Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hitta och bodydragga tillbaka till brädan

  • Hitta och bodydragga tillbaka till brädan

    Publicerad av viktor77 på 1 oktober, 2010 vid 08:30

    Varje gång jag kitat när det varit lite vågor har jag tappat bort min bräda och haft svårt att hitta den. Svart och vit som den är den inte direkt enkel att se, speciellt när den tenderar att lägga sig upp och ner.

    Nån som har någon bra taktik för att hitta och komma tillbaka till brädan? Vänta först och se ifall brädan driver tillbaka? Bodydragga direkt mot vinden, eller?

    I djupare vatten tycker jag det är svårt att bara hålla min position i vattnet, så mest logiskt känns att börja bodydragga mot vinden direkt.

    pontusande svarade 13 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • maxe

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 09:35

    Har i princip samma problem, Väger ju inte så himla mycket och jag är ju bara 15, Så jag har inte så mycket att säga till om ute på lite djupare vatten.Utan det är bara att driva in i land med hjälp av kiten och sedan vänta på att brädan flyter i land.

    Skulle vara nice om någon hade ett litet knep dom kunde dela med sig av.

  • niss

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 10:17

    Det finns en uppblåsbar kudde på internet som heter GoJoe.
    Kostar runt 1000 kr. Försökte beställa en sån , men dom hade minipris på 2000 kr vid beställning.

    Har fått tips om att pröva simkuddar (runt armarna till små barn) och fästa på brädan.
    Ska själv även pröva paddelflottör till kajaken att på något sätt fästa på brädan.

    Bra om fler hör av sig med tips om detta.

    GoJoe verkar väldigt bra. Landar med rätt sida upp och driver fort ner till åkaren. Se video på Youtube.

    Surfers i Varberg kände inte till detta. Finns ingen importör i Sverige vad man känner til. Ett tips till någon………att tjäna lite pengar kanske.

    Låt oss höras mer om detta
    Niss

  • viktor77

    Gäst
    1 oktober, 2010 vid 11:27

    Läste om en taktik som gick ut på att bodydragga 20 sek åt ena hållet och sen tillbaka. Då skulle brädan ha drivit och man befann sig då uppvind om brädan. Jag har provat detta, men inte vågat bodydragga så länge som 20 sek. Huvudproblemet tycker jag dock är att hitta brädan.

    GoJoe verkar vara en bra, men extremt dyr pryl. Kanske är det bättre att sätta fast sig bättre på brädan, som man i förstaläget inte tappar den. Hälstroppar eller liknande kanske är en idé att prova.

  • jenselias

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:15

    För egen del har jag tappat bort min första och enda bräda tidigare i år. Strategin med att räkna åt varje håll är himla bra. Men i mitt fall var det mycket kraft och en vurpa som gjorde det jättesvårt att avgöra hur långt jag hade åkt iväg allra först och sedan var hela havet solglitter åt det hållet brädan var.

    På min gamla vågbräda som var svart, blå och grå limmade jag på en bit neonfärgad gaffatejp på varje sida och det hjälpte jättemycket. Nu när jag kör en Caution Trespass 5’10” som är orange så finns inte problemet längre och dessutom är brädan suveränt skön. Snacka med Pjoter så kan han hjälpa dig. 😉

  • pjoter

    Medlem
    1 oktober, 2010 vid 12:59

    Haha..

    precis.. en sjysst färgglad vågbräda gör livet så grymt mkt lättare och roligare i vågor!

    Men enkelt tips är att redan i vurpan lägga sig redo i bodydrag position och sedan göra väldigt korta slag så man hela tiden är mkt nära där man tappade brädan. 20s är rätt lång tid, jag hade mer gissat på att mina slag är 5-10s. ett knep är också att skicka upp kiten snabbt så man gör ett litet hopp från bodydragandet och medans man är lite högre upp i vattnet/luften så kollat man febrilt efter brädan och vart man ska sikta. Är en väldigt bra start om man inte alls ser den. Då vet man iaf på vilken sida om en den borde ligga och kan kolla åt det hållet. Ser du sen brädan släpp den så lite du kan med blicken och memorera ungefär var du såg den sist.

    Efter ett tag blir man grym på att bodydraga och gör bara ett mkt kort slag innan man är tillbaks och kör. Och oftare än man tror så är brädan faktiskt downwind om en redan efter något slag.

  • viktor77

    Gäst
    9 oktober, 2010 vid 15:35

    Så där, nu har jag tagit och målat om undersidan på min bräda. Blev väl kanske inte speciellt snyggt, men va fan, det är ju undersidan och sen lär den bli grymt mycket enklare att se.

    [IMG]http://viktorjonsson.se/IMG_0288.JPG[/IMG]

  • acemattias

    Medlem
    9 oktober, 2010 vid 23:43
    viktor77;635009 wrote:
    Så där, nu har jag tagit och målat om undersidan på min bräda. Blev väl kanske inte speciellt snyggt, men va fan, det är ju undersidan och sen lär den bli grymt mycket enklare att se.

    [IMG]http://viktorjonsson.se/IMG_0288.JPG[/IMG]

    Beklagar, det gar ju fortfarande att se loggan:wink:

  • blizzy

    Medlem
    10 oktober, 2010 vid 14:41

    Måla om undersidan? Whoot :shocked: . Funderade på det, förstör man inte brädans friktionsegenskaper mot vattenytan då? Trodde att materialet på undersidan var gjort för att ge så låg friktion som möjligt och färgen borde ju förändra det ganska drastiskt…

  • viktor77

    Gäst
    10 oktober, 2010 vid 15:49

    Tror inte försämrad friktion blir något problem. Sista lagret är klarlack, men det lade jag på mest för att skydda färgen. Färgen lär ändå slitas av rätt snabbt, då jag inte använt epoxyfärg.

  • pjoter

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 05:34

    Blizzy, jepp det förstör lite av glidet, dock spelar det nog ingen större roll förutom i yberlättvind.

    Finns ett antal duktiga åkare i världen som kör med klistermärken mm och ändå spöar oss vanliga dödliga på alla sätt. 🙂

  • blizzy

    Medlem
    11 oktober, 2010 vid 13:56

    Haha jo det är sant Pjoter. Kite är ju en sport där just fart inte är nåt större problem så förmodar att skillnaden mellan en bräda med bra friktion och lite sämre inte spelar så stor roll.
    Gick mer i tankarna om när man åker skimboard (alltså vanligt, utan kite) där fart och glid är viktigast av allt =)

  • jenselias

    Medlem
    12 oktober, 2010 vid 08:13

    För den som tagit till sig lite av forskning och diskussioner kring strömningsläran på området planande sjöfarkoster, ser genast att det inte finns en självklar teori. Utan de som verkligen påstår sig veta är lite oense. Eller, de var det senast jag kollade, vilket var några år sen.

    Antingen ska ytan vara überglatt och konstant helt blöt. Så fort det kaviterar (tar sig ned lite luft) så förstörs strömingarna och det jätteglatta bromsar.

    Det andra alternativet är en precis lagom matt yta som via laminära strömningar får ett lägre motstånd i medel eftersom det klarar av att “gömma” små luftbubblor etc. Laminär strömining innebär annan hastighet nära det fasta materialet. Tänk kullager. Då jag brydde mig om sånt här var rekommendationen våtslip med 400 kornstorlek.

    Med allra senaste vetenskapen på nano-nivå, säger att ytan ska vara maximalt hydrofob. Alltså vattenavstötande, vilket gör att vattnet teoretiskt aldrig har helt full kontakt med den fasta ytan. Den typen av yta tror jag inte att någon brädleverantör har än så länge, eftersom den första forskargruppen lyckades uppnå detta med fasta material publicerade sina resultat först i våras.

    Det går också att uppnå en hydrofob yta genom att dra på silanskickt, impregnera/smörja. Men detta sitter inte kvar så länge. Med vad vi vet idag om onödigt mycket kemikalier i omlopp borde sådana tilltag leda till typ stening.

  • pontusande

    Medlem
    13 oktober, 2010 vid 05:59

    Mycket offtopic nu men någon kanske tycker det är kul att läsa:

    På tal om glid i vattnet finns det ett nytt material som heter “nanorör”, det består av små kolbaserade rör. Materialet är 300ggr starkare än stål och lättare än bomull.

    Såg en video på nätet när vattendroppar studsar på det och det verkar som om det skulle bli en helt ok glid om man gjorde en bräda av det 🙂

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=3-MFrM-ubvA”]YouTube – Water Droplet Bouncing on a Superhydrophobic Carbon Nanotube Array[/ame]

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hitta och bodydragga tillbaka till brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.