Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur LITEN sjögräsfena?

Taggad: 

  • Hur LITEN sjögräsfena?

    Publicerad av kinetic på 11 september, 2010 vid 15:40

    Testade mitt kit idag, förvånansvärt lätt att komma i stropparna, det trodde jag aldrig..Iaf seglet var ett 11.0 o fenan en fjuttig Performance Fins Bringdal Weed 38cm, alldeles för liten eftersom så fort jag tryckte lite så fick jag spinout, slör gick OK. Min fråga är hur LITEN sjögräsfena kan man komma undan med? Habo-Ljung är rätt grunt (0.4-1.3m)…Har naturligtvis en 70cm fena men den är bara o glömma, inte bara pga djupet utan även pga allt gräs i vattnet…

    kinetic svarade 13 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • imported_macts

    Medlem
    11 september, 2010 vid 17:39

    Tror att Lessascher gör en formula-weed på ca 40-42 cm som jag har sett holländare använt och det verkade funka

  • kinetic

    Medlem
    11 september, 2010 vid 19:14

    Danke! Hittade hans Formula-Weed, fanns i upptill 40cm. Den borde funka bättre då den har större yta…

  • hartwig

    Medlem
    12 september, 2010 vid 09:20

    Jag använder ibland sjögräsfenor från Curtis och True Ams Fins som är 75cm långa i framkant och som har ett vertikalt djup på c:a 60cm. Det fungerar rätt hyfsat till min 10,7:a men betydligt sämre till 12,0:an. Att använda mindre fenor än dessa är för mig helt otänkbart, om man skall få någorlunda grepp på kryssen och undanvinden.
    Mats SWE-412

  • imported_macts

    Medlem
    13 september, 2010 vid 09:18

    Ett tips är att ställa frågan på http://forum.windsurfing.nl/ då det är holländare som jag har sett köra på Lessascher-fenorna. Tror dock att Mats har en poäng, dom känns små för kryss/slör-segling.

  • kinetic

    Medlem
    22 september, 2010 vid 19:45

    Hm….Lessacher vill ha 200 Euro för en sån där “Formula Weed” på typ 40-42cm djup…Känns lite dyrt…Vad tror ni om att den en “vanlig” fena (typ 60-65cm) o sedan rake:a den 40 grader ungefär? Katastrof?

  • hartwig

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:38

    Om Du nu går i tankar med att bakåtraka en 60-65cm:s fena 40grader så är det kanske ingen “katastrof” om Du nöjer Dig med att segla med en rigg på max 8-8,5kvm. Helst skall den vinklas 45 grader för att kunna fungera någorlunda. Annars är det stor risk att det förbannade sjögräset har svårt att släppa taget om fenan. Men som jag tidigare skrivit så måste det till betydligt djupare och ytmässigt större fena för att kunna matcha större riggar. För några dagar sedan var jag ute och seglade i 8-10m/s med en Curtis-fena 56 ( 56 djup, 75 lång i framkant, vinklad 45grader ) och 10kvm rigg och fick emellanåt släpp både på kryss och undanvind. Jag rekommenderar Dig att inte lägga ner tid på egna experiment med det Du nämnde, för Du kommer med största sannolikhet att bli besviken. Det man kan hoppas på är att Lessacher, Curtis eller någon annan med resurser kan få fram en fungerande sjögräsfena som fungerar till formulabrädor, för det behövs verkligen, i alla fall här på ostkusten

  • kinetic

    Medlem
    29 september, 2010 vid 20:51

    Hartwig: Kommer köra 11.0 med Formulan, blåser det mer blir det andra prylar. Såg att “Tekkno” hade rätt stora (40-42 djupa) weedfenor med ordentlig yta, vet du om dessa kan tänkas funka? Jag är inte ute efter “ultimat” prestanda med gräsfenan men så pass bra fäste att man kan ta OK höjd o slöra utan att behöva passa brädan hela tiden…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Hur LITEN sjögräsfena?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.