Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med att välja bräda

  • Hjälp med att välja bräda

    Publicerad av frans96 på 28 april, 2013 vid 20:34

    Hej!

    Jag hade tänkt börja kitea nu i sommar och behöver hjälp med att välja bräda.

    Jag väger ca 68 – 70 kg och är 177 cm lång.

    Har funderat på att köpa en Royal Kiteboarding One bräda som är 133×39 cm. Är detta en bra nybörjarbräda? Eller kommer den bli för liten och jobbig att lära sig på? Kommer köra med en 12 kvm drake så det blir ju inte så jättehög vindhastighet jag kan köra i med tanke på min vikt?

    /Frans

    gnutten svarade 11 år sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • lima-ko

    Medlem
    29 april, 2013 vid 10:41

    Från din andra tråd…
    @eijrisch 709791 wrote:

    Som bräda funkar nog det mesta mellan 130-140*40-45cm till din vikt under första året, enklare att plana med en jättestor bräda i början men har du mycket tid och tar en kurs kommer du komma igång snabbt och vilja ha en mer normalstor.
    lycka till!

    Jag tycker, likt eijrisch, helt klart att du kan satsa på en bräda att utvecklas med, likt den du ovan nämner, bra pris för övrigt.
    Har du redan skaffat en 12 m kite eller har du tänkt att göra det?

  • frans96

    Medlem
    29 april, 2013 vid 13:07

    @Lima-ko 709842 wrote:

    Från din andra tråd…

    Jag tycker, likt eijrisch, helt klart att du kan satsa på en bräda att utvecklas med, likt den du ovan nämner, bra pris för övrigt.
    Har du redan skaffat en 12 m kite eller har du tänkt att göra det?

    Men blir det inte svårt att lära sig med den? Hade inte 136×42 blivit bättre?
    Kommer att köpa en 12 kvm kite nästa vecka.

  • lima-ko

    Medlem
    29 april, 2013 vid 13:50

    Det är helt klart enklare att “komma upp” med en 145×45 cm bräda men när du väl är uppe är det enklare att få upp en lite smalare bräda på kant. En kortare bräda är dessutom lite smidigare och roligare när du ska börja hoppa och göra trick.

    Har du lite koll på draken och kommer kunna nöta mycket i början kommer du förhoppningsvis lära dig relativt snabbt. Då kommer en 145×45 cm bräda vara tråkig efter några veckor och du måste köpa en ny.

    Om du väljer 133×39 eller 136×42 är nog lite av en smaksak, längden märker du knappt av, det är snarare bredden som gör skillnad.

  • filip81

    Medlem
    29 april, 2013 vid 13:59

    Jag hade en 148 lång bräda de första 4-5 gångerna…sen köpte jag en ny, en 134×41. Goare med en lite kortare

  • frans96

    Medlem
    29 april, 2013 vid 14:11

    @Lima-ko 709855 wrote:

    Det är helt klart enklare att “komma upp” med en 145×45 cm bräda men när du väl är uppe är det enklare att få upp en lite smalare bräda på kant. En kortare bräda är dessutom lite smidigare och roligare när du ska börja hoppa och göra trick.

    Har du lite koll på draken och kommer kunna nöta mycket i början kommer du förhoppningsvis lära dig relativt snabbt. Då kommer en 145×45 cm bräda vara tråkig efter några veckor och du måste köpa en ny.

    Om du väljer 133×39 eller 136×42 är nog lite av en smaksak, längden märker du knappt av, det är snarare bredden som gör skillnad.

    Men när det gäller bredden, skulle du rekommendera 42 eller 39 cm då? Vilket blir lättast i början?

  • lima-ko

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 06:31

    Båda skulle fungera fint, 42 cm ger dig lite mer yta medan 39 cm blir lättare att få upp på kant. Har du kört snowboard/wakeboard innan och har koll på hur du kantar m.m.

    Ska du köpa en ny bräda så du har möjlighet att välja längdxbredd skulle jag väga in vilken storlek kite du tänkt köpa. Lite större kite (ca 12 m) ta den mindre brädan och lite mindre kite (ca 10 m) ta den större.

    Men det är nog som sagt mer en smaksak eftersom det är samma modell bräda vi pratar om och det förmodligen inte är mycket mer än just längd och bredd som skiljer sig.

  • gnutten

    Medlem
    2 maj, 2013 vid 07:17

    Jag skulle nog valt 136 brädan. Är antagligen inte så extremt stor skillnad. Nu för tiden är det ju inte så att man har mindre bräda desto duktigare man är. Var väl så förr om jag fattat det rätt. Idag väljer man en bräda mer för ändamålet.

    Jag bytte förra året från 131 cm upp till 135. Det man märker mest är inte längden i sig, utan hur brädan är konstruerad. Vilken rocker, hårdhet i flex osv. (Jag är några cm kortare än dig.)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hjälp med att välja bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.