Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hood river – bra resmål..?

  • mag

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 19:15

    Har snackat en del med amerikaner och svenska som varit där. Säsongen är maj-sept om jag minns rätt, sommaren är det i alla fall. Nuclear winds! är ett begrepp myntat där, dvs 3,0 segel är lite stort!!! 😀
    Blåser ofta och mycket och hoppförhållanden i världsklass. Strömmen går i kryssriktningen vilket gör att du aldrig behöver höjda. O ramlar du i så driver du uppåt i vind, snacka om liftsystem. 😀

    Sommarskidåkning inom ett par timmar är en skön bonus!

    /Magnus

  • matsb

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 19:24

    @Mag 441230 wrote:

    Har snackat en del med amerikaner och svenska som varit där. Säsongen är maj-sept om jag minns rätt, sommaren är det i alla fall. Nuclear winds! är ett begrepp myntat där, dvs 3,0 segel är lite stort!!! 😀
    Blåser ofta och mycket och hoppförhållanden i världsklass. Strömmen går i kryssriktningen vilket gör att du aldrig behöver höjda. O ramlar du i så driver du uppåt i vind, snacka om liftsystem. 😀

    Sommarskidåkning inom ett par timmar är en skön bonus!

    /Magnus

    Skönt att man åker utför också om man skulle fara dit…:-)

    Maj – september….spännande….ska försöka kika på detta spännande resmål.

    Nuclear winds – nu börjar hotsail´s sy segel till detta spot……!
    http://www.hotsailsmaui.com/blog/2008/01/small-sail-development.html

    Sydafrika under svenka vintern => sen till Hood river…..det vore hehehe

    tack mag!

  • rooster

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 20:41

    Skall faktiskt köra förbi Columbia River Gorge om en och en halv vecka på en biltur mellan Salt Lake City och Portland. Vinter nu men kan ändå ta några bilder om ngn är intresserad.

  • thomme

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 21:31
  • Oregistrerad

    Gäst
    28 januari, 2008 vid 15:18

    Japp, definitivt ett bra resmål!
    Jag har varit där två gonger, 2 veckor sommaren 2000 och nu senast sommaren 2006 5 dagar. All den tid jag varit där har det blåst, mestadels 4.0, förutom en dag som var 100% stilltjedag. Det kan tilläggas att det inte är ett moln på himlen någon gong, vilket kan tillskrivas öknen precis på innsidan om stället som också är termikens moder. Vädersystemen fungerar i kort såhär: Oftast hyfsad lugna gradienter och högtryck=> uppvärmd öken=> kraftigt sug som drar luft från stillahavskusten genom den trånga kanal som gorgen är. Om denna vind inte innfinner sig, kan man banna på att termiken längs oregons stillahavskust fungerar. Där kommer kall vind från nord nedöver längs kusten som har monster-sandstränder. Bästa stället är Pistol River som rakt av är ett spot i världsklass. Förra sommaren blåste det kanon 3.7 styrbord side-off när vi var där, hade swellet varit uppe kunde man nog ha hoppat till månen. Landskapet är också i en klass för sig, och de hostade ofta amerikanska windsurfmästerskapen under Robby Naish sin storhetstid, men nu känns det som stället har blivit glömt, vilket iofs är perfekt. ingen där.

    Tillbaks till Hood river så är det som tidigare nämnts skidmöjligheter i världsklass, samt rafting och massor med fet fjällklatring. Et slags outdoor-mekka kan man nog kalla det.

    När du väl är där ska du uppsöka restauranten Rivers Three Grill, Vilken drivs av seglings-OS-medaljören Courtenay Becker Dey och Jim Dey, och hälsa från Mats Wang-Hansen från Norge.
    -De kommer bli glada och smila och le och ge dig Hood Rivers klart bästa måltid.

    /Mats

  • kamaaina

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 16:27

    Jag bodde i Vancouver i 2,5 år och har under den tiden spenderat en del tid i Hood River.

    Det finns flera spotts beroende på hur det blåser o hur mkt vatten som släpps ut från dammen vilket i sin tur påverkar vågorna.

    Maj till september stämmer, jag seglar mest 3,7 när jag är där även om det hade varit fint med en 3.3 då och då. Samtidigt så kommer det dagar med 5.5-6.5 segling, men då kan man ju alltid ta en vandringstur i bergen, cykla eller något annat kul. Stan Hood River e stört skön att hänga i.

    Måste också slå ett slag för stilla havet som ligger 2 timmar med bil från Hood. Ofta väldigt blåsigt på sommaren, mer vind i södra Oregon, kan vara kallt (10-14 grader om otur) i vattnet, men världsklass på vågseglingen. Har varit en hel del i Manzanita, Lincoln City och Pistol River….. så tröttnar man på överriggat 3,7 så kan man ju klämma in lite vågsegling.

    Jag åker dit 4-6 veckor i sommar och kommer varva resan med surf i Oregon och att hänga i Vancouver. Jag vet att jag vid ett flertal tillfällen lovat att ge en mer utförlig rapport från Hood, men tills dess får dessa bilder duga.

    /F

  • matsb

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 17:20

    @Kamaaina 441327 wrote:

    Jag bodde i Vancouver i 2,5 år och har under den tiden spenderat en del tid i Hood River.

    Det finns flera spotts beroende på hur det blåser o hur mkt vatten som släpps ut från dammen vilket i sin tur påverkar vågorna.

    Maj till september stämmer, jag seglar mest 3,7 när jag är där även om det hade varit fint med en 3.3 då och då. Samtidigt så kommer det dagar med 5.5-6.5 segling, men då kan man ju alltid ta en vandringstur i bergen, cykla eller något annat kul. Stan Hood River e stört skön att hänga i.

    Måste också slå ett slag för stilla havet som ligger 2 timmar med bil från Hood. Ofta väldigt blåsigt på sommaren, mer vind i södra Oregon, kan vara kallt (10-14 grader om otur) i vattnet, men världsklass på vågseglingen. Har varit en hel del i Manzanita, Lincoln City och Pistol River….. så tröttnar man på överriggat 3,7 så kan man ju klämma in lite vågsegling.

    Jag åker dit 4-6 veckor i sommar och kommer varva resan med surf i Oregon och att hänga i Vancouver. Jag vet att jag vid ett flertal tillfällen lovat att ge en mer utförlig rapport från Hood, men tills dess får dessa bilder duga.

    /F

    Tack ska ni ha alla,som svarat och satt på information om detta fantastiska ställe……låter nästan för bra…;-)

    Ser verkligen fram emot en djupare presentation – om detta område ….Kamaaina

    Boende och käk…..vad kostar det ungefär……:-)

    hade gott Kamaaina och ni andra

    mats

  • kamaaina

    Medlem
    28 januari, 2008 vid 18:33

    Om man e ca 4 personer så kan man hyra hus en vecka i Hood för ca. 20 dollar per skalle per natt. Annars tror jag Hotel kan kosta mellan 70-150 dollar för ett dubbel rum….som vi iof bodde 5 pers i….hmm säg inte det till någopn 🙂

    Har även bott upp vid en camping som heter Tucker, en bilresa på 10 min från Hood genom fruktodlingar osv….. missa i så fall inte den mexikanska restaurangen som ligger på höger sida bara efter några km från Hood….. klassiskt hak efter surfet. På campingen kan man tälta för 5 dollar eller så, detta brukar jag normalt göra om inte vädret suger….. ta med uppblåsbar madrass så sover du gött jämte floden som går där.

    Käk kan man få från snor billigt till medeldyrt. Har inte varit på någon lyxkrog i Hood, men det finns säkert. Dels den mexikanska restaurangen jag nämde, kommer inte ihåg exakt vad det kostade…men runte en 40-60 svenska kanske. Sedan finns en annan mexxare, en vagn eller shak som står på lokala vägen västerut mot RRD’s affär samt stora mataffären och Target osv. Tror en MASSIV Burrito kostar runt 2 dollar där….. ett litet secret spot faktiskt.

    Hyra bräda kan du göra på lite olika ställen, RRD och Real Winds är de jag känner till…. runt 40-50 dollar för helt kitt per dag.

    Vindstilla? hyr MTB eller racer hoj i stan…kan verkligen rekomendera the “scenic” route öster ut mot Rowena etc, dvs inte motorvägen utan cykelvägen i bergen…. fint o lagom hårt bergspass…gula ledartröjan på 🙂

    Säg till om du skall dit i juli, jag kommer med all sannolikhet vara mkt i Oregon i sommar.

  • matsb

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 19:05

    Härlig presentation…..det som jag tyckte var nice med ditt sista inlägg var att du inte pratade om vindsurfing ….what…:-)
    Utan om alla andra sköna grejer man kan göra – äta go mat och ta sig en öl……och göra lite andra härliga grejer…:-

    Blir nog marocko innan Hood river, som det ser ut idag!

    mats

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hood river – bra resmål..?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.