Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur tänka vid byar

Taggad: ,

  • Hur tänka vid byar

    Publicerad av jag_mackan på 7 juli, 2014 vid 07:14

    Hejsan,

    Hur ska man tänka vid väldigt byiga förhållanden, dels gällande val av storlek på Kite och även hur byarna hanteras?

    Ligger vinden runt 7m/s och byarna ligger på 8-9 så är det perfekt för mig med en 12a. Men om byarna skulle ligga på 12-13m/s, ska man ignorera detta och bara försöka släppa ut bommen rejält när byarna kmr?

    skanepaul svarade 9 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • saami

    Medlem
    7 juli, 2014 vid 18:41

    Det är väl inte helt lätt att svara på. Mest har det väl att göra med hur stora risker du är beredd att ta. Det traditionella “säkra” svaret brukar ju vara att rigga för byarna – det vill säga att hellre ha dåligt med kraft större delen av tiden, än att ha alldeles för mycket kite i byarna. Men, om du riggar för byarna – som alltså är det säkraste alternativet – så måste du för det mesta kompensera med en större bräda för att inte tappa höjd när det mojnar. Lättast blir det med en surfbräda.

    Sen är väl 7m/s med byar på 13m/s ganska extremt. Själv hade jag nog börjat fundera på om jag ens vill vara ute i såna förhållanden – även om det kanske är möjligt så blir det väl knappast särskilt skön åkning när kraften av och till tre-dubblas som den ju gör från 7m/s till 13m/s.

  • jag_mackan

    Medlem
    8 juli, 2014 vid 22:23

    Va faktiskt ute i liknande förhållanden idag och det var inte helt enkelt. Riggade för 6-8m/s. Blåste väl 7 och 12 i byarna. Släppa mycket på bommen, köra kiten högt och ibland åka med vinden löste sitsen ok. Till slut blev jag ruskigt överriggad och fick gå in. tack för svar

  • blizzy

    Medlem
    10 juli, 2014 vid 07:17

    Ta en mindre kite och var underriggad mellan byarna istället för överriggad i byarna. Om det blåser 13 m/s och du är ute på en tolva så kan man inte bara “ignorera detta”. Om du inte väger 100kg eller kör med viktbälte… Safety first!

  • skanepaul

    Medlem
    12 juli, 2014 vid 14:57

    @Jag_Mackan 724874 wrote:

    Släppa mycket på bommen, köra kiten högt

    Tvärtom! Ner med kiten LÅGT så du kan kanta emot bättre, då trycker du fram kiten i vindfönstret och den tappar kraft p.g.a. för dålig vinkel till vinden. Har du kiten högt lyfter den upp dig och det blir svårare att kanta.

    Fler borde körde en gammal hederlig C-kite en period för att lära sig depowra med brädan.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Hur tänka vid byar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.