Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med trick

  • Hjälp med trick

    Publicerad av skoldpadda på 2 november, 2012 vid 21:45

    Kanske hör hemma i nybörjarsektionen, men, men.

    Försöker lära mig frontroll och lyckas väl ibland om man med frontroll menar att poppa och sedan slingra sig som en daggmask för att sakta ta sig runt ett varv. När jag ser andra göra detta ser det minst sagt smidigare ut.

    Mao: Har ni några tips för att få till rotationen i en frontroll?

    Tacksam för svar så jag inte behöver skämma ut sporten 😉

    skoldpadda svarade 11 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    2 november, 2012 vid 22:25

    Lägg till en tailgrab, av någon anledning flyter att på mycket bättre då, varjefall för mig. Tycker det är lättare med grab än utan faktiskt!

  • alohasurfer

    Medlem
    2 november, 2012 vid 22:46

    Knepet, tycker jag, med frontroll är att dra upp bakre benet direkt efter att du poppat (dra upp bakre knäet mot magen kan man säga), då får du automatiskt igång rotationen mycket bättre. Det kan också förklara det Skånepaul skriver, eftersom du just drar upp bakre benet när du gör en tail grab.

  • blizzy

    Medlem
    3 november, 2012 vid 07:30

    Finns en del tips på youtube, typ http://www.youtube.com/watch?v=wPGVHvlHPjI

    Men kort beskrivet är det bara: Upp med kiten i 12, kasta dig framåt med huvet in framför bommen, håll koll på vilken hand som är fram o vilken som är bak, sen dra i framhanden för o styra ner kiten igen o köra vidare…

  • skoldpadda

    Medlem
    3 november, 2012 vid 10:42

    Tack för hjälpen, trevligt att få hjälp så smidigt. Hade inte fått kläm på benuppdragningen innan. Får se om grab är möjlig, med mina skills kan en släppt bom resultera i en ofrivillig kiteloop…

  • above_the_law

    Medlem
    3 november, 2012 vid 10:53

    Vill du göra den urkrokad och mer inverterad så ska du tvärt om dra upp främre knät och ffa titta över din bakre axel tills du ser landningen och håll blicken där. Krarar du grabba urkrokad så är det ju extra snyggt men då blir det oftast efter att du roterat.

  • olandstoken

    Medlem
    5 november, 2012 vid 08:31

    Jag skulle vilja tipsa om att inte tänka “Titta bakom bakre axeln för att rotera” om du redan behärskar detta, och klarar slingrande masken, poppa hårt som f-n och koncentrera dig på att dyka med huvudet snett framå inåt för att starta rotationen, då får du mer inverterad rotation. inte bra att börja med detta innan du hanterar slingrande masken.. då kan det bli konstigt. prova och berätta hur det gick 🙂

  • skoldpadda

    Medlem
    5 november, 2012 vid 11:43

    Tack igen för fin hjälp.
    Skillnaden urkrokad/ikrokad kan vara en del av min förvirring innan. Hade nämligen för mig att det var frambenet som skulle böjas också vid inkrokad (tror progression-filmen säger det).

    Nu får man bara vänta två veckor till på fin vind att träna i… 🙁

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp med trick

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.