Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjjjääällpp

  • Hjjjääällpp

    Publicerad av misscarlsson på 19 oktober, 2011 vid 16:34

    Jag ska köpa ny bräda men känner mig helt lost. vad ska jag ha för bräda??
    hittils har jag kört på en gammal old school bräda som är smal och 140lång, jag tycker den har funkat bra men den är också den enda jag kört på så jag har inte så många erfaranheter.
    jag är steppet över nybörjare, 1,70 lång och väger ca 60kg. Det jag vet är att jag är inne på en frerride/freestyle bräda!
    Hur lång och bred bräda ska jag ha?
    Ska jag ha en tjejbräda? vad är för och nackdelarna?

    djevulen svarade 12 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • sourra

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 16:58

    Skippa tjejbrädan om du tycker det har funkat bra med “en vanlig” fram tills nu. En tjejbräda är ofta mjukare eftersom den är gjord för lättare åkare men 60 kg finns det gossar som väger också så det är knappast skäl att gå på en specifik tjejbräda. Tänker du köra med boots framöver? I så fall bör du ha en bräda med inserts som är anpassade för det. Annars är det bara att botanisera fritt bland brädor kring storlek 130-134.

  • alohasurfer

    Medlem
    19 oktober, 2011 vid 17:06

    Testa dig fram! De flesta surfbutiker har demo-ex du får låna. Välj ut typ 3-4 brädor du läst/hört/sett något bra om som du tycker verkar vara bra för dig, och försök sen få testa dom. Passa också på att skruva lite och köra olika inställningar på bindningarna när du testar, det kan göra stor skillnad!

  • skanepaul

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 10:50

    Gör det enda rätta och köp svensk kvalitet!!

    Tablas Evil Twin, sjuk bräda som funkar till det mesta.

    http://www.tablas.se

  • waimeadude

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 10:55

    Om du är förbi nybörjarstadiet rekommenderar jag Nobile 2012 års 134 cm fifty fifty bräda.

    Jag har den i 138 cm variant eftersom jag väger ca 30 kilo mer än du och även jag planar snabbt på 134.
    Brädan har bra toleranser för felaktiga eller hårda landningar och bra pads.
    Det enda dåliga med den är strapsen som kan kännas lite hårda i början.

    Brädan kostar en del, men testa den.

  • mjersen

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 13:21
  • jaca

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 13:06
    SkånePaul;673562 wrote:
    Gör det enda rätta och köp svensk kvalitet!!

    Tablas Evil Twin, sjuk bräda som funkar till det mesta.

    http://www.tablas.se

    Kan bara instämma! Skönaste brädan hittills!

  • djevulen

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 13:24

    Halloj,Det bästa är att testa så många plankor du bara kan,var bor du?
    Skillnaden mella tjej brädor och herr brädor är som Sourra säger att de är mjukare men den största skillnaden mellan herr/dam är att på dam brädorna sitter stropparna närmare varandra,alltså du står inte så bredbent på en dam bräda som på en herr bräda,
    Bor du runt göteborg så säg bara till så har vi ett gäng brädor liggande,både herr å dam..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hjjjääällpp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.