Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite hjälp att välja kite

  • nikke

    Medlem
    26 oktober, 2009 vid 20:48
    bOkhylla;585466 wrote:
    http://www.kiteakademin.se ,under uppdatering, men här har du snökitekurser i Sverige.

    Tack för tipset! 🙂

  • nikke

    Medlem
    29 oktober, 2009 vid 20:43
    langens_kite;584543 wrote:
    hör av dig om kommer till de riktiga fjällen istället för kullarna i sälen.

    word!!!!!

  • nikke

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 00:11
    Milkman;584281 wrote:
    Grundat på vilken utrustning som används för race och freestyletävlingar på vatten, samt för freestyletävlingar på snöså tror jag att depowerfoilar är mindre rappa och har mindre prestanda än en bra tubkite. Och det stämmer med egen erfarenhet också.
    Men samtidigt är det foils som vinner buggytävlingar, då är det fixedbridle (inte depowerkiter) och open-cell som vinner. Så marginalerna verkar små i detta perspektiv.

    Men det spelar ingen roll för även om det är skillnad så är den inte större än att de praktiska egenskaperna hos en foil överväger. Just för turåkning som du beskriver så ska det vara lätt att launcha, säkerhetsystemet skall vara riktigt bra, och kiten skall lätt kunna “viras” in till dig oavsett vind. Och detta gör du lätt med en open-cell kite som täms på all luft (se filmen sist, ca 1:35). Med kiter som behåller form eller volym (tex tuber) så kan det vara mer besvärligt.
    Sen kommer viktfrågan in också, helst när du vill ha med två kiter för att kunna ta längre turer.

    Får jag rekommendera utav de Ozonekiter du listat så satsa på en Access XT (året modell). Du behöver inget mer än den för topturer, och du laddar lätt på hopp även med den. FY och M3 hoppar bättre, men väger också lite mera. Årets Access XT har samma trimsystem som FY och M3 och har utrustats med Blowout valves som behövs med de lite större cellerna som den har. I övrigt är det samma tillverkning och material som de andra kiterna. Tex de korta, kapslade, bridles. Y-lina, silikonstruken duk, Ronstan kullagrade block, trimsäkert speedsystem och Ozones nya safety lösning.
    En 8m räcker bra för din vikt om du bara ska ha en. Men en 10m och 6m är helt rätt combo, så att börja med en 10m är inte fel.

    Ring gärna och byt några ord om kiteval etc med Patrik i vår butik, http://www.kitekraft.se. Sen borde du prata med Sälens kitecenter också, de har möjlighet att stötta dig på plats då de kör våra kiter i sin skola.

    Det var för övrigt precis som du beskriver dina önskemål som jag började kita. Grymt kul! Lycka till.

    Men who ride up mountains Part 1 HD on Vimeo

    Ingen som har koll på både vanlig foil och kitewing och kan göra en jämförelse?

  • milkman

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 15:27

    Kitewing verkar ok på isen med skridskor, som en aningen poppigare variant än skridskosegel.
    Filmerna med kitewing verkar mest handla om att göra småskutt eller flygningar nerför. Det senare verkar ju speedwing ruggigt mycket bättre för:) Men i ruskigt hård vind borde kitewing också vara ok.

  • nikke

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 16:01
    Milkman;585982 wrote:
    Kitewing verkar ok på isen med skridskor, som en aningen poppigare variant än skridskosegel.
    Filmerna med kitewing verkar mest handla om att göra småskutt eller flygningar nerför. Det senare verkar ju speedwing ruggigt mycket bättre för:) Men i ruskigt hård vind borde kitewing också vara ok.

    Men om man är ute efter att köra i lättvind då är foilkite att föredra jämfört med kitewing? Misstänker att kitewing kräver starka vindar jämfört med foil. Har jag rätt?

  • pjoter

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 18:11

    japp du har rätt. Kite är igång klart tidigare pga större segel och att det är högre upp där det oftast blåser mer.

    Kitewing känns lite märkligt på något sätt. Det jag har sett på riktigt är att det är en jäkla massa meck utan belöning. Iofs var han som jag såg ingen hejare på det men det tog lång tid å rigga å tog massa plats i bilen. Sen har det man sett i filmerna inte varit mkt mer upphetsande än fotboll (vilket är sjukt tråkigt 🙂 ).

  • nikke

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 19:17
    pjoter;586005 wrote:
    japp du har rätt. Kite är igång klart tidigare pga större segel och att det är högre upp där det oftast blåser mer.

    Kitewing känns lite märkligt på något sätt. Det jag har sett på riktigt är att det är en jäkla massa meck utan belöning. Iofs var han som jag såg ingen hejare på det men det tog lång tid å rigga å tog massa plats i bilen. Sen har det man sett i filmerna inte varit mkt mer upphetsande än fotboll (vilket är sjukt tråkigt 🙂 ).

    GÖTT! Då blir det kiitekurs och kite nu då! Jag som trodde att jag hade förträngt allt som har med kite att göra! :santa: Vad säger du, klart fotboll är underbart. I alla fall om du pratar om IFK Göteborg och Liverpool, annars så förstår jag att du tycker att fotboll är en kass sport…hehe.

    Tack för informationen!!!!

    Förresten, såg att du anordnar kurser och säljer Flysurf. Vill ha en flysurf speed 2 eller 3:a samt kurs, kan du deala något kanonpris så hojta till. Fast vill åka bräda efter men du kanske kan styra till snön också. Hör av dig om du vill!!!

  • milkman

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 19:30

    Jag har aldrig använt en kitewing så jag vet inte. Men vi som kitar på vatten har tryck i våra 13-14m kiter vid 6-7 m/s. En vindsufare behöver ju typ 10 m/s för att ha kul. Och en kitewing är mindre än största vindsurfseglet. Så jag gissar att du behöver minst 10 m/s för att ha kul. En foil får du upp tidigare än en tubkite, men jämfört med kitewing kvittar det nog vilken kitetyp du jämför med 🙂

  • nikke

    Medlem
    30 oktober, 2009 vid 19:43
    Milkman;586015 wrote:
    Jag har aldrig använt en kitewing så jag vet inte. Men vi som kitar på vatten har tryck i våra 13-14m kiter vid 6-7 m/s. En vindsufare behöver ju typ 10 m/s för att ha kul. Och en kitewing är mindre än största vindsurfseglet. Så jag gissar att du behöver minst 10 m/s för att ha kul. En foil får du upp tidigare än en tubkite, men jämfört med kitewing kvittar det nog vilken kitetyp du jämför med 🙂

    Du har nog rätt, blir en foilkite nu. Ska bara jaga rätt på en kurs nu så blir det åka av i vinter! :laugh:

  • langens_kite

    Medlem
    2 november, 2009 vid 18:41
    NIKKE;585986 wrote:
    Men om man är ute efter att köra i lättvind då är foilkite att föredra jämfört med kitewing? Misstänker att kitewing kräver starka vindar jämfört med foil. Har jag rätt?

    Du har helt rätt.
    Var en kille som körde i Umeå ifjol och det gick ruskigt trögt på snö fast det var bra vind.

  • organismen

    Medlem
    11 november, 2009 vid 09:50

    För en som är ny på snowkiting men har testat lite kitebuggy, vilken tycker ni man skall införskaffa. En lätt begagnad manta2 på 10m2 för 5500:- eller en helt ny access xt för 6000:- Bägge är inklusive bom, linor och väska.

    Kommer köra lite blandat men mest kommer den användas för utflykter och som “portabel lift” (packas ned på toppen för vanlig skidåkning ned)

    Tacksam för tips.

  • milkman

    Medlem
    12 november, 2009 vid 14:20

    Jag tycker det låter som en grymt billig Manta2:a, köp den.
    Men mantan är mer frestylektie ärn accessen. Det betyder att den också funkar för att klättra med, men du kommer få vara mer aktiv med kiten då den flyger snabbare. Men det lär du dig fort, uppsidan är att du på sikt kan få mer ut ur Mantan än Accessen, hur snabbt det spelar någon roll beror på hur mycket och hårt du kör 🙂

    Gött att du fastnar för topturer, det är grymt kul. Fast jag orkar alldrig ta ner kiten längre. Och sen är det rätt kul bara det är snö på närmsta äng 🙂

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite hjälp att välja kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.