Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur mycket vind behövs!?!

  • Hur mycket vind behövs!?!

    Publicerad av henkelu på 29 juni, 2010 vid 00:08

    Jag är nybörjare å undrar därför hur mycket vind jag behöver för att kunna gå ut?? Väger 80kg, har en Ozone Light XC 12, å en Nobile T5 137×42 bräda. När kan jag köra å när börjar min kite bli lite stor? Vilken vind range har jag att hålla mig inom?
    Sjukt tacksam för svar! 🙂
    Hoppas d blåser lagom väldigt snart.

    valentin svarade 13 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • surfmc

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 06:23

    Eftersom brädan är hyffsat bred så bör du ju komma igång tidigt, 6 m/s borde kunna funka.
    Ju mer du kör desto lättare blir det ju att hantera kiten vid mer vind så den bör väl gå att köra i upp till 9-10 för någon med bra koll men till att börja med är det ju klokt att köra i mellan 6-8 m/s.

  • dane-insane

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 19:14

    Har oxå en Ozone Light XC 12. Ja väger ca 70kg men tycker inte det är värt att gå ut me den om det inte blåser över 7m/s. Fast då har ja lite mindre bräda, så d borde funka bra för dig från ca 7m/s med. Ja brukar köra med den upp till runt 10 – 11 m/s innan ja går ner på min 8kvm istället. Men är du inte van så ska du hålla dig till lite svagare vindar. Hur mycke har du kört? Ja tyckte själv d va svårt å lära sig i för svag vind när ja börja förra sommaren. Mellan 7-8m/s är rätt optimalt..

    MVH

  • jonty

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 22:06

    Fått några dagar nere med gänget från Kollen?

  • henkelu

    Medlem
    29 juni, 2010 vid 23:16
    Jonty;619028 wrote:
    Fått några dagar nere med gänget från Kollen?

    Tjena Jonty!