Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höjdtagning!!!

  • Höjdtagning!!!

    Publicerad av stebe på 28 oktober, 2003 vid 09:37

    Vilka egenskaper hos kiten påverkar dess förmåga att ta höjd. Modell, AR, storlek, linornas fästpunkter mm confused.gif

    backe svarade 20 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • samhansson

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 10:41

    Allt, men det är marginellt…
    Bra tryck i kiten e den bästa medicinen…….

    http://www.kiteflame.just.nu/wcl-maffian

  • stebe

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 10:47

    Jag har upplevt att det är lättare att ta bra höjd med en mindre kite. Kan det stämma eller har det och göra med de modellar jag testat eller tekniken..

  • samhansson

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 10:55

    Mindre kites är snabbare & lättare att köra med över lag..
    Men framför allt Roligare…
    Men inte för smått. Idialet är ca: 10kvm-14kvm

    Nått i den stilen.

  • sidpiraya

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 11:05

    Linornas fästpunkt gör en del, ju längre ut i fönstret du kan flyga draken ju lättare är det att ta höjd.

  • hampe_

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 12:58

    Tjena,

    En liten kite har mindre “luft motstånd” och letar sig lättare ut i vindfönstert. Sen beror det mycket på modell och hur kiten är trimmad. Många nya kites har fler fästpunkter för linorna och ju längre ut på vingspetsarna du fäster linorna dessto mer höjd tar kiten.

    //Hampe

  • stebe

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 14:12

    Tack för ett bra svar Hampe, ss har ju även två tampar på LE har även dessa effekt på höjdtagnings förmågan.

  • sidpiraya

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 14:15

    Framförallt det som gör skilnaden fäst linorna längst ut för att lättare ta höjd, fäster du på den 2:a så stannar kiten lite längre in i fönstret och ger mer kraft men lite svårare att ta höjd, specielt på de stora drakarna, 17 har även en 3:e men då börjar det bli rent omöjligt att ta höjd.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 17:24

    I en gammal tråd på samma ämne var det någon som förklarade det med relativ vind. Något som jag tycker känns enklare att förstå. I alla fall om man säger att man har ungefär samma hastighet på brädan, men det kanske man inte har?
    Lägsta möjliga hastighet (dvs precis planing) måste ju bli samma, men normalhastighet kanske ökar med ökande vind?
    Nån som har koll på vad en vanlig amatör-kajtare har för “normal”-hastighet, typ?

    /Rasmus

  • hampe_

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:19

    Tjena,

    Dom 3 fästpunkterna på Traling Edge= bakre vingspet har med snabbheten på styrning. Längst bak= väldigt snabb och lite tryck i bommen. Den längst mot mitten= långsamare styrning och mer tryck i bommen. Jag kör alltid så längst ut på vingspetsarna, men det är en smaksak.

    //Hampe

  • kotivoito

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 20:29

    Så,

    Är det så att man har längst ut på både fram och bak för att ta lättare höjd? Eller längst ut bara ifram?

    Och att bakre bara ger snabbare sturning?

    Mypa

  • hampe_

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 07:53

    Tjena,

    kolla på denna pdf filen, detta gäller på Slingshots kites men funkar lika bra på andra märke.
    http://www.sskiteboarding.com/2003/newsite/training/cfi_settings.pdf

    eller så är det som du säger, längst ut på vingspetsarna ger: bästa depower, bästa höjdtagning och draken blir snabb.
    Detta kanske inte gäller på alla kites eftersom jag bara har provat det på SS.

    //
    Hampe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 08:10

    Anledningen att man tar mer höjd med liten drake än med stor är att din fartvid inte får lika stor effekt. Tänk så här: Om det blåser 5 m/s (ca 17 km/h) och du kör på halvvind i 17 km så har du lika mycket fartvind rakt framifrån som riktig vind in från sidan. Resultatet (resultanten) blir en vind snett in framifrån (45 grader från färdriktningen). Att köra hyfsat fort i 5 m/s utan att förlora höjd är alltså bara det en ganska styv kryss!

    I 20 m/s måste du upp i 20 m/s (70 km/h) på halvvinden innan “kryssen” blir lika hård, det är inte lika vandligt…

    Det är också därför du behöver bättre prestanda på stora drakar (mer AR och därmed högre “lift to drag ratio”) än på små.

    /Fysiktönten

  • andyk

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 11:16

    confused.gif confused.gif confused.gif grin.gif
    sluta du gör mig förvirrad

  • rambo_johnson

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 18:18

    Svar till:


    Vilka egenskaper hos kiten påverkar dess förmåga att ta höjd. Modell, AR, storlek, linornas fästpunkter mm confused.gif

    [/ QUOTE ]

    kör du SS eller för dom e fan svåra järnet o ta höjd me

  • stebe

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 19:16

    Jepp, ss fuel 17, svårt vet jag inte men inte lika enkelt som med en del mindre drakar jag kört. Men storleken verkar ha en viss betydelse också.. eller hur tjejer

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Höjdtagning!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.