Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur reser man bäst med kite-utrustningen?

  • Hur reser man bäst med kite-utrustningen?

    Publicerad av johnk på 26 januari, 2007 vid 17:40

    Jag ska över till San Diego i några månader och vill ha med mina kite-grejer.

    Vad är bästa/billigaste sättet att få med sig grejerna över till staterna (oskadda). Eftersom jag ska stanna länge kvittar transport-tiden egentligen.

    Antagligen flyger jag med lufthansa. Jag kollade in deras bagage-sida och om jag tolkar det rätt skulle det gå på 2700:- ungefärg (grejerna väger ca 18 kg). Andra alternativ tror jag är Air France och KLM.

    Vad finns det för alternativ?

    johnk svarade 17 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • yann

    Medlem
    26 januari, 2007 vid 17:52

    Golfbag och checka in det som golfutrustning. Har inte testat själv ännu. Naish har en trevlig kitebag med hjul förklädd till en golfbag.

    http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html

    Finns att köpa hos Fahlén i Varberg.

  • johnk

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 15:13

    @Yann 362130 wrote:

    Golfbag och checka in det som golfutrustning. Har inte testat själv ännu. Naish har en trevlig kitebag med hjul förklädd till en golfbag.

    http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html

    Finns att köpa hos Fahlén i Varberg.

    Tackar. Det är säkert ett bra köp för andra resor, men det ser inte ut som det spelar någon roll för just Lufthansa till USA, vilket är “long-haul med piece concept”. Priset är nämligen samma för golf- och kite-utrustning (intressant att de faktiskt har listat kite som separat). Vad jag inte riktigt fattar på Lufthansas dock är om man fortfarande får ta med 2 bagage utöver sport-utrustningen eller om sportutrustningen ersätter 1 av bagagen. Om man fortfarande får ta med två så packar jag ner så mycket som möjligt utom brädan i en vanlig resväska istället så sportbagaget väger lite.

    Med Air France och KLM däremot lönar det sig kanske med golf-grejer, där man till och med kan komma undan gratis ifall man bara har ett vanligt bagage (annars 75 euro extra). För kite är extra-avgiften 150 euro oavsett (som jag uppfattar det spelar inte vikten någon roll?!), men då har man ju fördelen att kunna ta med en hel väska till med vanlig skit i… Det kan det vara värt kanske.

    Det bästa är nog att låta resebyrån berätta exakt vad det kostar med olika alternativ. Vet ni några andra flygbolag som har bättre villkor?

  • kasimir

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 15:35

    Jag åkte med Lufthansa till Casablanca och hade handbagage och ett golfbagsfodral. Bagaget måste vara under 130cm och väga upp till 20kg plus handbagage 5kg. Så var det till Casa ivarjefall. Alltså om du ersätter bagaget med golfbag så skiter de nog i vilket de är övervikten de är rädda för. Anledningen att man betaler extra för kite/golfgrejer är nog i många fall övervikten. Orsaken till att det finns fast pris för sportutrustning är ju att man skall kunna resa med den.

  • qq-57

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 19:04

    Most important is the “human factor”, though. When you reach the check in counter, search for a nice looking officer, go there with a big smile and start talking a bit. Finally it is up to them if they make you pay or not when traveling with too much baggage, they have an individual scope.
    Lufthansa charges EVERY kind of sports equipment, even if it is in the usual weight/size range. I used to say that my big Dakine Surfbag contains camping equipment, and I was fine with it all times.

  • superoskar

    Medlem
    27 januari, 2007 vid 21:58

    @johnk 362221 wrote:

    Med Air France och KLM däremot lönar det sig kanske med golf-grejer, där man till och med kan komma undan gratis ifall man bara har ett vanligt bagage (annars 75 euro extra). För kite är extra-avgiften 150 euro oavsett (som jag uppfattar det spelar inte vikten någon roll?!), men då har man ju fördelen att kunna ta med en hel väska till med vanlig skit i… Det kan det vara värt kanske.

    Airfrance tar 40/80 euro för 20 kg golf/surf bagage runt hela världen å 20/40 euro innom Europa

  • atte

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:22

    Air china Tar inte ett jack shit bara du inte överskrider 30Kg + hanbagage. Men det kanske blir svårt i ditt fall att flyga med dom. Men infon kan vara bra för andra som ska åt Asien hållet.

    /Atte

  • walle

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 11:35

    När vi åkte till Tarifa (malaga) hade vi en extra väska med bara brädorna och lite annat i och den vägde lite över 20kg… Betalade inte ett öre extra!

    Men vi var sisst i kön och bara slängde upp alla våra väskor på bandet så hon orkade nog inte tjaffsa… vi flög med skit IBERIA.

    Annars rekomenderar jag en sån här, smidigare än Naish “golf” bagen:
    mmboardbagprowithwheels.jpg

    kör själv med en sådan, 135cmlång, och packar du smart får du ner 2kites, 2brädor, övrig surfutrustning och dina kläder… så du behöver bara handbagaget med lite smågrejjor i.
    Köp bara inte en för stor väska!!! inte större än 135cm om du vill slippa undan att betala en massa extra!

  • gogga

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 12:00

    den där mystic bagen ser nästan likadan ut som den jag har… Kanon bag! får ner ALLT man vill! fast brädan får givetvis inte vara längre än strax över 130, minns inte exakt(testa i affär).
    Dessutom är det ju ett golfmärke om det nu skulle göra någon skillnad…
    http://www.dormyonline.se//product_frameset.asp?pf%5Fid=3804

  • walle

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 13:20

    @gogga 362310 wrote:

    …fast brädan får givetvis inte vara längre än strax över 130, minns inte exakt(testa i affär).

    vem fan kör på brädor över 135cm??? 😉

    antingen så blåser det, då behöver man inte stora brädor… annars så blåser det inte och då kan man dricka rom&cola och behöver absolut inte stora brädor!!!

  • johnk

    Medlem
    28 januari, 2007 vid 23:57

    @walle 362331 wrote:

    vem fan kör på brädor över 135cm??? 😉

    antingen så blåser det, då behöver man inte stora brädor… annars så blåser det inte och då kan man dricka rom&cola och behöver absolut inte stora brädor!!!

    Min råkar vara 133 cm 🙂 Jag är nybörjare och det är min första bräda, vilket var den minsta som fanns kvar på rean när jag bestämde mig för att köpa utrustning. Ändå tog jag Small. Tur att jag inte gick på medium iaf. (North Dragon 2006).

    Jag är inte jättesugen på att köpa en ny bag, eftersom jag precis köpte min första (som är för stor för att klara golf-klassen, typ 160 cm). Men om jag sparar hundra eller tusental kronor på bara en resa är det kanske det vettigaste alternativet ändå.

  • fredde-k

    Medlem
    29 januari, 2007 vid 15:22

    Enligt personal på British airways får man ta med sig 1st sportutrustning på 23kg gratis. Jag ska till sydafrika i februari och då tänkte jag ta med mig 1 kite samt 1 bräda i var sin väska(kiteryggsäcken och en boardbag) och det ska inte vara något problem om det håller vikten!

  • eddie

    Medlem
    30 januari, 2007 vid 20:49

    Tricket är att aldrig någonsin checka in hos den där halvsnygga tuggummituggandes blonda tjejen i 30-årsåldern som du hade smileat upp dig mot kring 0300 natten mot söndag.
    Alltså aldrig aldrig aldrig… du får garanterat betala övervikt för varenda kilo oavsett flygbolag.
    Det har drabbat mig tre ggr.

  • johnk

    Medlem
    31 januari, 2007 vid 23:05

    @Yann 362130 wrote:

    Golfbag och checka in det som golfutrustning. Har inte testat själv ännu. Naish har en trevlig kitebag med hjul förklädd till en golfbag.

    http://www.naishkites.com/products/soft_tech/softtech_core_golf.html

    Finns att köpa hos Fahlén i Varberg.

    Den är tyvärr slut 🙁

  • nic

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 22:31

    Ju längre bort man åker desto mer får man ha med sig.
    Brazilien med Air France tex så får man ha med sig 2 bagage med 23kg vardera. (sista sidan) Det räcker tom för en tjejpackning.
    (under 158cm höjd+längd+bredd måste det vara med)

    inom europa är det 20kg

    nic

  • johnk

    Medlem
    1 februari, 2007 vid 23:34

    @nic 363146 wrote:

    Ju längre bort man åker desto mer får man ha med sig.
    Brazilien med Air France tex så får man ha med sig 2 bagage med 23kg vardera. (sista sidan) Det räcker tom för en tjejpackning.
    (under 158cm höjd+längd+bredd måste det vara med)

    inom europa är det 20kg

    nic

    He he. Jag ska vara borta i tre månader, så jag behöver en tjejpackning som är redo för surf, snowboard och slips-nissande. 158 cm blir nog omöjligt att komma under för mig. Brädan är 133 + 38 [+ någon försumbar tjocklek]. Air France/KLM/Delta verkar rätt billiga.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur reser man bäst med kite-utrustningen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.