• Publicerad av marden på 1 september, 2011 vid 13:49

    vad ska jag göra med denna mast ?
    anläggningsytan i skarven har blivit konisk av någon kostig anledning,
    så den övre masthalvan har börjat klättra ut på den undre…
    skulle behöva fixa till så ytorna plana igen.
    den övre kan jag ju bara såga av 5mm så rakt som möjligt eller slipa ?
    men den undre är det värre med där skarvhylsan sitter ivägen..
    tror ni det går att slipa den lilla kanten rak? utan att slipa sig ner i skarvhylsan samtidigt…
    eller ska jag försöka lägga på några varv kolfiber …blir det tillräkilg hårt när man kladdar skjälv?
    andra förslag för att få stopp på förfallet

    doc svarade 12 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • v-thun

    Medlem
    1 september, 2011 vid 18:19

    satan va dåligt! låter som reklamation i mina öron!

  • tsss

    Medlem
    1 september, 2011 vid 21:17

    Hm, hm

    Med en svarv i låg fart kanske man kan kapa rakt samt slipa ner den koniska delen.
    Vet ej hur moderna svarvar sväljer långa rör men har för mig att gammaldags stora svarvar klarade sånt. Dock känsligt att spänna fast ett rör av kolfiber…

    Om ej reklamation är möjlig och inte svarvmetoden funkar, så återstår väl att göra om masten till en enda, odelbar, med hjälp av epoxi.

  • mick

    Medlem
    2 september, 2011 vid 07:39

    En bordsfräs skulle jag använda till underdelen. Alternativt fastmonterad överhandsfräs.

  • stinger

    Medlem
    2 september, 2011 vid 10:45

    Första steget borde vara att försöka reklamera masten.

    Går inte det så försök hitta nåt företag i din närhet som är vana att bearbeta komposit, sätter en ovan upp masten i en svarv o börjar kapa är jag rädd att det bara blir skit kvar av masten. Jag har sett enklare jobb än det där gå åt skogen pga att operatören inte kan komposit. En kompositvan bearbetare kan kapa överdelen samt slipa bort skadan på underdelen till en diameter som funkar.

  • glader

    Medlem
    2 september, 2011 vid 14:01

    Skulle såga överdelen och bygga underdelen. Skulle tejpa med packtejp enl 1) och fylla med epoxi och microballonger. Skulle jag ändå frukta att det händer igen skulle jag säkra med en svarvad alu-ring som sitter tight på underdelen (kanske limma fast) och som överdelen går ner i enl 2). Viktigt att det blir mjuka kanter och att den blir tunn för seglets skull

  • rdkwc

    Medlem
    2 september, 2011 vid 16:13

    Har råkat ut för samma , dock på en X3 mast med bara 30% kol. Försökte först gjuta en ny kant på underdelen men den lossnade. Använde en en svarvad hylsa i teflon som mall och epoxi . Efter detta misslyckande så satte jag upp masten i svarven och det gick alldeles alldeles utmärkt att få en ny rak kant !

  • marden

    Medlem
    3 september, 2011 vid 14:44

    Fina idé er
    Någon som har tillgång till en svarv i sthlm ?
    Funderar även på att sätta på en alu eller stål ring som mellanlägg men Skulle behöva lite bättre verktyg för att få till en sån bricka också
    annars kanske jag Skulle kapa av 1-2 cm på över delen och limma fast den biten på under delen med epoxi och nått varv väv och få en ny anläggningsyta i skarven…
    Går det bra att såga med trä kap sågen så det blir rakt ?

  • marden

    Medlem
    10 september, 2011 vid 17:20

    idag skred jag till verket o satte upp masten i en “svarv” bestående av en gammal skatetruck i ena änden o en skruvdragare i andra änden och en bågfil som svarvstål.
    gick ganska bra och skulle nog gått ännu bättre om inte masten varit så krokig.
    båda ytorna blev lite vinliga så anläggingen blev inte perfekt men duger nog..
    eller så slipar jag till över delen så den passar undre bättre.

  • swe-496

    Medlem
    10 september, 2011 vid 18:16

    Ser ju bra ut.. Hoppas det håller. Du ska kanske försöka lägga på lite förstärkning på över och underdel för att vara på säkra sidan. Grym uppfinningsrikedom iaf med svarven…

  • doc

    Medlem
    11 september, 2011 vid 16:45

    Haha!
    10 McGyverpoäng på den du!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.