Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp sökes

  • Hjälp sökes

    Publicerad av sandstroem på 26 juli, 2012 vid 00:06

    Grabben ska så småningom gå skola för att lära sig Kita. Han är 12 och väger ca. 40kg.

    Nu undrar jag om ni kan tipsa mig på vad för sorts utrustning han behöver? Storlekar på bräda och kite osv. Vilka märken som är lämpliga.

    Tacksam för svar 🙂

    sandstroem svarade 11 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • olandstoken

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 20:29
    Sandstroem;694040 wrote:
    Grabben ska så småningom gå skola för att lära sig Kita. Han är 12 och väger ca. 40kg.

    Nu undrar jag om ni kan tipsa mig på vad för sorts utrustning han behöver? Storlekar på bräda och kite osv. Vilka märken som är lämpliga.

    Tacksam för svar 🙂

    6 till7m2 och en 120cm bräda borde vara lämpligt i början för surf. mindre för de första övningarna. När vi har så små elever på kurs på öland kitecenter får de bodydragga och lära sig hantera draken med en 3.5m2 kite i lagom vind, det går finfint.

  • pelle-surf

    Medlem
    26 juli, 2012 vid 22:21

    Min grabb är 11 år och väger oxå ca 40 kg, vi har lekt ganska mycket med övningskites 2 och 3 kvm på land sedan förra sommaren. Nu i sommar har vi övat lite med en 6 kvm switchblade i vatten, tränat mycket bodydrag och nu sist provade han även med min 135 bräda och han lyckades komma upp och åka några meter.
    Kite storleken passar honom bra i 6- 8 m/s, men min 135 bräda blir nog lite för stor för honom, för att kunna kanta och köra på, så som ölandstoken skriver, en mindre bräda är nog att föredra.
    Han tycker att det är kul, men man ska nog inte ha bråttom eller ha höga förväntningar, utan ta det lugnt och ha kul då dom själva har lust och är motiverade att öva. Lycka till

  • perl

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 06:49

    Vi kör med Flysurfer Viron i skolan (som trainers), 4 och 6 m2. Dessa funkar som “riktiga” kites, riktig depower, safety, etc.

    Mina kids 9 och 11 år, ca 35 kilo har kört dessa både på sommar och vinter. Dessa kites är “jättesnälla” och startar om väldigt lätt (nästan av sig själv). Dock är det inte så mycket drag i dem, så skall man köra på vatten får det blåsa en del. På snö kommer de igång så snart det är vind nog för kitsen att flyga.

    Precis som Pelle Surf skriver, så skall man nog inte ha för bråttom/höga förväntning, utan låta det ta den tid det tar och se till att ha roligt. Svåraste momentet är ju (som för vuxna) att komma upp på brädan. Bara att komma i stropparna, med kiten i luften kan vara svårt nog, speciellt om det går vågor. Därför är det verkligen att föredra att vara någonstans där det är platt (och långgrunt förstoss). Barn (i alla fall mina) har kort attention span, och kan snabbt tappa motivationen/koncentrationen om det inte går bra/är kul, så strular det tex. att komma i stropparna, gå tillbaka och lek/boddy dragga med kiten en stund, vilket ju kidsen älskar, och försök med brädan sen igen.

    Lycka till!

  • lima-ko

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 08:23

    Jag skulle precis föreslå FS Viron. Förutom fördelarna som perl nämner så är ju ytterligare en fördel att du inte behöver pumpa eller reda ut linor (om du är lite noggrann när du packar ihop) vilket gör att barnen kan spara på koncentrationen tills det ska flygas istället.

    Eller rentav en HQ Hydra om du vill komma undan ännu billigare och/eller inte vet om han kommer fastna för det. Det är en trainerkite som du kan flyga i vattnet och relauncha utan problem, flyger bra i lättvind men kan även användas för bodydrag när det blåser lite mer.

    Flysurfer.com
    Powerkites.de
    HQ Hydra och Flysurfer Viron i Svensk butik

  • perl

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 19:47

    Som Lima-Ko säger så funkar en Hydra bra som trainer/body drag kite. Men Hudran är ingen “riktig” kite (inget depower system), så den är inte lämplig för att kita med på rikitg. Det går bra med Viron däremot. 4an är roligare som trainer men måste ha rätt mycket vind för att dra även ett barn på vatten. 6an är långsammare/tråkigare, men har tillräckligt drag för att dra ett barn i 6-7 m/s enligt mina erfarenheter.

    /Per

  • pelle-surf

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 21:45

    Kan tillägga att en sittsele nog är att föredra framför en midjesele till barn

  • acemattias

    Medlem
    27 juli, 2012 vid 23:58

    Foil är nog att föredra, satsar du på LEI måste det vara en modell som är mycket lätt att relauncha, de flesta 6-9m LEI är närmast omöjliga att relauncha när det blåser lagom för någon på 40kg.
    En större LEI drake med bra depower kan vara ett alternativ fram tills han är redo att försöka komma upwind.
    Min gamla Switchblade 12m ( lättstartad, långsam) funkade bra till min pojk (ca40kg) i 5-6ms.
    +1 på sittsele.

  • perl

    Medlem
    28 juli, 2012 vid 22:37

    I riktig lättvind har vi kört med Spleene Q9, till kidsen. Den är riktigt lättstartad även när det inte blåser “för mycket”. Dock är den ju anpassad för vuxna så bommen kan vara svår att nå om man släppt den. (Armarna räcker inte på en 10 åring …) Får väl sätta en stopper… I övrigt funkar den bra. Ett alternativ att är köra med kortare linor om man vill minska kraften, det är dock lite meckigt att få till (dubbla linorna blir inte rätt på Qn då front och styrlinor är av olika längd, så man måste in med en skarvbit, eller lösa på annat sätt, kolla bara så att safetyn funkar som den skall om ni mixtrar med linlängder)

    MVH
    Per

  • sandstroem

    Medlem
    2 augusti, 2012 vid 09:18

    Tackar för alla svar. =) MVH

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjälp sökes

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.