jag fel (igen)?).

    surfen svarade 15 år, 2 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • surfen

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 21:37

    Nu har jag bara kört XTC 91liter(LTD) 2008 men en grym bräda i vattnet, det är lite Cross/freemove bräda gillar både vågor och plattvatten, körde med segel upp till 6,5m², men den var som roligast när det var full tryck i 5,7m² och ner till 4,5m² nu väger jag runt 79kg. Jävligt rolig bräda. Men köper du en beggad kolla av så det inte är sprickor mellan stropparna körde nämligen sönder två senast nere på Rhodos. Var nog bara oturen som var framme så att dom sprack. Skön att surfa med i alla fall. Kan rekomendera F2 Spicen också den var lite mera åt wave hållet medans XTS mera hade farten i sig.
    Svårt val!! Hawken är fin i vattnet också……

    /surfen

  • sode

    Medlem
    21 februari, 2009 vid 21:53

    @surfen 531667 wrote:

    Nu har jag bara kört XTC 91liter(LTD) 2008 men en grym bräda i vattnet, det är lite Cross/freemove bräda gillar både vågor och plattvatten, körde med segel upp till 6,5m², men den var som roligast när det var full tryck i 5,7m² och ner till 4,5m² nu väger jag runt 79kg. Jävligt rolig bräda. Men köper du en beggad kolla av så det inte är sprickor mellan stropparna körde nämligen sönder två senast nere på Rhodos. Var nog bara oturen som var framme så att dom sprack. Skön att surfa med i alla fall. Kan rekomendera F2 Spicen också den var lite mera åt wave hållet medans XTS mera hade farten i sig.
    Svårt val!! Hawken är fin i vattnet också……

    /surfen

    Kan du jämföra lite mera med Hawken (också våldigt intressant, 108 har ju t ex segel-rek 5.0-8.0 tror jag det var, samtidigt osmd en är 62 bred (som xtc 103)) , du som har kört båda?

    Hyrgrejer tar förstås mera stryk, samtidigt så brukar ju inte mindre vikt betyda mera hållbarhet… mellan stropparna säger du, vad var det för moves som du gjorde då…?

    Det jag läst så verkar XTC:n var mera vän av olika vattentyper (platt, chop, vågor) än supersport/hawk, som trivs allra bäst i plattvatten, samtidigt som den ändå är snabb (hur snabb, jfrt med övriga?)…

    Ligger själv på ca 75 kg…

  • surfen

    Medlem
    22 februari, 2009 vid 07:59

    Hawken har jag bara provat i samband med lite segelförsäljning, men att den skulle vara en renodlad plattvatten bräda nej nej, det är samma stuk på den som XTC. Men den är nog lite snabbare med större segel tror jag. Hawken är en Crossover också, nu har jag inte många timmar på Hawk 108, men dom gånger jag har prövar så tycker jag den är skön att segla, kanske lite mera åt slalom men fortfarande svängig. Är så gott som jämt ute och å kör mot en Hawk när det blåser. men då har han 108litaren och jag kör med en Exocet Cross94. Vi väger rätt lika och jag blir frånåkt då han kör med ett NP Diablo jag tror det är 7,9m² i vindar runt 5-7m/s. Själv så körde jag med ett Goya FXR6,5, men när vinden fyller mitt och han kör lätt överriggad eller riggar ner till Goya FXR7,0m² så var man först igen. Körde ett tag med en GOYA FXR 105liter 2007 och ett 7,8m² Challenger Techno Fluido då var man först att plana på vattnet gick i gång direkt och sen var det bara att stå på, en freeride som har massor av våg i sig och sammtidigt är snabb fast vågorna börjar bygga på, men personligen så gillar jag inte stora brädor, visst man planar upp något tidigare och håller i lite längre mellan byarna men det är så marginelt. Så jag kör med mina 90-95litare i stället. Finns en massa brädor att välja på i den storleken 103-110 liter alla är bra på sitt lilla egna sätt, kan du pröva runt lite så är det kanon så man inte köper grisen i säcken. Själv så prioriterar jag tidig planing och att den är svängig, farten måste finnas, men att den sticker iväg direkt i vindbyarna är A och O för mig. I år blir det en Goya ONE 95 eller en Cross94 har inte bestämt mig än, garaget ligger med öppna portar och väntar på att bli fylld med lite prylar. Men det känns rätt hopplöst när isen är 50-60cm och snön har börjat falla, men det är snart slut på vintern får man hoppas.

    Ps,
    Hyrbrädor var det, men så gott som från kartongen, jag gillade XTC, riktigt sköna i vattnet, var nog måndags exemplar, kan hända alla tillverkare. Bara det inte tjaffsas när man pratar med säljaren då blir man bara trött.

    Moves moves, det är full fart som gäller! Släpper inte en tum, skulle det bli för tufft? Jag då får jag rigga ner.

    /surfen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hellcat 7.2 på en F2 XTC 103?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.