Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

  • Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

    Publicerad av boye på 2 september, 2007 vid 10:34

    Hej :laugh:

    Min fråga är hur jag startar kiten på ett säkert sätt i mycket vind?

    Jag är nybörjare och har köpt en C-kite Prima Donna 2005 (Edit: det är en 12m2). Jag har varit ute med den och försökt lära mig 6 gånger. Jag kan lätt lyfta den och flyga runt som jag vill i lätta vindar (6-9 m/s).
    Men när jag försöker starta den i hårdare vindar (10 m/s eller mer) får den ett väldigt sug framåt och uppåt som jag inte klarar att stå imot. Så jag flyger ett par meter upp i luften och minst 20 m fram tills jag släpper kiten helt. Det gör ont och blir inget surfande av. Om jag bara lyckas få upp kiten ordentligt så ska det inte vara några problem att kontrollera den.

    Jag har inte gått någon kurs men var snäll och skriv inte bara “gå en kurs”. Det vore schysst om någon kunde berätta lite istället.

    Här är mina idéer om att starta kiten i hård vind:
    – När jag knyter de bakre linorna på kiten väldigt korta och drar bommen till mig mycket får jag väl mer så kallat depower? Är det tricket när jag försöker starta kiten?
    – Ska jag styra kiten på något speciellt sätt i början så att det blir mindre drag?
    – Ska personen som kastar upp kiten göra det på någon speciellt sätt. Antingen på sidan eller “långt ut” i vinden?
    – Finns det några andra saker man ska göra eller tänka på?

    Tack på förhand till alla som vill hjälpa 🙂

    aka_kalle svarade 16 år, 6 månader sedan 19 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • krillan82

    Medlem
    2 september, 2007 vid 13:08

    Vad är det för storlek på Kiten. Kan ju vara så enkelt att kiten är för stor för 10m/s. hoppas du förstår att desto mer det blåser desto mindre kite. Och om du är nybörjare så ska du nog fan inte ge dig ut i starka vindar över huvudtaget.

    men det bästa är ju trotts allt att gå en Kurs. Lovar dig att det är väl investerade pengar. Både för dig och framför allt för oss andra.

  • boye

    Medlem
    2 september, 2007 vid 15:11
    Krillan82;410908 wrote:
    Vad är det för storlek på Kiten. Kan ju vara så enkelt att kiten är för stor för 10m/s. hoppas du förstår att desto mer det blåser desto mindre kite. Och om du är nybörjare så ska du nog fan inte ge dig ut i starka vindar över huvudtaget.

    men det bästa är ju trotts allt att gå en Kurs. Lovar dig att det är väl investerade pengar. Både för dig och framför allt för oss andra.

    Jo jag förstår 🙂 Det är en 12m2 som ska klara upp till 13-14 m/s. I 10 m/s ser jag fullt av folk med “12or” som klarar det galant utan att flyga iväg när de ska starta. Det måste finnas ett trix för att det inte ska bli så mycket drag i början…

  • wims_lkp

    Medlem
    2 september, 2007 vid 15:16

    @Boye 410889 wrote:

    Hej :laugh:

    Här är mina idéer om att starta kiten i hård vind:
    – När jag knyter de bakre linorna på kiten väldigt korta och drar bommen till mig mycket får jag väl mer så kallat depower? Är det tricket när jag försöker starta kiten?
    – Ska jag styra kiten på något speciellt sätt i början så att det blir mindre drag?
    – Ska personen som kastar upp kiten göra det på någon speciellt sätt. Antingen på sidan eller “långt ut” i vinden?
    – Finns det några andra saker man ska göra eller tänka på?

    Tack på förhand till alla som vill hjälpa 🙂

    När jag knyter mina bak linor kortare, så blir de mer kraft. men svårare att höjda. Drar jag då i bommen så stallar kiten mycket mer än den ska, inget bra. Ifall ja fatta dig rätt. Och sen ska du inte alls dra i bommen när du startar. Kanske behövs ibland men inte över 10m/s iaf.

    Du behöver inte styra kiten så mycke när du startar, bara hålla den rakt ut å höja den till 45 långsamt. Så du inte flyger uppåt.

    Den som lanchar dig ska inte kasta kiten någonstanns. Ni ska stå med kiten så vinden kommer rakt igenom så den varken drar bakåt eller frammåt när han släpper den.

    Lär dig mer om hur kite och vindar beter sig. För med lite kunskap så får man mer respekt -> säkrare -> duktigare.

  • boye

    Medlem
    2 september, 2007 vid 15:45
    wims_lkp;410925 wrote:
    När jag knyter mina bak linor kortare, så blir de mer kraft. men svårare att höjda. Drar jag då i bommen så stallar kiten mycket mer än den ska, inget bra. Ifall ja fatta dig rätt. Och sen ska du inte alls dra i bommen när du startar. Kanske behövs ibland men inte över 10m/s iaf.

    När jag drar bommen till mig eller knyter baklinorna korta (båda ger samma resultat) så har jag mycket svårare att få upp kiten. Och om kiten väl är uppe och jag drar bommen till mig så tappar kiten all luft och “singlar” ner till marken. Alltså verkar det som jag får mindre kraft när jag drar bommen till mig eller knyter baklinorna korta, dvs mer depower om jag har förståt det rätt? Kan det inte vara bra med mer depower när jag ska lyfta i hårda vindar?

    wims_lkp;410925 wrote:
    Du behöver inte styra kiten så mycke när du startar, bara hålla den rakt ut å höja den till 45 långsamt. Så du inte flyger uppåt.

    Den som lanchar dig ska inte kasta kiten någonstanns. Ni ska stå med kiten så vinden kommer rakt igenom så den varken drar bakåt eller frammåt när han släpper den.

    Lär dig mer om hur kite och vindar beter sig. För med lite kunskap så får man mer respekt -> säkrare -> duktigare.

    Om jag förstår dig rätt så ska man alltså inte ha vinden rakt in i kiten när den släpps upp utan istället försöka lancha kiten med vinden från sidan?

  • fesen

    Medlem
    2 september, 2007 vid 17:03

    Men för helvete.

    Gå en kurs för allas säkerhet. Eller köp åtminstone en instruktionsvideo.

    *suck*

  • johanw

    Medlem
    2 september, 2007 vid 17:50

    håller me gå en kurs! ingen skillnad o starta i mycket vind elelr i lite ju..

  • henkish

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:48

    annars så kan man ju alltid kasta kiten nånstans, be han som kastar den åt dig… =0)

    kom hem o klipp gräset hos mig så pyntar jag en kurs åt dig..

    Mvh Henkish

  • eddie

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:50

    Helt galen tråd…
    Gött att du har idéer, men tänk så här istället:

    Det finns en anledning till att man bör gå en kurs. “Aj gör ont”

  • henkish

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:51

    kan bara in släppa detta *asg*, undrar hur det ser ut när han “kastar” den…

  • fate

    Medlem
    2 september, 2007 vid 20:57

    Ja gå en kurs för f-n!!! Jag hoppas verkligen att jag eller någon annan aldrig kommer iväg när du kommer flygande för att du snålar och inte går en kurs. Hoppas också att ingen mer än du blir skadad när du håller på som du gör!

  • boye

    Medlem
    3 september, 2007 vid 09:52
    Henkish;411060 wrote:
    annars så kan man ju alltid kasta kiten nånstans, be han som kastar den åt dig… =0)

    kom hem o klipp gräset hos mig så pyntar jag en kurs åt dig..

    Mvh Henkish

    Jasså, vardå? 🙂

    Det är helt tomt på den stranden där jag försöker lära mig så liten risk att någon annan än jag skadas. Dessutom är det rätt svårt för min del att gå en kurs, hade hoppats att någon kunde vara snäll och berätta lite istället. Men aja, kanske inte så smart att tjata emot hela forumet >.<

  • swe22

    Medlem
    3 september, 2007 vid 13:19

    [YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=MU4RQl7-VeM[/YOUTUBE]

  • tom-tom

    Medlem
    3 september, 2007 vid 14:54
    Boye;410889 wrote:
    Hej :laugh:

    Min fråga är hur jag startar kiten på ett säkert sätt i mycket vind?

    Jag är nybörjare och har köpt en C-kite Prima Donna 2005 (Edit: det är en 12m2). Jag har varit ute med den och försökt lära mig 6 gånger. Jag kan lätt lyfta den och flyga runt som jag vill i lätta vindar (6-9 m/s).
    Men när jag försöker starta den i hårdare vindar (10 m/s eller mer) får den ett väldigt sug framåt och uppåt som jag inte klarar att stå imot. Så jag flyger ett par meter upp i luften och minst 20 m fram tills jag släpper kiten helt. Det gör ont och blir inget surfande av. Om jag bara lyckas få upp kiten ordentligt så ska det inte vara några problem att kontrollera den.

    Jag har inte gått någon kurs men var snäll och skriv inte bara “gå en kurs”. Det vore schysst om någon kunde berätta lite istället.

    Här är mina idéer om att starta kiten i hård vind:
    – När jag knyter de bakre linorna på kiten väldigt korta och drar bommen till mig mycket får jag väl mer så kallat depower? Är det tricket när jag försöker starta kiten?
    – Ska jag styra kiten på något speciellt sätt i början så att det blir mindre drag?
    – Ska personen som kastar upp kiten göra det på någon speciellt sätt. Antingen på sidan eller “långt ut” i vinden?
    – Finns det några andra saker man ska göra eller tänka på?

    Tack på förhand till alla som vill hjälpa 🙂

    Jag vill inte vara varken dryg eller otrevlig, men säger från hjärtat att du inte vet vad du leker med.

    Gå en kurs eller bege dig till en strand där du kan få hjälp av andra som kan.

    Chansen finns att du lär dig. Risken finns att du skadar dig själv allvarligt eller dör.

  • johanw

    Medlem
    3 september, 2007 vid 15:25

    @Boye 411146 wrote:

    Jasså, vardå? 🙂

    Det är helt tomt på den stranden där jag försöker lära mig så liten risk att någon annan än jag skadas. Dessutom är det rätt svårt för min del att gå en kurs, hade hoppats att någon kunde vara snäll och berätta lite istället. Men aja, kanske inte så smart att tjata emot hela forumet >.<

    varför e de svårt för din del att gå en kurs?? kan ju inte va svårare för dig än alla andra….

  • gonzo

    Medlem
    3 september, 2007 vid 17:26

    hmmm inte konstigt att det sker olyckor. men för alla kitares skull så att vi inte blir portade på alla stränder så gå en kurs eller kom ner till varberg en dag när det blåser så ska jag visa dig lite trix. för hålla på som du gör det är fan livsfarligt. har själv en polare som varit nära döden på grund av att va nybörjare i för mycket vind. så skärpning det minsta du kan göra om det nu är så svårt för dig att gå en kurs är väl att be någon som kan om hjälp på stranden…….

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Hur startar jag kiten på ett säkert sätt i mycket vind? (utan att flyga åt h*lvete)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.