Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

  • Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

    Publicerad av boye på 2 september, 2007 vid 10:34

    Hej :laugh:

    Min fråga är hur jag startar kiten på ett säkert sätt i mycket vind?

    Jag är nybörjare och har köpt en C-kite Prima Donna 2005 (Edit: det är en 12m2). Jag har varit ute med den och försökt lära mig 6 gånger. Jag kan lätt lyfta den och flyga runt som jag vill i lätta vindar (6-9 m/s).
    Men när jag försöker starta den i hårdare vindar (10 m/s eller mer) får den ett väldigt sug framåt och uppåt som jag inte klarar att stå imot. Så jag flyger ett par meter upp i luften och minst 20 m fram tills jag släpper kiten helt. Det gör ont och blir inget surfande av. Om jag bara lyckas få upp kiten ordentligt så ska det inte vara några problem att kontrollera den.

    Jag har inte gått någon kurs men var snäll och skriv inte bara “gå en kurs”. Det vore schysst om någon kunde berätta lite istället.

    Här är mina idéer om att starta kiten i hård vind:
    – När jag knyter de bakre linorna på kiten väldigt korta och drar bommen till mig mycket får jag väl mer så kallat depower? Är det tricket när jag försöker starta kiten?
    – Ska jag styra kiten på något speciellt sätt i början så att det blir mindre drag?
    – Ska personen som kastar upp kiten göra det på någon speciellt sätt. Antingen på sidan eller “långt ut” i vinden?
    – Finns det några andra saker man ska göra eller tänka på?

    Tack på förhand till alla som vill hjälpa 🙂

    aka_kalle svarade 16 år, 6 månader sedan 19 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • krillan82

    Medlem
    2 september, 2007 vid 13:08