Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HSM Hot Rod – system?

  • HSM Hot Rod – system?

    Publicerad av oaxen på 5 februari, 2008 vid 13:01

    Hej! (Jesper?)

    Kollar man HSM:s shoppinghemsida så finns masterna att köpa i lösa delar, tex 370:ans topp och 400:ans bottendel. Varför? Mer än att det är bra att kunna komplettera om ena eller andra delen gått av.

    Eller finns det ett system bakom det hela t ex att flera mastlängder delar på samma bottendel(400:an) och bara har olika toppar!?

    imported_macts svarade 16 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ola-h

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:25

    Alla master har unika topp och bottendelar, men de passar i varandra (dvs skarvdiametern är samma)

    At delarna säljs löst är dels är för att kunna komplettera om en del går av. Sedan är det också för att kunna ha ett “system” som du säger. Dock är verkligheten inte alltid vad man kan hoppas – i det här fallet att man t ex skulle kunna kombinera master hursomhelst. I praktiken skulle jag säga att den enda kombination förutom den “vanliga” är att kombinera en bottendel i en längd med toppen från en kortare längd. Tex en 400-botten med en 370-topp. Det här kan man använda för att fintrimma vissa storlekar som tex något runt 4.5.

    När jag har testat så har jag i regel i dessa fall föredragit att helt enkelt köra en kortare mast med mer förlängning (typ 370 i 4.5). Det man uppnår är (givetvis) en lite styvare botten vilket ger lite mer drag längre ned och mer tvist längre upp. Man gör seglet till ett lite mer utpräglat “powersegel” än vad det är med normal mastning. Om man istället kör en kortare mast rakt av blir seglet snarare lite mjukare överlag men behåller huvudsakligen sin buk/tvist-geometri.

    Det endas fallet där jag rakt uppochned föredrog en “combo” var på mitt superspeed 6.6 (460-botten+430-topp).

  • donpedro

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 13:42

    @Ola H. 442945 wrote:

    Sedan är det också för att kunna ha ett “system” som du säger. Dock är verkligheten inte alltid vad man kan hoppas – i det här fallet att man t ex skulle kunna kombinera master hursomhelst. I praktiken skulle jag säga att den enda kombination förutom den “vanliga” är att kombinera en bottendel i en längd med toppen från en kortare längd. Tex en 400-botten med en 370-topp. Det här kan man använda för att fintrimma vissa storlekar som tex något runt 4.5.

    När jag har testat så har jag i regel i dessa fall föredragit att helt enkelt köra en kortare mast med mer förlängning (typ 370 i 4.5). Det man uppnår är (givetvis) en lite styvare botten vilket ger lite mer drag längre ned och mer tvist längre upp. Man gör seglet till ett lite mer utpräglat “powersegel” än vad det är med normal mastning. Om man istället kör en kortare mast rakt av blir seglet snarare lite mjukare överlag men behåller huvudsakligen sin buk/tvist-geometri.

    Det endas fallet där jag rakt uppochned föredrog en “combo” var på mitt superspeed 6.6 (460-botten+430-topp).

    Intreesant EZZY rekomenderar tvärt om alltså att man tar den långa delen överst. Exempel en 370 botten med 400 topp.

  • ola-h

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 14:19

    @donpedro 442956 wrote:

    Intreesant EZZY rekomenderar tvärt om alltså att man tar den långa delen överst. Exempel en 370 botten med 400 topp.

    Ja, det beror ju på vad man vill uppnå. Med den varianten får man ett segel med mindre buk på mitten (i alla fall mindre spänningsinducerad buk). Om man skall söka efter anledningar till Ezzys rek så kan det möjligen vara att deras segel har ENORMT mycket insydd buk långt ned. Hela designen bygger sedan på att det inte är någon lattrotation (dvs lattan bukar sig mycket, men spetsen är bakom masten istället för vid sidan av som på många andra segel). Man kan alltså tänka sig att för mycket styvhet långt ned ger problem på Ezzysegel.

    Om man skall spekulera lite alltså…

  • jesper_b

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 15:04

    Hotroden är designad för att man kan köra in en längd i en annan.. så att säga. Seglen är designade för de vanliga längderna men sedan kan man prova lite egna kombinaioner efter eget tycke och smak. Vill man ha mer buk långt ner och/eller en styvare rigg kan man köra en lång botten och kort topp, för att ta ett exempel. Vill man ha tvärt om, dvs plattare länge ner och lite softare/svampigare känsla i riggen, ska man självklart göra tvärt om.

    Samma princip kan användas även på andra fabrikat som har master med skarvdelar som passar i andra längder än std-längden. Upp till var och en att pröva.

    Vill man ha lite tips om kombinationer kan man antingen snacka med mig, eller varför inte på hotsails forum som finns länkat både från .se och .com

    Priset på en halv mast här hemma är 60% av utpriset på en hel mast. Se http://www.hotsailsmaui.se

    Tjosan!

    /Jesper

  • fjant

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 17:03

    Måste bara flika in att jag är mycket glad att se att det erbjuds lösa delar! till Hotrod masterna!!! Sitter själv med 2st värdelösa 400 toppar (annat fabrikat) där bottendelen gått av…

    Bra jobbat!!!

    /Fjant
    (8 arbetsdagar kvar… :))

  • jesper_b

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 18:25

    Fjant,
    Helt värdelösa kanske de inte är, oavsett fabrikat. Det går att göra alla möjliga mek. Jag har ju lite alla möjliga märken hemma (Nolimitz, Gulftech, Hotrod). Kanske kan vi få något att passa ihop med dina toppar och göra en bra mast? Slå mig en pling vetja!

    /Jesper B

  • tim-eriksson

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 19:30
    Fjant;442990 wrote:
    Måste bara flika in att jag är mycket glad att se att det erbjuds lösa delar! till Hotrod masterna!!! Sitter själv med 2st värdelösa 400 toppar (annat fabrikat) där bottendelen gått av…

    Bra jobbat!!!

    /Fjant
    (8 arbetsdagar kvar… :))

    Märke? Vet några som har brytit toppdelen av 400 master..

  • fjant

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 20:03

    @Jesper_B 443011 wrote:

    Fjant,
    Helt värdelösa kanske de inte är, oavsett fabrikat. Det går att göra alla möjliga mek. Jag har ju lite alla möjliga märken hemma (Nolimitz, Gulftech, Hotrod). Kanske kan vi få något att passa ihop med dina toppar och göra en bra mast? Slå mig en pling vetja!

    /Jesper B

    Nja, jag hade tänkt bygga lite fräcka hyllsystem i surfbussen av gamla master och bommar! 🙂
    Tror att jag har en intakt Gulftech 400 100% top som samlar damm. Ska kolla…

    /Fjant

  • imported_macts

    Medlem
    5 februari, 2008 vid 21:20

    Kapar tråden lite, men om nån har en hel överdel till en simmer/powerex rdm 430 så är jag intresserad. Min har spruckit i toppen…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HSM Hot Rod – system?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.