Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort segel på en fanatic Fly 258?

Taggad: ,

  • joce

    Medlem
    22 maj, 2003 vid 13:03

    JAg kör på 6.2 som störst och väger modiga 88kg=)
    Vägde tidigare 78 kg å då fungerade 6.2 väldigt bra, nu när jag väger 88 får jag mycket lättare spinout å dylikt med 6.2…
    Jag har också märkt att jag planar ungefär lika tidigt med 5.7 nu för tiden och det känns bra mycket mer balanserat än 6.2.

    Jag har iofs bara kört med stora orginalfenan(24.5 cm) så med en lite större fena skulle säkert 6.2 kännas bättre.
    6.7 låter däremot rätt stort, tror att fanatic rekommenderar 5.9 som störst för en 80kg seglare….
    På bilden kör jag 6.2 toköverriggad(vägde 78kg på den tiden=))

  • dr-masse

    Medlem
    22 maj, 2003 vid 13:35

    För plattare vatten och mindre vågor så är nog 6.2 ett rimligt max på den.

    Har kört den en säsong i vågor, där skulle jag säga att femhalv-femåtta är lagom som max. Större segel blir för otympligt för vågsegling, tror jag.

    6.7 funkar säkert, men ger nog inte tidigare planing än 6.0 – 6.2 pga brädans bottenkurva och bredd. Det är ju inte världens mest lättplanade bräda precis. Själv gillade jag den mycket i vågor, grym kontroll även med 4.2.

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur stort segel på en fanatic Fly 258?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.