Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höjdtagning ?

  • Höjdtagning ?

    Publicerad av melker på 11 juni, 2003 vid 20:24

    Idag körde jag en 12a och en 17. Det var ungefär samma tryck i de båda när jag körde dom, alltså mer vind när jag körde 12an. Jag märkte dock att jag tog betydligt lättare höjd med 12an än med 17. Jag hade 5 meter längre linor på 12an och den var av ett annat fabrikat. Båda drakarna är 2003 års modeller.

    Det jag undrar är: Vilka faktorer är det som spelar in i höjdtagningen. Var det de längre linorna som gjorde det enklare med 12an eller är det lättare att ta höjd med mindre drake och då i mer vind eller är det skillnaden på drake som gör det eller …… Nån som har några svar/funderingar ??

    anonym-anvandare svarade 20 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • hampe_

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 20:41

    Tjena,

    Rätt mig gärna om jag har fel men kan det vara så att en kite med lågt AR inte “letar” sig lika lätt ut i vindfönstert som en kite med högt AR. Jag kör själv på slingshot (medel högt AR) och har inga problem med att kryssa men jag kanske hade kryssat bätte med tex Rhino2 eller X3 som har väldigt högt AR. Nån som kört med Slingshot och North som kan ge lite info?
    Linorna kan vara orsaken men om det bara skiljer 5m så är det tveksamt tror jag.

    Melker: Vilket märke har du på din 12:a?

  • villjam

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 21:12

    Eller det kanske är så att kitear med högt AR letar sig för långt ut i vindfönstret och tappar dragkraft? Mindre drakar har trots allt ofta mycke lägra AR än större.

  • melker

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 21:36

    12an är en Ocean Rodeo (Bronco) och 17 är Slingshot Fuel. men vill inte dra igång en diskussion om märken, bara reda ut vad som gör att en drake tar bättre höjd än en annan.

    Skulle tro Ocean Rodeon har ett högre AR än Fuel. Så det kan ligga nåt i det.

  • miketk

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 22:22

    Jag tror inte så mycket på vad AR och allt annat vad det heter, ialla fall ingen skillnad som märks. Mindre kite går bättre upwind, i mer vind! Enkelt =)

    Det är min erfarenhet…

  • mav

    Medlem
    11 juni, 2003 vid 22:59

    när man tänker på det är det nog inte en så lätt fråga att svara på, det beror nog mycket på var det är för kite om draken kör på de främre eller bakre linorna, om det är en kraftfull kite som rhinon eller en mer explosiv kite som Mach2.

    att man tar bättre höjd med en mindre kite är inte konstigt alls, en större draken blir mer grötig och du dras lättare nedvinds, känns lite svårt att förklara men det är mer en känsla man får när man kör med en mindre/större drake.

    Just Ride it.

    E. wink.gif

  • Anonym

    Gäst
    12 juni, 2003 vid 07:04

    Om man tänker på fysikaliska lagar känns det som om man skulle kunna hoppa högre med en liten drake men få bättre hängtid med en större drake.
    En större drake har mer tröghet och luftmotstånd vilket gör att den snabbare bromsar in ett hopp. Detta innebär även att den bättre bromsar in ett fall vilket ger längre hängtid.

    Sedan kan ju andra faktorer oxå spela in.. man kanske kan få bättre tryck i en liten drake eftersom den oftast är snabbare, och självklart lär det vara en hel del skillnad mellan olika modeller av drakar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:13

    Ett fenomen som jag tror ni glömt är den relativa hastigheten och riktningen på vinden. När det blåser mycket så har du ända samma fart på brädan som när det blåser lite och tar höjd (typ planingsfart). Då kommer den relativa vindriktningen vara annorlunda till fördel för den mindre kite:en som dår tar bättre höjd. AR o liknande har säkert betydelse men om skillnaderna i vind kontra fart på brädan är stora, så har det säkert större betydelse.
    //Professor kalkyl.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:18

    Eller med andra ord som Mike TK sade: Mindre kite går bättre upwind, i mer vind! Enkelt =)
    //Professorkalkyl

  • bosseg

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 07:18

    Jag tror helt enkelt att det har att göra med tyg area pà kiten i förhàllande till vinden. Mer tyg ger mer luftmotstànd -> vilket gàr att kiten inte flyger fram i vindfönstret lika lätt.
    Diametern pà front tuben pàverkar ocksà flygegenskaperna, diametern pà nya drakar har krymt de senaste àren för att fà bättre flygegenskaper. (Ibland lite för mycket, typ de första AMP:arna som kolapsade iblande)
    Min gamla Naish AR3 7:a tycker jag tar lika bra höjd som min nya AeroII 18 i rätt vind, sà jag tror inte man skall stirra sig blind pà AR talet.

    /B

  • Anonym

    Gäst
    12 juni, 2003 vid 08:18

    Exakt.. den relativa vindhastigheten påverkar självklart, men en större drake utnyttjar den relativa vindhastigheten mer än en liten drake så det borde ta ut varandra.. det är ju därför man kan köra lika fort med en stor drake i svagare vind än en liten med starkare vind..

    När man lämnar vattnet så minskar den relativa hastigheten tills den når noll (vilket den aldrig hinner göra innan man landar).. men desto närmare noll man kommer desto mer är det trögheten och vindmotståndet som påverkar

    /Honk, kanske mer nörd en surfare när allt kommer omkring wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 08:31

    Nja det är mer den relativa vindriktningen som jag avser. Rita en skiss med vindpilar o så, så förstår ni nog vad jag menar och i det fallet så tjänar den mindra kit:en på den mindre ändringen av relativ vindriktning.
    Eller skit samma Det är Bara o ÅK 🙂
    //ProfessorKalkyl civilingenjör.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:24

    gubbar det hänger på brädan, lite rocker o bra outline så går du upwind som fean.

  • melker

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 09:33

    Visst så kan det hänga på brädan, men i detta fallet så var det kiten. Använde samma bräda. Det var en enorm skillnad mellan 12 och 17 så jag känner att jag måste prova lite mer kites nu för att få grepp om detta.

  • nic

    Medlem
    12 juni, 2003 vid 14:58

    Var nere i Skåne och kitade innan stormen. Fick tillfälle att prova hela registret av kitar av samma märke och modell. Kan bara hålla med Mike TK (med andra) att ju mindre kite (och ju mer vind kanske) desto bättre höjdtagningsförmåga. Vi använde kitar från 16 ner till 7kvm och 7an var en riktig överraskning i höjtagning. Askul att ta ordentligt med höjd som man sedan kan slösa bort i lite snabb medvindssurf…

    Mer kuling åt folket,
    nic

  • Anonym

    Gäst
    12 juni, 2003 vid 21:36

    Lol.. måste ursäkta mig men jag har missuppfattat frågan hela tiden.. trodde det var tal om höjdtagning vertikalt smile.gif.. Först nu inser jag att det var ta höjd upp mot vinden som var diskussionen smile.gif

    Ber om ursäkt för min dumhet :/

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höjdtagning ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.