Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! allt tryck på bakfoten

  • Hjälp! allt tryck på bakfoten

    Publicerad av windride på 10 juni, 2004 vid 18:28

    Ganska ofta då jag surfar händer det att jag får allt tryck på bakfoten, framförallt då vinden friskar i. Åkställningen blir då obekväm och det blir jobbigt att åka.
    Kan man undvika eller minska tendenserna till detta ?

    Kan tilläggas att jag mestadels kör långa vändor fram o tillbaka och att jag stänger understänger mot brädan.

    garage svarade 19 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • fjant

    Medlem
    10 juni, 2004 vid 18:56

    Bakfots tryck hänger ofta ihop med bakhands drag wink.gif Har du hängseletamparna för långt fram, kanske?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 09:06

    Du är ju helt enkelt lite överriggad när det blir så där. Flyttar du bak tamparna lite blir det bättre men blir det tungt ändå är det bara att rigga ner eller försöka maxa nedhal och sådär.

    Olika brädor är ju dessutom olika mycket bakfotstryckbenägna. När jag kör Hyper och får massa bakfotstryck som jag knappt orkar hålla emot så byter jag bara till en mindre bräda sedan funkar det bra.

    Lättare att byta bräda än segel om man kör en segelstorlek som funkar.

    /Kristian

  • speedjanne

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 09:11

    Sänk bommen!

  • mattap

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 10:24

    har ett snarlikt problem, tror jag. Kör alltid med rakt bakben och böjt framben, annars känns det som jag tappar i höjd -> känns som jag alltid kör med en halvkonstig ställning. mkt tryck på bakfoten mao!!

    De gånger man lyft ovanför vattnet så trycker bakfoten iväg brädan i sidled så det är toknära att allt går åt hel…e så for man lyfter.

    Jag är inte överriggad, spelar ingen roll vilken fena jag kör på eller vilken segelstorlek. mastfot placeringen kvittar. Flyttar jag bak linorna måste jag dra mycket med framhanden. Jag har bommen högt, enligt allas instruktioner, annars får jag inte något bra tryck i selen!

    Vad fan är problemet?? Varför måste jag alltid stå in en “ta höjd” position när jag seglar?????

  • zehlertz

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 11:15

    häng mer framåt i selen så du avlastar bakbenet..för att fortsätta ta höjd/inte falla v så kantsätt brädan litegrann, så försvinner trycket på bakbenet o så även fenan.

    o när ud hänger framåt så häng bara fram m kroppen men behåll seglet på samma ställe som tidigare.
    OM man kollar på gamla speedseglare så har en del hela huvudet framför riggen. du borde få upp farten mer + att du kan köra kortare fena också utan spinout.

  • mattap

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 12:23

    fattar vad du menar, men när jag hänger fram som attan så leder ju det till att bakbenet blir utsträckt! Menar du alltså att det är en riktig ställning?

    När man läser Boards osv så visar de ju att man skall stå som en sjua, med frambenet lite mer utsträckt än bakbenet!!

  • garage

    Medlem
    11 juni, 2004 vid 17:47

    Hej!

    Jag känner igen mig precis i det du skriver, man hänger fram som en idiot och det känns fel, bakbenet är rakt och trycker snett bak mot fenan. Det jag tycker hjälper är sänkt bom, större fena, mastfoten längre bak och ibland mer uthal, har ingen aning om varför men det funkar för mig, speciellt att sänka bommen och ha större fena. Körde häromdagen med för liten fena och testa med en större och skillnaden var total.

    Mvh Andreas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp! allt tryck på bakfoten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.