Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing http://www.sportextreme.com

  • trefyrafyra

    Medlem
    26 april, 2006 vid 18:06

    Testade för skoj skull att jämföra en Garmin Fortrex 201 och en Garmin Fortrex 201
    i bilen, ställde dessa på att registrera max mastighet ,testade ca 10ggr och dom visade
    exakt lika även på sista decimalen.
    Fråga är då om dessa visar exakt lika fel eller lika rätt (tror dock på det sist nämnda).
    (Jag är lite skeptisk till gamla gpser av enklare modell)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 april, 2006 vid 06:30
    Boman wrote:
    Hankloose wrote:
    Tycker vi borde ha en “hyper klass” på gps speedsurfing eftersom den brädan e så ohyggligt snabb!!

    he he he he ja faktiskt..

    Det går ju att göra lite sådant i alla fall:
    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=rankings&smnu=search&val=&uid=

    Då kan man se att snabbast på Starboard är:
    1 Ian Fox 42.21 knots Sandy Point, Victoria
    2 Roger van Tongeren 39.42 knots Strand Horst
    3 Simon Hinkley 36.57 knots Daymer Bay
    4 Glenn Martini 36.54 knots Sandy Point, Victoria
    5 Onno Pierik 36.18 knots Strand Horst

    Tyvärr går det dock inte att söka på modell.

    Allmänt vågar man nog dryfta sig till att påstå att databasen lite klåparbyggd eftersom det är så mycket fritextfält. Det går t.ex. inte att söka på segelstorlek och spot-beskrivningarna är ju ett elände med “Fiskb[]” och allt annat. Hade de strukturerat det bättre från början hade man fått mycket större glädje av site:n (och det med enkla standardverktyg). Det är väl dock som vanligt; det började som något litet och först när det blev jättestort ser man begränsingarna. Alltid lätt att vara efterklok och man skall inte klaga på något som är gratis och sprider så mycket glädje. (Dock har de ju extremt hög svansföring i diskussioner med etablerade förbund etc. så något litet, litet nyp kanske kan tillåtas.)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 april, 2006 vid 06:36
    Hankloose wrote:
    Den som tycker det här e en piece of cake har uppenbarligen inte nån
    kontakt med verkligheten …

    Såja, såja.

    Manualen uppdateras hela tiden och blir bättre och bättre (tror det samma gäller installationsprogrammen). Med stöd från andra vänliga forumskribenter gick det ju jättesnabbt t.o.m. med USB. Så svårt är det faktiskt inte! Ge det 15 min. Om det inte fungerar och du bor i västra Gbg fixar jag installationen åt dig mot att du hjälper mig med rigg-trim och tekniktips. Deal?

  • hankloose

    Medlem
    27 april, 2006 vid 10:00

    Jag bor i Masthugget på Bangatan! Jag ska ge det ett försök! Men jag diskuterar gärna riggtrim etc oavsett! Om jag får det å funka aldeles själv, men det hade känts enormt lyxig å få personal support som man kommer in i det här!

    DEAL!!!!

  • jester

    Medlem
    27 april, 2006 vid 11:08

    Faen, Bolibompa… Med ödmjukhet kommer man långt… Kan tom Surfan hantera GPSar, så kan vem som helst lära sig… 😉

    Det absolut knepigaste med installationen är just att skicka ut en del skumma bitar i java-installationen. Dock fungerade den enkla automatiska lösningen för mig när jag installerade det hela på en bärbar dator. Är väl lite tokigt att den manuella metoden ligger före den automagiska i Speedmanualen…

  • imported_macts

    Medlem
    27 april, 2006 vid 11:38

    Håller med Jester. Automatiska funkade klockrent för mig i förra veckan när jag installerade på min laptop, sen hade jag lite problem med COM-portar men det löste sig till slut.

  • hammer

    Medlem
    27 april, 2006 vid 11:41

    Har man hjälp av en sydlig ström på 5 knop kan det säkert innebära farter på 35 knop även med en Hyper. Men är det ett godkänt resultat isåfall? Verkar som att fart via GPS alltid är relativt. Kanske satelliterna också driftar och har man tur kan man dra fördel av detta. Ärligaste sättet att mäta fart är väl man mot man i ett “gunrunning” race eller slalomrace, man vet kanske inte hur fort det går, men man vet vem som är snabbast. (Att jag känner till begrepp som “gunrunning” avslöjar säkert att jag surfat ett tag)

    /slalomfantast

  • stang

    Medlem
    27 april, 2006 vid 11:47

    Japp den automatiska installationen funkat klockrent!!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 april, 2006 vid 12:02
    hammer wrote:
    Har man hjälp av en sydlig ström på 5 knop kan det säkert innebära farter på 35 knop även med en Hyper. Men är det ett godkänt resultat isåfall? Verkar som att fart via GPS alltid är relativt. Kanske satelliterna också driftar och har man tur kan man dra fördel av detta. Ärligaste sättet att mäta fart är väl man mot man i ett “gunrunning” race eller slalomrace, man vet kanske inte hur fort det går, men man vet vem som är snabbast. (Att jag känner till begrepp som “gunrunning” avslöjar säkert att jag surfat ett tag)

    /slalomfantast

    GPS är nytt för mig för i år, men det känns som ett klockrent verktyg för att köra klubbtävlingar (som GWC-kuppen som startar nästa vecka!) och för att slå sina egna rekord genom att testa olika tekniker och trim.

    Huruvida det är ett instrument för att skapa officiella världsrekord etc. är något de lärde tvistar om. Det är nog bara att avvakta och se utvecklingen. Våra åsikter här väger nog inte så tungt.

    (Vet inte vad “gunrunning” är så jag försöker meritera mig med att jag vet vad en Vinta Kestrel är.)

  • boman

    Medlem
    27 april, 2006 vid 20:13
    fredrik.ygge wrote:
    hammer wrote:
    Har man hjälp av en sydlig ström på 5 knop kan det säkert innebära farter på 35 knop även med en Hyper. Men är det ett godkänt resultat isåfall? Verkar som att fart via GPS alltid är relativt. Kanske satelliterna också driftar och har man tur kan man dra fördel av detta. Ärligaste sättet att mäta fart är väl man mot man i ett “gunrunning” race eller slalomrace, man vet kanske inte hur fort det går, men man vet vem som är snabbast. (Att jag känner till begrepp som “gunrunning” avslöjar säkert att jag surfat ett tag)

    /slalomfantast

    GPS är nytt för mig för i år, men det känns som ett klockrent verktyg för att köra klubbtävlingar (som GWC-kuppen som startar nästa vecka!) och för att slå sina egna rekord genom att testa olika tekniker och trim.

    Huruvida det är ett instrument för att skapa officiella världsrekord etc. är något de lärde tvistar om. Det är nog bara att avvakta och se utvecklingen. Våra åsikter här väger nog inte så tungt.

    (Vet inte vad “gunrunning” är så jag försöker meritera mig med att jag vet vad en Vinta Kestrel är.)

    Kul att du nämde “Vinta Kestrel” min finns faktiskt kvar helt komplett. frågan är om det är en merit? 😉

  • fredrik-ygge

    Medlem
    27 april, 2006 vid 21:06
    Boman wrote:
    Kul att du nämde “Vinta Kestrel” min finns faktiskt kvar helt komplett.

    Jag har också en komplett! Den hänger i taket i ett garage. Man får vända den vart 3:e år då den hänger ner sig på mitten. Vart 3:e år kraftig rocker och vart 3:e år – ja tvärtom :crazy:

    Min bror och jag hade varsin. I den ena borrade vi två nya hål och seglade tandem. Det var svårt att slå, men det gick!

    @Boman]frågan är om det är en merit? -)[/QUOTE wrote:

    Det är en tung (!) merit.

  • boman

    Medlem
    28 april, 2006 vid 07:15
    fredrik.ygge wrote:
    Boman wrote:
    Kul att du nämde “Vinta Kestrel” min finns faktiskt kvar helt komplett.

    Jag har också en komplett! Den hänger i taket i ett garage. Man får vända den vart 3:e år då den hänger ner sig på mitten. Vart 3:e år kraftig rocker och vart 3:e år – ja tvärtom :crazy:

    Min bror och jag hade varsin. I den ena borrade vi två nya hål och seglade tandem. Det var svårt att slå, men det gick!

    @Boman]frågan är om det är en merit? -)[/QUOTE wrote:

    Det är en tung (!) merit.

    He he ja vilka prylar, (Tänk att det är det där dom flesta tänker på när man pratar vindsurfing med folk som inte är insatta i sporten idag. 🙂

  • billie

    Medlem
    28 april, 2006 vid 13:03

    Hur lång leverans tid är det på en gps som man beställer ifrån sportextreme. Om det visar grönt att de har den hemma ?

  • kristofer

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 07:42
    Billie wrote:
    Hur lång leverans tid är det på en gps som man beställer ifrån sportextreme. Om det visar grönt att de har den hemma ?

    Det gick fort för min del. Beställde och betalade (VISA) på onsdag morgon. På
    torsdag hade UPS varit hemma och lämnat paketet.

    /Kristofer

  • jgz

    Medlem
    26 september, 2007 vid 11:59

    Angående vattentäta GPSer.
    Använde min nya Amaryllo i två timmar och upptäckte fukt iden trots att den satt i Amaryllos neoprenarmband.
    Öppnade den och såg att det finns inte några tätningar mellan de två skaldelarna. Alltså om den “böjer” eller “vrider “sig lite tar den in vatten.
    Sen är de bara vattentäta en halvtimme på en meters djup.
    Det kallar inte jag vattentät. Min fridykardator från Mares klarar 200m. Det är vattentätt.
    Kommer i framtiden att köra med amaryllon i något slags vattentätt fodral.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing http://www.sportextreme.com

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.