Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HJÄLP! blir fel när jag riggar?!

  • HJÄLP! blir fel när jag riggar?!

    Publicerad av anonym-anvandare på 28 juni, 2004 vid 22:37

    hej alla surfare! har ett litet problem ( som den nybörjare man är) =P

    när jag riggar mitt segel och ska spänna ut det i bommen som är inställd på rätt längd och spänner ut seglet så långt det går är det fortfarande en bukt i seglet, hur ska man lyckas få bort bukten? eller ska det vara en bukt?!!!?!!?!

    plz help me!!!!

    /mvh mattias

    zehlertz svarade 19 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 04:42

    Det ska vara “bukt”.

  • Knatte

    Gäst
    29 juni, 2004 vid 04:42

    Det skall vara en buk i seglet. Hur står buk, beror på vilket typ av segel du har.
    Men rigga enligt anvisningarna och segla och prova dig fram. Känns det inte bra på vattnet, försök få någon annan surfare till hjälp tongue.gif

  • baywatch

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 05:27

    Det är buken som gör att seglet får en dragkraft. Är en flygplansvinge platt?

    Lycka till!

  • edgedaniel

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 05:31

    Är det våg eller freestyle segel så brukar jag dra tokmycket i nedhalet så det släpper mellan de översta lattorna 1-2dm.(akterliket blir lite fladdrigt) Detta för att seglet skall släppa ut bra i byarna. Uthalet skall däremot knappt dras alls, det skall staga upp seglet men inte spännas något vidare.

    Dra nedhalet först och sedan justera längden på bommen så den sticker ut ca 5cm utanför seglet. Dra sedan till den biten (uthalet).

    Blir du övverriggad så dra mer i nedhalet så seglet släpper mer och i värsta fall dra ut lite mer i uthalet så du får mindre buk.

    Seglena brukar oftas fungera bäst med mycket nedhal och lite uthal. Så får man bra bottendrag i seglet.

  • beny

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 07:07

    Svar till:


    Är det våg eller freestyle segel så brukar jag dra tokmycket i nedhalet så det släpper mellan de översta lattorna 1-2dm.(akterliket blir lite fladdrigt) Detta för att seglet skall släppa ut bra i byarna. Uthalet skall däremot knappt dras alls, det skall staga upp seglet men inte spännas något vidare.

    Dra nedhalet först och sedan justera längden på bommen så den sticker ut ca 5cm utanför seglet. Dra sedan till den biten (uthalet).

    Blir du övverriggad så dra mer i nedhalet så seglet släpper mer och i värsta fall dra ut lite mer i uthalet så du får mindre buk.

    Seglena brukar oftas fungera bäst med mycket nedhal och lite uthal. Så får man bra bottendrag i seglet.

    [/ QUOTE ]

    Exakt!

  • zehlertz

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 07:29

    Sen om du drar jävligt mkt i nedhalet så får du ofta länga bommen mkt mer än vad som står på seglet.

    Närjag dratt som mest nedhal har jag +10cm på bomen för att jag ska få d bra…annars blir d som du säger, en stor bula.

    Men som sagt beror ju på va d e för typ av segel…

    seglet ska iallafall inte vara så slappt att d ligger emot bommen på andra sidan när du seglar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HJÄLP! blir fel när jag riggar?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.