Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur kan jag skydda den nya brädan?

  • Hur kan jag skydda den nya brädan?

    Publicerad av anders_lindberg på 12 augusti, 2009 vid 14:15

    Den nya brädan ligger och glänser på vardagsrumsgolvet, lyckan är intensiv. Men, klok av erfarenhet vet man att efter ett par katapulter ser inte nospartiet lika glänsande ut (om det finns kvar det vill säga). Någon som vet hur man förebygger dessa skador :confused2:

    blabussen svarade 14 år, 9 månader sedan 13 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • benx

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:34
    Anders_Lindberg;565860 wrote:
    Den nya brädan ligger och glänser på vardagsrumsgolvet, lyckan är intensiv. Men, klok av erfarenhet vet man att efter ett par katapulter ser inte nospartiet lika glänsande ut (om det finns kvar det vill säga). Någon som vet hur man förebygger dessa skador :confused2:

    Ett bom och mastskydd kanske skulle va på sin plats 🙂

    Typ ett sånt här.

    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=273&category_id=11&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

  • anders_lindberg

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:43

    Ahh, tack för tipset. Jag missade skogen för alla träden eller något. Jag satt och funderade på skydd eller förstärkning på själva brädan men det är klart att jag ska hänga på ett bom och mastskydd.

  • gustavl

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 14:50
    Anders_Lindberg;565867 wrote:
    Ahh, tack för tipset. Jag missade skogen för alla träden eller något. Jag satt och funderade på skydd eller förstärkning på själva brädan men det är klart att jag ska hänga på ett bom och mastskydd.

    Du är inte helt ute o cyklar faktiskt. Finns Skydd som du sätter på nosen för att skydda den mot mast/bom/dig själv etc etc. finns på de flesta surfshoppar skulla jag gissa. exempelvis denna
    http://www.fahlensurf.se/v4/product_info.php?products_id=1543

    /GL

  • bee

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 15:15
  • jonas_p

    Medlem
    12 augusti, 2009 vid 19:17

    På min tidigare bärda klippte jag sönder ett liggunderlag och använde mac-gyver tejp (gaffa/silver tejp) för att fästa det på nosen. Över detta trädde jag på ett gammal skottkärrehjul. Det skyddade hur bra som helst, samt hade jag en perfekt bumper när andra kom för nära ;). Hur som heslt så kostade skyddet knappt inget.

    BTW, jag har ett mast och bomskydd liggande som du kan få köpa.

  • claes6

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 07:02

    Vet att JP har ett skydd för nosen till sina brädor också – sitter i princip på alla uthyrningsbrädor. Men det verkar inte vara en sådan du köpt, för då skulle du förmodligen fått frågan av säljaren när du köpte den.

    Eftersom de värsta skadorna brukar uppstå vid kastfall, kan du ju även försöka lära dig att “hänga med” när riggen drar iväg framåt. På så sätt kan du undvika nosen och har en bra grund för framåtloopar i framtiden 😉

    Eller så blir du polare med Svenne härinne – han är en jävel på att laga dingar så att brädan glänser igen. 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 07:22

    De där kombinerade bom och mastskydden kan nog lätt bli för korta om du har bommen högt upp och masten långt fram. Jag kör med ett dakine mastfotsskydd upp och ner istället. Körde pro limit först men det satt inte bra.

    http://ohana.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=470&cat=126

    Åsså måste jag ju illustrera med en färgglad bild förstås:

    http://www.deja.se/bilder/surfing/content/_R7Z1943_large.html

  • charlieb

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 07:53

    @Jonas_P 565916 wrote:

    Över detta trädde jag på ett gammal skottkärrehjul. Det skyddade hur bra som helst, samt hade jag en perfekt bumper när andra kom för nära ;). Hur som heslt så kostade skyddet knappt inget.

    QUOTE]

    Jaman va fan… Snälla säg att du skojar? Ett skottkörrehjul? Fäste du fendrar i fotstropparna med?

    C

  • patriks

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 08:24

    JPs nosskydd går väl att köpa separat? De borde ju passa de flesta andra brädor också 😉
    Jag vågar inte lova något, men jag tror att skidsport i Bromma säljer dem, kan vara värt att kolla upp.

  • stewen

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 11:02
    svennebanan;566040 wrote:
    Åsså måste jag ju illustrera med en färgglad bild förstås:

    http://www.deja.se/bilder/surfing/content/_R7Z1943_large.html

    Härliga bilder!

  • jonas_p

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 15:57
    Quote:
    Jaman va fan… Snälla säg att du skojar? Ett skottkörrehjul? Fäste du fendrar i fotstropparna med?

    Just det, hur kunde jag glömma. Fendrarna måste ju också på så klart, man vill ju inte stöta i kanten på brädan 🙂

    Faktiskt klippte jag sönder ett däck som jag trädde på (sant). Men inte hela hjulet så klart.

  • jps

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 16:08
    Stewen;566104 wrote:
    Härliga bilder!

    Håller med. Jag gillar bilder där det är så stor blandning på åldrar på brädor och segel. man kan åka på allt och ha kul bara vinden finns där. Man riktigt ser glädjen!

    Lite samma sak som man ser i Stockholm då det blåser riktigt bra. Helt plötsligt dyker det upp en massa snubbar som inte brukar vara där. Alla med riktigt gamla prylar. Alla riktigt duktiga.

  • booman

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 17:40
    CharlieB;566047 wrote:
    @Jonas_P 565916 wrote:

    Över detta trädde jag på ett gammal skottkärrehjul. Det skyddade hur bra som helst, samt hade jag en perfekt bumper när andra kom för nära ;). Hur som heslt så kostade skyddet knappt inget.

    QUOTE]

    Jaman va fan… Snälla säg att du skojar? Ett skottkörrehjul? Fäste du fendrar i fotstropparna med?

    C

    Grym kommentar, skrattade gott…

  • blabussen

    Medlem
    13 augusti, 2009 vid 18:44

    Skaffa en båtförsäkring! Och sen kör du järnet.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur kan jag skydda den nya brädan?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.