Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HUR FÅR MAN ISÄR MASTEN?

  • Johan!!

    Gäst
    27 mars, 2001 vid 16:21

    Jag behöver också veta det, jag har hört att man kan köpa 2st oljefilter tänger(till diesel tror jag) och dra runt med. Var du en gör så ta inte till hammaren eller någon rörtång. Men någon annan har säkert ett bättre förslag.

  • kris

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 16:34

    Sätt på en bom på vardera del och vrid om. Detta har diskuterats förr, kolla sök-funktionen..

  • fredrik-b

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 17:50

    ett snabbt sätt om du har polarna nära och kanske bara äger en bom är att står 2-3 på varje sida och vrida åt olika håll, har fungerat fint…Annars är bomalternativet som Kris föreslår utmärkt.

    Mvh Fredrik B S43

  • neptun

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 17:51

    en såg…? =)

    Speed equals life

  • eldiablooo

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 18:28

    ta ett rep o bind i toppen på masten o ett 200 m långt rep i bilen(ner-pissad vw buss).Ta sen sats(med bilen)o ge järnet,går ej detta så bind masten mellan två traverser o ös på med ca 5 ton…det funkar alltid
    hälsningar ….en som vet(efter många red bull/vodka)

  • christofer

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 19:13

    Gör om den till en 240…stormmast?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 mars, 2001 vid 20:45

    Prova följande. 1 Spreja med 5-56 eller annan krypsmörjande olja, luta masten och snurra den runt samtidigt som du sprejar båda sidorna av skarven.
    2 Kyl ner den så mycket som möjligt så att materialet krymper, om man har en mastförlängare som sitter fast kan man ex stoppa änden i en frysbox. Lite värre i detta fallet,om du nu inte råkar ha tillgång till en 5m lång frys! Prova is eller att lägga den ute under en iskall natt.
    3 Prova dra isär den på dom sätt som redan föreslagits nedan, tycker det där med bommarna låter som det bästa om du vill komma undan utan skador på masten.
    Lycka till

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 07:08

    Införskaffa två stycken (som sagt ovan) oljefilter tänger, den modellen
    med rem.

    Dra åt varsitt håll alternativt lås den ena mot marken och ta en trekilos
    blyslägga (det låter värre än vad det är) och ge den ena en åthutning.

    Har alltid funkat för mig.

    ///J.S.

  • raz

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 09:05

    Jag gjorde som följer efter det att jag fått in hur mycket sand som helst som låg som cement mellan mastbitarna.

    – Skaffa en massa tunna plåtbitar ca 1-3 mm tjocka.
    – Lägg masten mellan två pallbockar eller liknande.
    – Kila in den tjockaste plåtbiten som går i skarven mellan delarna.
    – Böj masten. Snurra ett kvarts varv. Böj masten. Osv. tills biten är för liten stoppa i nästa och på’n igen.

    Jag fick in nästan 5cm plåtbitar emellan mastdelarna innan vi kunde dra isär den. Det tog ganska lång tid (2h). Man får vara lite försiktig så man inte förstör kanten på överdelen, man kan få så härliga flisor i fingrarna.

    /R

  • colleman

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 16:33

    Själv tog jag en 3m lång pinne och körde in nedifrån och sedan stog vi 3 pers och bankade som faaaan i änden av pinnen samtidigt som vi hade fyllt masten med olja.

    det uppstod dock ett litet probmlem då masten dragits isär…..PINNEN den satt sten hårt men efter lite våld så lossnade den med

    Våga vägra vinter surfa phettwink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 mars, 2001 vid 23:52

    Ja det beror på hur mycket kol det är i den.
    Är det en höghaltig kolmast 75% eller mer så borde du kunna bryta av den själv.
    Är det en låghaltig mast, kanske även förstärkt som vissa vågmaster är, så böhöver du ha hjälp av en kompis och
    en lyktstolpe. Ta sedan i varsin ände av masten vars mitt placeras på lyktstolpen. Sen är det bara att ta i och bryta.
    Jag hoppas verkligen att jag har varit till någon nytta för dig.

    /kjelle hå

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 mars, 2001 vid 06:34

    Två personer tar ett rejält tag i varsin ände av masten och sedan skakar man utav bara fan så masten börjar svänga kraftigt. Det brukar få även den mest hopkärvade masten att dela på sig. Det går dessutom ganska fort och man behöver inga mysko verktyg. Lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing HUR FÅR MAN ISÄR MASTEN?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.