Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med argument mot Kite-förbud i Örebro

  • Hjälp med argument mot Kite-förbud i Örebro

    Publicerad av jochen_birch på 22 juli, 2011 vid 21:07

    Hej
    På Örebros enda bra kitespot (Oset) så har vi nu fått förbud mot just kitesurfing.
    Jag fick reda på förbudet idag och det kom som en total överaskning då vi har (som alla andra kitare) respekterat förbud under häckningstider, varit noga med att plocka skräp osv..

    Jag brukar läsa trådar här på Steffo och vet att ni på syd/västkusten har haft mycket diskussioner med Länsstyrelser och kommuner för att rädda så mycket spots som går.

    Jag vill gärna få kontakt med personer som har jobbat med dessa frågor och som kan tipsa mig hur vi i Örebro bäst skall gå tillväga för att kunna påverka beslutet.

    Mvh Johan Björk

    malik_l svarade 12 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • henric

    Medlem
    23 juli, 2011 vid 06:44

    Bara att höra av sig. Jag har arbetat med Länsstyrelsen i Skåne ang. bildandet av ett naturreservat i Lundåkrabukten söder om Landskrona.

  • patbor

    Medlem
    23 juli, 2011 vid 13:16

    Fick höra detta idag oxå då vi tänkte åka ut då det blåste bra för Oset idag, det var ju en hyffsat dålig nyhet. Tydligen verkar det vara något om fågellivet, men vad det är vi skulle påverka vet jag inte.
    Det är väldigt synd då det verkligen är en kanonspot!

  • smellslikeroses

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 13:27

    Vi måste verkligen skapa organiserade föreningar för sveriges olika distrikt så att man på ett lätt sätt kan möta länsstyrelsen/kommunen/fågelskådningsföreningar…

  • tobbelindholm

    Medlem
    24 juli, 2011 vid 14:02

    tror det är ett bra sett att gå till väga. de tråkiga i saken är ju att de är få runt våran region som är utövare och en förening med 10 personer kan vara en svag röst mot kommun, fågel och länsstyrelse röster tyvär..

  • sourra

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 06:24

    Vem är det som infört förbudet och hur har beslutsvägarna gått?

  • bjorn3

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 19:21

    http://www.orebro.se/download/18.642928a71294f625e2580002984/Oset_%26_Rynningeviken.pdf
    Detta är dokumentet om det hjälper någe..

    Har precis börjat åka och var ute vid Oset åkte det är verkligen en guld spot så tråkigt att sånt här ska hända..
    Är det värt att åka där något mer nu eller ska man ta det lugnt tills en dialog har startat med kommunen och diverse inblandande? Så man inte förstör någe mer bara så himla surt..

  • tobbelindholm

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 20:37

    vi bör inte köra där något innan vi vidttagit några åtgärder. vi får nöja oss med Kohagen på SV och om man är sugen på N-NO tycker jag folk ska testa stranden i dimbobaden istället sålänge. längre att åka men funkar bra! vi får samankalla till ett möte efter semestern och bolla lite alternativ då. vi ska undersöka möjligheterna att ta hjälp av Örebrosurfarna men vi måste såklart höra om dom är intresserade att ta in en kite sektion i sin förening.

  • milkman

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 22:23

    Jag tycker ni ska ringa till era lokala politiker som ni röstat dit och fråga hur de menar när de i området
    “stärvar efter att långsiktigt bevara och utveckla ett lättillgängligt tätortsnära rekreationsområde med höga natur-, kultur- och friluftsvärden”
    samtidigt som de vill begränsa möjligheten för er att ägna er åt er frilufts-rekreation i området med en aktivitet som både är atletiskt god för hälsa, 100% naturvänlig och som inte lämnar några spår. Som dessutom endast är praktiskt möjlig x dagar om året?

    Det slår mig också att det inte verkar vara någon uttrycklig begränsning på till exempel drakflygning för barn.
    Det lär knappast tolkas som “liknande aktivteter” och då den enda möjliga grund kanske tror sig har är att en drake kan skrämma en fågel mer än till exempel en hund så bör detta även gälla dessa fall.

    Jämtlands läns landsting gjorde samma sak uppe i fjällen där de förbjöd kiting i fjällen. Helt utan bevis eller grund för att det skulle skrämma renarna. De fick backa efter tre år (inte så konstigt då renarna är typ 50km bort från fjällkitespotsen mesta dels utav året, och det känns rimligt att lägga ansvaret på den individuelle kitaren istället. Han kan ju faktiskt hålla sig borta, som lagen redan säger).
    Det känns som kommun och landsting är väl snabba ibland, det lönar sig att argumentera tror jag.

    Suck!

  • langens_kite

    Medlem
    25 juli, 2011 vid 23:04

    Kanske inte rätt, men vad är det för böter om man trotsar ett förbud?
    Gäller det även på vatten.(Går att bära ut draken och fästa den i en boj,jag har provat)
    Lägg pengar i en pott och betala för den/de som “åker dit” (tex 1500 blir ganska lite om man är 20 st)
    Det är inte att rekomendera, men finns det ingen lösning…………..
    Vi vet vad en bra dag är värd.
    Tror att en Sothöna som sett nåt konstigt och flugit 200 meter överlever.
    Lycka till men jag tror att ni har en tuff match mot byråkraterna.

    +

  • sourra

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 02:51

    Det ser ju ut som att ni haft förbudet ett tag utan att veta om det. Antingen spelar ni dumma och fortsätter köra, eller så kontaktar ni kommunen och ber att få motiverat på vilka grunder de väljer att särbehandla kitesurfing. Bara de inte säger “så har de gjort på västkusten” för de på västkusten har i sin tur gjort det baserat på att någon annan gjort det. Och de i sin tur… ja ni fattar. Det finns inga belägg för att kitesurfing ska störa fågellivet mer än andra friluftsaktiviteter, gara gissningar, antaganden och lögner.

    Jag tycker även att ni ska dels be att de hänvisar er till ett annat område där ni kan utöva sporten säkert samt be att de närmare motiverar varför de valt mars-december som begränsningstid. Ni kan kolla upp arterna som nämns och se vilka perioder som de kan förväntas befinna sig i reservatet. När Länsstyrelsen i Halland införde sitt skämt till året-runt-reservat kring Björkäng visade det sig att mer än halva året var de avsedda arterna på vift i varmare länder.

    Fan vad jag inte gillar den här typen av godtycklig byråkrati

  • byguy

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 09:39

    Sourra: Väl skrivet, det enda tillägget jag har är att det finns någon EU lag som säger att man inte får hindra användandet av varor som är tillåtna att sälja. Det var den lagen som tvingade Sverige till att ändra sina vattenjet-förbud.

  • above_the_law

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 10:16
    byGuy;663503 wrote:
    Sourra: Väl skrivet, det enda tillägget jag har är att det finns någon EU lag som säger att man inte får hindra användandet av varor som är tillåtna att sälja. Det var den lagen som tvingade Sverige till att ändra sina vattenjet-förbud.

    Där har vi en VINNARE! Bra Guy.
    Enda sättet att bekämpa “Babylon”, d v s den stora grupp bestående av bl a byråkrater, dåliga politiker som bara ser till sina egna intressen, samt ockrare, andra bakåtsträvande makthavare och besservissrar som är rädda för allt som är nytt, omdanande och kreativt.
    Slå dom i huvudet med deras egna oflexibla lagar och förordningar;-)!!!
    I deras värld är det alltid pengarna som styr, så en sådan lag lär ju vara rätt säker att luta sig emot ha ha… Sad but true!
    Sedan har vi ju alla studier (bl a av Nobelpristagare), som alla kommer fram till konklusionen att fåglars beteende är betingat, d v s skapat under lång tid genom inlärning. Om det inte är någon i flocken som lider skada av en kite (blir anfallen och dödad) så lär dom sig att den inte är farlig väldigt snabbt. Varför är det annars så omöjligt att hålla fåglar borta från våra flygfält, även fast än man där skjuter av beståndet, sätter upp fågelskrämmor mm?!!
    Klart att vi ska acceptera förbud under häckning mm precis som alla andra medborgare med rättigheter, MEN vi är ju också en del av samhället och betalar skatt så vi har också rätt att utöva vår mycket naturvänliga fritidsaktivitet till vilken vi köpt mycket dyra och redan momsbeskattade prylar (inga utsläpp eller oljud)!
    Dom kommer få en svår match och kan aldrig vinna på sunt förnuft! Kör dom över oss som p g a att vi är en minoritet så är det ju diskriminering… Gör dom det ändå så gör vi det ändå, d v s vet att vi har rätt och kan bryta mot deras lagar utan dåligt samvete! En onödig och felstiftad lag kännetecknas ju av att ingen följer den…
    Kita istället för att köra motorbåtar och jetskis men tag hänsyn till alla runt omkring dig och använd sunt förnuft så ska det nog lösa sig:-)

  • henric

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 13:22

    I Skåne har vi skapat Skånes kitesurfklubb och tagit kontakt med Länsstyrelsen samt upprättat en dialog. Det finns ju alltid olika parter i målen och i dessa fallen är det ofta ornitologer som står på andra sidan. Länsstyrelsen fungerar så att de lägger ett förbud först om det föreligger en risk (i detta fallet för fågellivet) och släpper sen på det om det visar sig att det inte var så. Knepigt kan tyckas men det fungerar så.
    En dialog gör att man förstår parterna lite bättre och kommer lättare fram till en kompromiss.
    I Lundåkrabukten är inte beslutet fattat men ett förslag ligger på ett naturreservat med beträdandeförbud. Genom vår dialog där har vi lyckats gå ifrån ett totalförbud till att få ett område på 1000x1000m mellan mars och september där vi ska få surfa fritt.
    Jag tror att de beslut vi tycker är märkliga grundar sig i mycket okunskap om vad vi egentligen sysslar med på vattnet.
    Ta kontakt, skapa en dialog och tänk på att handläggarna läser våra forum när de får reda på att de finns :).
    Se även om ni kan upprätta en dialog med markägare som “håller med” er.

    Lycka till och säg till om ni behöver hjälp.

  • franko

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 19:38

    Bor i karlskoga men skulle kunna tänka mig stödja er Örebroare i denna sak. Ett första steg kunde ju vara att starta en klubb. Nästa steg vore ju att kontakta myndigheterna. Känns ju som att denna sport är en relativt miljövänlig sport om man tar lite hänsyn. Och miljöfrämjande saker ligger ju i ropet. Vi får framföra kitesufing som ett avslut av wakeboard och vattenskidor 😉 = mindre co2 utsläpp.

  • tobbelindholm

    Medlem
    26 juli, 2011 vid 20:55

    ca 150 meter från stranden där vi har vårat guldspot går farleden som tar en från hjälmaren in i svartån och in till örebrohamnen med motorbåtar/segelbåtar i alla storlekar.. vilket gör dehär beslutet dess mer ironistk! farleden är tillåten att nyttja under hela året..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med argument mot Kite-förbud i Örebro

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.