Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur knyta bom med gammal rigg?

  • poppo

    Medlem
    17 juli, 2010 vid 12:20

    lägg bommen uppåt på masten: infästningen mot masten i lagom höjd, bomnocken mot masttoppen.
    vira tampen två varv runt masten och fäst den i cleaten och/eller knyt för allt vad brallorna håller.
    fäll ned bommen och njut av knakandet.
    dra uthal så skjortan står rätt ut.
    ut å gör en head-dip.

  • macedu

    Medlem
    17 juli, 2010 vid 15:08

    Poppo!

    Hur gammal är du…. jag är imponerad att du har denna kompetens med tanke på dina härliga moves i november filmer…. de movsen är unga och inte så gamla (så att du inte tar det här inlägget negativt).

    Och jag vill tillägga att knakandet är det najsigaste :-), det knäcktes många master i de första försöken att hoppa i askimsviken på 80talet :-).
    😀
    /mac

    PS använd modell tjockare tamp och inte de smala rackarna som vi har idag som tampar! DS

  • carl-r

    Medlem
    17 juli, 2010 vid 17:57

    Så här skrev jag för ett par år sen:
    (Beskrivningen gäller knytbom med 2 små hål och ett större avlångt hål.)


    Knytbommen funkar oftast så att man börjar med en knut på snöret i ena änden. Stoppar i det i ett av de små hålen underifrån. Håll bommen så att den pekar lite uppåt. Snurra snöret 2-3 varv runt masten, gör ett u på snöret (inga kors, bara ett u), trä botten på u-et genom det större hålet på bommen.
    Nu ska det alltså sticka ut en ögla neråt på bommen. Fortsätt med den lösa änden 2-3 varv till (jag brukar köra åt motsatt håll så går det fortare när man ska rigga ner) och stoppa sedan änden genom ett litet hål och sedan genom öglan du gjorde förut. Om öglan inte var aldeles för stor kommer den att dra åt sig när du viker bommen neråt så att den är vinkelrät mot masten. (Du kommer ihåg att när du började så höll du bommens baksida lite uppåt, det är för att du ska kunna spänna genom att fälla ner.)
    Om du har dragit linan för hårt så kan du knäcka masten när du viker ner bommen. Om du har dragit linan för löst eller haft för lite vinkel på bommen eller haft den en bit ifrån masten kommer den att sitta sladdrigt och kanske åka ner.

    Det kan också vara att du har nån annan typ av knytbom. Egentligen spelar det ingen större roll att den sitter världsbäst på den där typen av bom. Man kan faktist fukta snöret och dra det några varv under bommen och sen knyta åt i bommen så hårt man kan. Det sitter ett tag och bommen åker troligtvis inte ner sådär jättefort.


  • poppo

    Medlem
    17 juli, 2010 vid 18:03
    MacEdu;621237 wrote:
    Poppo!

    Hur gammal är du….

    gammal som gatan å ung som en spädgris! 🙂

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    5 mars, 2013 vid 22:45

    @MacEdu 621237 wrote:

    Poppo!

    Hur gammal är du…. jag är imponerad att du har denna kompetens med tanke på dina härliga moves i november filmer…. de movsen är unga och inte så gamla (så att du inte tar det här inlägget negativt).

    Och jag vill tillägga att knakandet är det najsigaste :-), det knäcktes många master i de första försöken att hoppa i askimsviken på 80talet :-).
    😀
    /mac

    PS använd modell tjockare tamp och inte de smala rackarna som vi har idag som tampar! DS

    Den här gamla typen av bom finns som fornminne att beskåd efter Järkholmen mellan Askimsviken och Amundön. Den ligger i höjd med sjöbodarna och är av knytvariant

  • sailortrash

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 08:35

    haka inte upp dig på att bommen glappar lite, som sagt den går inte att få perfekt tight mot masten får då faller den inte ner som den ska, och det känns inte bra att trycka ner den sista biten, då kanske masten går av som varnats för i ovan inlägg…

    vet inte när klämbommarna kom, men jag har för mig att även de där seglens som ser ut som folie och där man trär i lattorna än och en hade knytbommar..?

    var ett par år sedan jag sist provade en sån..

  • pedersen

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 06:48

    Jag hade en färdig ögla med knut som satte i skåran framför upphalstampen.

  • mcrill

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 08:17

    Vilka minnen du väcker. Kan fortfarande vakna genomsvettig vid tanken på det knirkande ljudet. Fick ett antal mastbrott just vid bominfästningen, hur jag än knöt. Jag fick en gång ett mastbrott i hård frånlandsvind, på västkusten och medan jag hjälplöst drev ut mot horisonten tänkte jag att om jag överlever det här så måste jag minimera risken för framtida mastbrott. Därefter brukade jag kleta på ett extra lager glasfiberväv på masterna, vid infästningen. Det fungerade.
    Nu vet jag inte riktigt varför du ställer frågan, men om du tänker segla kan det kosta mer än det smakar att hålla sig till den gamla bominfästningen. Mitt råd är därför att du köper en modern bom, kanske begagnad, behöver inte kosta många hundralappar. Det gör riggningen lättare, segeltrimmet bättre, sparar master och gör att du slipper driva redlöst på havet.

  • sailortrash

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 08:52

    @McRill 707761 wrote:

    …mastbrott i hård frånlandsvind…

    ångest..

  • badjanne

    Medlem
    7 mars, 2013 vid 09:09

    Av nostalgiska själv har jag sparat min gamla ALPHA Phantom från 1980 med allt original utom fenan som är modifierad för sjögräs. Brädan går kanon i lätta vindar och är tom snabbare än en formula. Dessutom när det är nollvind kör jag den som SUP

  • sailortrash

    Medlem
    9 mars, 2013 vid 07:23

    den där brädan är INTE snabbare än en formula..kanske snabbare än en ickeplanande kona..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur knyta bom med gammal rigg?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.