Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med segel/rigg

  • Hjälp med segel/rigg

    Publicerad av vidardo på 11 april, 2014 vid 16:16

    Halloj, jag genom åren köpt på mig diverse begagnad utrustning med varierande grad av kompatibilitet. Jag har inför årets säsong tänkt göra ett försök att styra upp min segellinje/rigg något och vore tacksam för lite kloka råd och förslag.
    Jag seglar mestadels plattvatten på västkusten.

    Bräda:
    Starboard carve 121 liter (freeridebräda)

    Master:
    NeilPryde 460, SDM, IMCS 25, vikt 1.8 kg
    Fiberspar 430, C30%, SDM, IMCS 21, vikt 2.4 kg
    Okänd 400, SDM

    Bom:
    NeilPryde Matrix 2000, 165-215, vikt 2.6 kg

    Segel:
    Gaastra Pilot 7.0, 2007 (Bra skick)
    Simmer Zerofive 5.9, 2006 (Ok skick)
    Simmer Crossover 5.3 (Redigt slitet)

    Jag har en begränsad budget så jag funderar på var jag får ut mest/kr. Mina tankar går kring att skaffa ett nytt freeride segel 5.0-5.4 och ev en ny 430 mast och är det isfl klokt att satsa på en rdm?

    sailortrash svarade 10 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • john1

    Medlem
    11 april, 2014 vid 16:43

    5.0-5,4 är för små segel till Starboard Carve 121 liter. Satsa heller på ett segel 8,0 eller 8,5, men då behöver du sannolikt både ny mast 490 och bom ca 225 cm. möjligt okså en större fena ca 40 cm.
    JJ

  • sailortrash

    Medlem
    11 april, 2014 vid 18:02

    Om du kör med 5.3 mest (eftersom det är slitet?) så är det nog en bra ide med rdm. Men eventuellt gå upp lite i kolhalt då, har jag läst vid en jämförelse SDM/rdm.
    Jag tror också en mindre bräda ger mer av ett 5.0-5.4. Typ en 100 beroende på kategori borde vara funka med alla dina segel och optimalt med ca 5.3

  • pgvirtual

    Medlem
    12 april, 2014 vid 19:20

    Det som faller ur ramen är ju Gaastra-seglet (toppstyv) som inte borde funka särskilt bra på en Neil Pryde mast (toppmjuk, men ifall masten är riktigt gammal så är den Constant Curve = mitt emellan). Däremot torde Simmer segel funka ganska OK på en NP mast… Speviellt om NP-masten är gammal.
    Om du skall få någon logik i segelgarderob så tycker jag du skall satsa på en RDM 430 med Constant Curve (Simmer, Gun Sails, Sailloft, etc.) och så ett nytt mindre segel 5.0-5.3 som är kompatibelt med masten (se http://www.unifiber.net/2014/mast-selector).

    De största segel som din 460 mast klarar är väl ungefär 8 m2. OCh då skulle jag titta på segel som ligger mitt i CC-området, eller lite mot flextop/mjuk topp.

  • sailortrash

    Medlem
    13 april, 2014 vid 06:56

    Reptilmasterna är väldigt bra. Vet inte om de är bättre än unifiber eller fiberspar, men det finns ingen anledning att köra märkespecifikt egentligen

  • vidardo

    Medlem
    13 april, 2014 vid 10:02

    Tack för alla bra bra råd och synpunkter!
    NP masten är modell äldre och är alltså Constant Curve och det stämmer att Gaastra seglet inte riggas helt optimalt på masten. Masten är ju gammal som gatan men var NPs toppmodell när det begav sig och det jag funderar över är hur mycket den skiljer sig från en modernare mast bortsett från att NP idag har en annan böjkurva. Dvs är det värt att investera i en nyare mast som passar gaastra seglet eller hålla kvar vid masten och skifta segel?
    I övrigt tror jag att jag skall hålla ögonen ute efter en ny 430 RDM mast och ett passande segel 50-5.4.

  • sailortrash

    Medlem
    13 april, 2014 vid 19:01

    Det är fler märken som kör cc eller ft som böjkurva än ht, så jag hade behållt masten och skaffat ett annat segel. Ft har visat sig vara ett vinnande koncept också, allafall för slalom, då både maui sails och severne (och även Gaastra tror jag) nu bytt till ft. Överlag funkar alla ft master med cc segel rätt bra också, och även tvärtom.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hjälp med segel/rigg

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.