Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur många kitesurfare finns det i Sverige?

  • Hur många kitesurfare finns det i Sverige?

    Publicerad av saffran på 28 april, 2010 vid 09:07

    Hej!

    Jag håller på med en artikel om äventyrssporter och undrar om någon kan hjälpa mig med följande frågor:

    När började man med kitesurfing i Sverige?
    Hur många utövare var det då ungefär?
    Hur många är det nu?

    mvh
    Sara Bergqvist, frilansjournalist

    rambo_johnson svarade 14 år sedan 18 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • haze

    Medlem
    28 april, 2010 vid 09:22

    Kring -99 vet jag att det var folk på G-land som kitesurfade. (släppades på stranden)
    -99 ? 3 st? Ingen aning. 2001 började jag och då var vi minst 5 st på Gotland/Stockholm
    Nu? Ingen som har koll tror jag eller? Skulle tipa på ca 2500?

  • uttern

    Medlem
    28 april, 2010 vid 09:41

    oj sjukt svårt att veta… funderade på om du kanske skulle gå via kite klubbarna å kolla medlemmarna där? men finns nog många som inte är medlemmar?

  • walle

    Medlem
    28 april, 2010 vid 10:36

    e alla som har en kite hemma kitesurfare..?

    finns ju en många som gjort riktiga “blocketfynd” på nån gamal C-kite, dragit upp skiten i luften utan en susning för att sedan bli skrämda och sedan aldrig mer vågat sig på kitesurfandet 😉

    men som sagt aktiva surfare i dag måste väl va mer än 2500?

  • rydstrom

    Medlem
    28 april, 2010 vid 10:43

    minst 2st tror jag…. minst

  • haze

    Medlem
    28 april, 2010 vid 11:44

    walle: tror du verkligen att det är mer än 2500? Vete fan alltså. Eller beror kanske på hur man räknar så klart. Om man räknar alla som äger en kite så är det säkert så, plus de som bara kör på vintern med mera.

  • acemattias

    Medlem
    28 april, 2010 vid 11:56

    För att damen skall komma någon vart med sin artikel kan vi kan väll helt enkelt komma överens om att det i dagsläget finns 3012 aktiva/semiaktiva kitesurfare med svenskt medborgarskap.
    Det var förmodligen bröderna Ove och Erik Getbröd som 1997 efter en tid på Moloka‘i kusten smittades av kitesurf, dom förde sedan med sig kitesurf tillbaka till gården på österlen.
    Bröderna introduserade sporten för ett fåtal bekanta, men då dom var en synnerligen osympatisk skara spreds inte sporten vidare av dessa pionjärer och deras ninja inspirerade kitemoves har fallit i glömska.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    28 april, 2010 vid 12:08

    naa, inte över 2500..
    kollar man på kiteboarding.se skriver skotten att det är över 1000 iaf, och det kan vi lugnt konstatera.

    Kan tänka mig iaf runt 2000 är en bra siffra, vilket är MYCKET! Vi får se hur mycket vi blir på kitejam, där kan man nog få en hyfsad siffra 😉

  • haze

    Medlem
    28 april, 2010 vid 12:32

    2000 mycket? Det uppskattas till ca 10000 st i Danmark vad jag har hört.

    Kitejam? Dit kommer väl inte de från östkusten, Gotland, Stockholm, Öland och hur många från Gbg åker ner. Inte för att vara negativ men inte tror jag att det kommer mer än 100 pers på kitejam.

  • kitemaster

    Medlem
    28 april, 2010 vid 12:48

    Hej Sara!
    Som du märker är det en svår fråga som också kräver exakt definition av när man “är en kitesurfare”.

    När jag har räknat efter så har jag kommit fram till att det bör röra sig om någonstans mellan 5 000-10 000 kitesurfare i landet beroende på definition.
    Min uppfattning är att kiteskolorna utbildar i runda slängar mellan 1 000 och 2 000 elever varje säsong. Tyvärr drivs fortfarande många skolor svart och det kommer att göra uppskattningar svåra. Är man en kitesurfare för att man gått en kurs?

    Henrik Fahlén började surfa på Maui och lärde mig 2001, då startade vi Stockholm Kiteboard klubb och jag tror vi var ett tjugotal medlemmar.

    I Skånes kitesurfklubb är vi 330 medlemmar, men långt ifrån alla som kitesurfar i Skåne är medlemmar i klubben.

    Lycka till!

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    28 april, 2010 vid 12:51

    jag är helt ute o cyklar som vanligt. 5-10000 låter massive mycket. gött.

    haze

  • haze

    Medlem
    28 april, 2010 vid 12:54

    Erik: Bara för man går kurs så är man väl inte kiteare? Så fall borde alla som gått i skidskola räknas som skidåkare? Och de gör de inte om man inte håller på. Så kan man inte räkna tycker jag i alla fall.

    Tipar fortfarande på ca 2500 aktiva kitesurfare.

  • falle

    Medlem
    28 april, 2010 vid 13:04

    Hej Sara,
    När jag började kita fick jag och sporten mycket uppmärksamhet i media. Tidningarna ville göra sensation av detta nya och rubrikerna var därefter ” Henrik Fahlén -först i Sverige med kitesurfing” mm.
    Huruvida jag var först eller inte, spelar mindre roll. Speciellt många var det inte. Jag startade kiteskolan http://www.kite.nu i april 2001 och hade 10 elever det året. Nu har vi ca 200 elever/år och ca 10-12 instruktörer från Göteborg ner till Skåne och runt till Blekinge samt Köpenhamn. Personligen är jag med och utbildar nya instruktörer i vår butik varje år, har cert i både IKO och KSA och är fortfarande fullkomligt kär i sporten. Min gissning är att ca 1000 personer lär sig kitesurfing/år och att det finns ca 4000 någorlunda aktiva utövare idag. (min gissning).

    Falle
    http://www.kite.nu
    http://www.fahlensurf.se
    http://www.sup.se (under konstruktion)

  • pepa

    Medlem
    28 april, 2010 vid 13:08

    Och jag testade Falles kite på Hovås fotbollsplan, dagen efter rök semesterersättningen på en AR5 9,5! År 2000 tror jag detta var.

  • saffran

    Medlem
    28 april, 2010 vid 15:07

    Hej,
    Tack så mycket för alla svar! 🙂

    Tycker ni att det blir ok om jag skriver så här:

    Kitesurfing: Sporten tog fart i Sverige i början av 2000-talet. Hur många som är aktiva idag är osäkert, men ett antal utbildare och aktiva inom sporten uppskattar siffran till mellan 1 000 och 5 000.

  • petting_4

    Medlem
    28 april, 2010 vid 15:21

    jag hörde att det kunde röra sig runt 11 miljoner.. det finns ju många illegala invandrare i landet 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur många kitesurfare finns det i Sverige?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.