Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktig är mastlängd på småsegel?

  • Hur viktig är mastlängd på småsegel?

    Publicerad av mats på 9 maj, 2001 vid 14:51

    Hej,

    Hur mycket inverkar mastlängden (och med den styvheten) på småsegel. Jag har tex ett NR 4.0 som skall riggas på en 400 mast, men jag kör med en 430. Är det nån som provat båda varianterna och hur stor skillnad är det? Är den värd priset av en ny, kortare, mast?

    /Mats

    fredrik-b svarade 23 år sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • dr-tabou

    Medlem
    10 maj, 2001 vid 06:22

    Jag körde i hårda vindar förra året med ett NR 3.7. Det gick att köra med en 430 mast tack vare justerbar topp men… Jag upplevde seglet som mycket stelt. I och med att det satt långt ned på en 430 så blev masten väldigt stel för det seglet, och det flexade nästan ingenting. I år har jag bytt till North och köpt en 400 mast till 4.1. Du kan säkert segla med 430 till 4.0 (tidigare hade jag en mast för 3.5-6.8 och det gick det med!) men en del av flexen tappas nog, seglet kan upplevas som stumt/dödt och det blir tyngre att hålla när det blåser riktigt bra, men visst går det.

    //Dr Tabou

  • fredrik-b

    Medlem
    10 maj, 2001 vid 07:41

    På Neilpryde vet jag inte om det funkar med en orekomderad längd på masten iom att det oftast är “fast top”och inte VarioTop(alltså en justerbar).Detta skulle isåfall medföra att du får några decimeter mast i bottnen på seglet vilket skulle medföra att seglet får en högre tyngdpunkt och brädan skulle trycka ner läkanten…Men finns det varioTop såklart det fungerar med en 430mast, men har du lite pengar över till en 400 mast ny el beg så fundera lite över om det är värt att ha en “rätt” mast till 4.0. Jag har för mig att för varje 5cm mast du har “över” seglet blir masten/seglet 1 imcs styvare. har du 30cm i toppen blir detta alltså 25 imcs och inte 19som är rekomderat för 4.0 om jag inte minns fel. Detta medför isåfall att allt va flex och “mjukhet” i seglet försvinner och riggen känns stum/död, Den skillnden som faktiskt finns mellan 400 och 430 tycker iaf jag är värt att lägga en liten slant på, det finns hur mycket beg master som helst på marknaden.
    Lycka till!,och hoppas vi får använda 4.0 ofta iår=)

    wink.gifFredrik B S43wink.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hur viktig är mastlängd på småsegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.