Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med kite!

  • Hjälp med kite!

    Publicerad av surfare93 på 28 februari, 2011 vid 19:58

    Tja! Det är så att jag är galet sugen på att skaffa kite, men vet doc inte vad jag ska ha! Skulle vara tacksam för lite tips om vilken storlek man ska ha för vindar runt 7-9 m/s, vilka märken som är bra, vart jag kan hitta en begagnad…. :confused2:

    pjoter svarade 13 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 20:35

    De flesta moderna kiter är bra. Men din fråga är väldigt allmän, för du säger inte om du tänker kita på vatten eller snö. Och du kommer nog få mer svar om du postar i rätt forum med, finns ju ett enbart för kitesurfing och ett för snökiting om det är det du tänker.

    Storleken du bör ha är beroende på din vikt samt om du tänker åka på vatten eller snö.

    Begagnade kiter hittar du här under köp&sälj, eller på kitenation.se eller kite.no tex.

    /Kalle

  • surfare93

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 21:08

    Är ganska ovan med den här sidan så har inte riktigt fattat allt än,:confused2: men tack för tipsen.:smile: Men iaf hade tänkt att kitea på både snö och vatten om det går med samma kite, men vatten för det mesta. Jag väger ca 73 kilo och är 180 lång. tror doc att jag borde klara mig ganska ok utan en nybörjarkite iochmed att jag vindsurfar. Så egentligen undrar jag vilka storlekar man ska ha för vindar under 10 m/s för en kille i min storlek 🙂

  • debkausf

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 15:57

    Cabriha switchblade 12:a är perfekt för dig både på snö o vatten. Kolla med surfers dom har kurser med, klart värt att gå kurs för din egen och andras säkerhet. Ha de skoj på brädan!

  • debkausf

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 16:00
  • pepa

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 16:41

    Finns typ inga nybörjarkites idag, de flesta funkar för nybörjare som pro!

  • pjoter

    Medlem
    1 mars, 2011 vid 22:02

    fast det finns kites som är mer eller mindre lätta att lära sig på…..

    Jag har redan lämnat ett längre svar i din andra tråd där jag starkt rekommenderar dig att gå en kurs till att börja med. Vindsurf och Kite är på många punkter mkt olika varandra. En vindsurfbräda är bara att släppa om det skiter sig (om du nu inte tvinnat in dig i tampen), en kite släpper man helt endast i yttersta nödfall, och då måste man aktivt lösgöra sig.

    På en kurs får du också reda på vad som är vettiga grejer.

  • olandstoken

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 14:14

    Instämmer med Pjoter, bärja inte kitesurfa på egen hand!

  • ursuspolaris

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 17:05

    Håller helt med,

    Ta en kurs, och snacka lite med människorna som håller i den om Kite. Ofta säljer skolorna ut beggade kitar, och det är ju bra om du kan få en kite som du redan från böjan vet hur du riggar osv.

    Ett nybörjar tips från en noob till en annan är att satsa på att köpa ngt hyfat billigt men hyfsat nytt till att börja med. Själv satte jag min första kite i et träd det första jag gjorde och då var jag glad att jag inte hade spenderat 12000 på den 🙂

    Själv blev det sedan så att jag började med en C-kite med ganska hög AR (=lång och smal) som var RIKTIGT jobbig att water relauncha… Det gick ju bevisligen men jag skulle ändå hävda att en bowkite med låg AR (=kort och bred) generellt (ja, ja det finns hur många undantag som helst, men i princip…) sett är enklare. Se också till att den är lätt att vattenstarta…. det gör att du får mer tid att öva och mindre tid att svära…

    North Rebel är en mysig drake men det finns många bar nybörjar drakar…

  • surfare93

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 18:50

    Det är så asså har ju varit lite tveksam till att ta kurs och så iochmed att alla säger att det är grymt lätt att lära sig. men sen är det ju det med säkerheten som gör att jag nog vill ta en kurs.
    Men sen undrar jag med om när brukar kitekurserna börjar, och hur troligt är det att ngn lär sig kitea innan Juni 2011?

    Taksam för alla svar! 🙂

  • ursuspolaris

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:25

    Tja, Jag skulle väl inte hålla med om att det är “jättelätt” att lära sig. Snarast är det så attalla som har hållit på ett tag har glömt hur svårt det vr i början 🙂

    Sedan om du hinner lära dig till Juni… beror ju på hur mycket du har tänkt att träna. Ligger du i plurret varje dag som vidarna är OK efter islossningen så ska det inta vara några problem att lära sig att åka fram och tillbaka och hålla sig hyfsat uppe i vind. Frontmobes tar lite längre tid 🙂

  • surfare93

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:32

    Jo det är ju klart men jag menar vindsurfing var ju sjukt svår att lära sig, och kitesurfing tycker jag verkar bra mkt enklare från allt snack jag har hört. 🙂 kanske bara är önsketankar vem vet.
    Fär väll hoppas på att det blir en hel del vind nu i vår!

    Frontmobes?

  • ursuspolaris

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:39

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=EysBdCg2Siw&playnext=1&list=PL94BE89DDBAFB94C2″]YouTube – Aaron Hadlow – Front Mobe – Kiteboarding Professional[/ame]

  • surfare93

    Medlem
    4 mars, 2011 vid 19:45

    haha aa, det tar nog ett bra tag skulle jag tro.

  • pjoter

    Medlem
    5 mars, 2011 vid 08:41

    Kurserna börjar runt april för de flesta skolor här nere i södern och varar 1-2 vind-dagar. Efter kurs har du såpass koll att du kan fortsätta träna på egen hand. Man går igenom hur du kommer upp på brädan på slutet och du kommer få göra ett antal försök men det betyder inte att du kan åka efter en avslutat kurs utan att du vet hur och vad du ska träna på för att lyckas (en del lär sig åka grymt redan på kursen men det är undantagen).
    Ligger du sen i och åker när det går så kommer du helt klart kunna åka innan juni.

    Kitesurf är klart mkt enklare än vindsurf att lära sig, vi snackar ett par dagar med bra utrusning och bra vind så är de flesta igång och åker lite. Men som du förstår är det sjukt individuellt, vissa kan åka redan på kursen och vissa behöver massvis med träning. Det hänger mkt ihop med hur lätt du har för andra brädsporter, wakeboard, snowboard är det som är mest likt, sen skate och sist vindsurf typ..

    Och kursen handlar som du förstår mest om att du ska lära dig säkerhet då du faktiskt siter fast i typ 10-12kvm segel som kan generera ett antal hundra kg drag. Själva åkandet kan du till stor del lära dig själv.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.