Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur mycket vind behövs!?!

  • Hur mycket vind behövs!?!

    Publicerad av henkelu på 29 juni, 2010 vid 00:08

    Jag är nybörjare å undrar därför hur mycket vind jag behöver för att kunna gå ut?? Väger 80kg, har en Ozone Light XC 12, å en Nobile T5 137×42 bräda. När kan jag köra å när börjar min kite bli lite stor? Vilken vind range har jag att hålla mig inom?
    Sjukt tacksam för svar! 🙂
    Hoppas d blåser lagom väldigt snart.

    valentin svarade 13 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfmc

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 06:23

    Eftersom brädan är hyffsat bred så bör du ju komma igång tidigt, 6 m/s borde kunna funka.
    Ju mer du kör desto lättare blir det ju att hantera kiten vid mer vind så den bör väl gå att köra i upp till 9-10 för någon med bra koll men till att börja med är det ju klokt att köra i mellan 6-8 m/s.

  • dane-insane

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 19:14

    Har oxå en Ozone Light XC 12. Ja väger ca 70kg men tycker inte det är värt att gå ut me den om det inte blåser över 7m/s. Fast då har ja lite mindre bräda, så d borde funka bra för dig från ca 7m/s med. Ja brukar köra med den upp till runt 10 – 11 m/s innan ja går ner på min 8kvm istället. Men är du inte van så ska du hålla dig till lite svagare vindar. Hur mycke har du kört? Ja tyckte själv d va svårt å lära sig i för svag vind när ja börja förra sommaren. Mellan 7-8m/s är rätt optimalt..

    MVH

  • jonty

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 22:06

    Fått några dagar nere med gänget från Kollen?

  • henkelu

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 23:16
    Jonty;619028 wrote:
    Fått några dagar nere med gänget från Kollen?

    Tjena Jonty!

    Nä jag har ju jobbat jobbat å jobbat lite till så har inte blivit nån tur dit än tyvärr. Var på verket idag dock. Sa hej till Geir bara men ingen annan från Kollen. Första turen med utrustningen å andra gången sen kursen förra våren. He he kändes lite pirrigt men gick väll ok. Fick inte till nå drag i kiten för att kunna komma upp på brädan men men. Kul att komma ut lite vilket fall som helst.

    Hoppas på att det ska blåsa lite mer än det gjorde i dag nu fram över!! Spec. nästa vecka, ledig sön-tors kväll! Men just nu ser d inte så lovande ut. 🙁 Hur är d där uppe då?

  • henkelu

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 23:20
    Dane Insane;618995 wrote:
    Ja tyckte själv d va svårt å lära sig i för svag vind när ja börja förra sommaren. Mellan 7-8m/s är rätt optimalt..

    MVH

    Ja känns som det är mycket lättare med lite medium vind! som sagt strax under 10. Idag var det så jag bara kunde köra kiten. (men det gick bättre för andra 🙂 )

  • andersp

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 04:58

    Lättare med lite mer vind, men krävs nog 6m/s för att du ska köra, åk inte över 10 m/s med din 12a:)

  • valentin

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 08:09

    Hur e det med vind om det blåser bas vind på 6 ms och vindbyar på 9 går det att komma upp med en 11 m2 drake som har en utsatt minimum på 7 ? väger 80 kg .

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur mycket vind behövs!?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.