Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hoppa HÖÖÖGT

  • Hoppa HÖÖÖGT

    Publicerad av mania på 14 oktober, 2007 vid 19:35

    Tjenare såg att Ruben hade hoppat ner från ett berg/kulle med sin fuel!
    Har även sett snökitare hoppa ner från mindre berg!

    Är detta säkert! Kiten borde ju inte kunna dämpa landningen så mycket eller?
    Måste bli hårdare landning ju högre hopp??

    gh0st svarade 16 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • cortex

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 21:28

    Nä, det är rätt okej om du vet vad du pysslar med. Hur högt ställe du hoppar ifrån spelar inte så stor roll på landningshastigheten, den kontrollerar du själv (dvs om du har kontroll). Däremot är det en smart idé att använda extra flyglinor + klättersele under din vanliga sele om du planerar att flyga högre än vad som är hälsosamt att trilla ner från utan fallskärm. Själv brukar jag se till att inte flyga alltför högt över bergssluttningarna utan istället flyga långt… men om man är ung och odödlig är det ju bara att ladda på.

    Kom upp till Sälen i vinter och lär dig vetja. 😀

    /Kaj(Tech)

  • periskop

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 21:59

    nä att förlita sig på kiten som fallskärm funkar ju inte så bra. Men om du sätter fart och kiteloopar den, ökar du farten på den och därmed kitens “bärighet” (väldigt enkelt förklarat). Men ett tips är att tighta kiteloops som inte går ner så mycket i powerzone; kolla bifogat klipp så förstår du vad jag menar. Det finns en annan film på samma hopp men ifrån en annan vinkel, där man ser att killen som hoppar kiteloopar av bara den, goooood luck! Låga kiteloops = flacka snabba landningar vilket kan göra nog så ont!
    🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=utbiNJxm9uQ&mode=related&search=kite%20hangtime%20joery%20sycod%20sycodboarders%20strand%20wind%20zee

    /kent

  • nic

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 23:19

    välj en stor kite så du får lägsta sjunket.
    Lär kontrollera landningen med en sista kiteloop så att du omvandlar sjunk till horisontell fart. Samma som man gör på vattnet när man dyker kiten kraftigt innan landning.
    I teorin spelar det ingen roll hur högt du startar från men det finns mängder att lära om hur luft påverkas av vind och värmeskillnader som gör att det kan bli rätt farligt utan kunskap.
    Videon ovan är ett dåligt exempel på hur du hoppar högt men ett bra exempel på omständigheter du inte kan kontrollera. Att snubben på videon ovan flyger länge beror inte på hans kiteloopar på så sätt att de lyfter honom utan att de håller honom stilla (relativt lufthavet) i samma stigande termikbubbla (termikbubblan driver med vinden)
    Eftersom termik inte bildas på vatten måste vinden gått över land strax innan.
    På vintern är termik nästan obefintligt nära marken men det finns annat att tänka på men det är en annan kurs…

    nic

  • a-holm

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 12:46

    Termik bubla på havet som har ‘drivit’ från land… fins det?

    Måste det inte vara kupperad terräng för att skapa betydande termik. Värmen från solen skappar ju inte riktigt så kraftiga uppåtvindar.

    Jag tycker det ser ut som killen är grym på att göra höga kite loopar.

  • nic

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 14:49
    ä-holm;422292 wrote:
    Termik bubla på havet som har ‘drivit’ från land… fins det?

    Måste det inte vara kupperad terräng för att skapa betydande termik. Värmen från solen skappar ju inte riktigt så kraftiga uppåtvindar.

    Jag tycker det ser ut som killen är grym på att göra höga kite loopar.

    ja det finns. cumulusmoln är slutdestinationen för termik och de driver utan problem ut över havet där de sakta dör men om du tittar på en satelitbild så ser du att de aldrig bildas över havet.

    Om du tror att han bara loopar sig och håller sig svävande i luften så kan du fundera på varför det inte bygts någon helikopter ännu som inte behöver något bränsle.

    nic

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 18:33

    Här är ett clip (från Space Monkeys II tror jag) där det hoppas från klippor. Ser rätt gött ut.

    http://www.youtube.com/watch?v=-O3eQ-ZjUJ8&mode=related&search=

  • mania

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 18:44
    sourra;423513 wrote:
    Här är ett clip (från Space Monkeys II tror jag) där det hoppas från klippor. Ser rätt gött ut.

    http://www.youtube.com/watch?v=-O3eQ-ZjUJ8&mode=related&search=

    jag tyckte jag skymtade robbie naish där!! han testar väll vad hans produkter går för antar jag!

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 18:51

    Det vore otroligt eftersom Space Monkeys II är en North feature. Har för mig att åkarna bl.a. är Jeff Tobias och Martin Vari.

  • nic

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 20:33
    sourra;423518 wrote:
    Det vore otroligt eftersom Space Monkeys II är en North feature. Har för mig att åkarna bl.a. är Jeff Tobias och Martin Vari.

    jag kanske har fel men hade också för mig robby var med i det klippet (eller så har han ett liknande klipp). Hur som helst suger de ju på att hoppa ut för saker jämfört med en average snökitare. Lättare att få mycket träning på snö där man kan kita upp igen.

    nic

    [youtube]http://youtube.com/watch?v=EJMgPku-efY[/youtube]

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 20:37

    @nic 423525 wrote:

    jag kanske har fel men hade också för mig robby var med i det klippet.

    Jag kan ha haft fel. Det har jag ofta men jag erkänner det aldrig =)
    Men det är en North-rulle, det är jag toksäker på.

  • tobas

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 21:12

    Suorra måste tyvärr meddela att du har fel. Det är från en Naishrulle som kom för några år sedan som heter 13Dayz. Kap Verde nedräkningen har börjat 😉

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 22:08

    Fan, inte fel nu igen. Men jag var ju så säker på att klippet är från Space Monkeys II, annars borde jag inte känna igen det. Åååh, jag hatar när jag har otur då jag tänker. Håll tummarna för att åtminstone nåt jag sagt om Kap V stämmer =)

  • haze

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 22:09

    Det klippet du länkade till är inte från 13 Daze. Men däremot så finns den klippan med i den filmen. Ska kolla om jag kan lägg upp den nu.

  • gh0st

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 23:04

    Btw, är det nån som har klippet när Robby m.fl. hoppar från ett hangarfartyg?

  • sourra

    Medlem
    20 oktober, 2007 vid 23:11
    [YOUTUBE]60DLrvBaWqk[/YOUTUBE]
Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hoppa HÖÖÖGT

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.