Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur verkar vädret i år?

  • Hur verkar vädret i år?

    Publicerad av carl-r på 26 april, 2011 vid 10:46

    Vissa här har ju stenkoll på vädret från år till år. Och det har ju pratats en del om att förra och förrförra sommaren var rätt annorlunda vindmässigt.

    Kan man se några mönster i vädret för i år redan nu? Verkar det bli en “vanlig” sommar eller liknar det mest de två senaste somrarna?

    poppo svarade 13 år sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2011 vid 10:48

    Jag tycker att våren har börjat väldigt likt 2010. Lite vind, få lågtryck och nu etableras högtryck. Bra för NO i Skåne (och kanske Öland och Gotland), ganska risigt i övrigt.

    Jag tror på en liknande sommar i år som 2010.

  • carl-r

    Medlem
    26 april, 2011 vid 10:50

    Det gick fort. Man tackar och bugar.

  • svenne

    Medlem
    26 april, 2011 vid 10:57

    Om du vill gissa dig fram till om vädret kommer att bli liknande ska du inte kolla på Sverige-vädret under senvinter/vår, utan hur hög och lågtrycken etablerar sig över Nordatlanten (the North Atlantic Oscillation).

    http://earthobservatory.nasa.gov/Features/NAO_200307/NAO_2.php
    http://www.ldeo.columbia.edu/res/pi/NAO
    en.wikipedia.org/wiki/North_Atlantic_oscillation (blev skitknasig länk pga autoformat…)

  • emil_h

    Medlem
    26 april, 2011 vid 14:08

    Jag tycker till skillnad från Masse att säsongen började väldigt bra med mycket sydväst och västvindar med undantag för de två senaste veckorna. Dessutom var förra årets vår väldigt försenad till skillnad från nu så inte särskilt likt 2010. Kommande dagarna verkar ju bli bra så det väger väl upp den senaste tiden med dålig vind 🙂 Jag seglar på sydkusten ska tilläggas.

  • dr-masse

    Medlem
    26 april, 2011 vid 14:14

    När de där SV och V vindarna kom så var det 1 meter is här… :santa:

    Men du har rätt, var nere i Skåneland i mars och skillnaden var markant mot i stort sett hela övriga Sverige. Skåne verkar gå mot en fortsatt bra vår!

  • stefanlindmark

    Medlem
    27 april, 2011 vid 12:48

    Hmmm, studerar man själv noga SMHI:s alla informationskällor ser det ut att kunna bli bra…

    [IMG]http://sportfiskeforum.se/gallery/image.php?mode=medium&album_id=1&image_id=562[/IMG]
    kaffesump2.jpg
    Runor%20002.jpg-for-web-normal.jpg
    sea-shells.jpg

  • poppo

    Medlem
    28 april, 2011 vid 15:42

    mardrömsläge nu – lågtryck över sydeuropa å högtryck här uppe.
    inte bra för nerverna, speciellt som man vart insnöad 6 månader…
    å som lök på laxen en språjjlans planka som ligger å teasar en. brrr….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur verkar vädret i år?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.