• Hybridkites

    Publicerad av hengo på 19 september, 2007 vid 20:23

    NÅgon som på allvar testat en hybriddrake (ungefär samma shape som en C-kite men med böwsystemet) och kört ordentligt? Hur funkar de i ordentliga kiteloops? får man ordentligt sug hela vägen som med C? Hur är de wakestyle?

    Testat några bowkites och gillar de inte, förutom när det gäller att bara hoppa vanligt rakt upp och ned då är dom ju nice!

    Gillar de C-kites jag kör nu till 100% (Wave och gammgammFuel) men saknar depower. Jobbigt speciellt nu när det börjar bli så mörkt ute och man ska efterjobbetkita. Tiden är knapp och minutrarna på vattnet jävligt dyrbara, att börja på å pumpa upp nya kites och selflauncha medans de andra gossarna är ute och leker känns inte aktuellt.

    Skulle vara ritkigt intressant om ni delade med er av era erfarenheter!

    unhooked svarade 16 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • nic

    Medlem
    19 september, 2007 vid 21:05

    Just bowbridlen gör ju att de inte känns som c-kites, alls. Har iofs inte testat Liquid Force nya men fattar inte varför man vill ha bowbridles när de inte ger något mer än plattkitar med linorna direkt kopplade till kiten (som ju ger en mycket direktare c-kite-lik känsla).
    Antar att du testat Ozone Sport, eller? Borde väl vara i din smak om jag fattat dig rätt.

    nic

  • hengo

    Medlem
    19 september, 2007 vid 21:20

    Jasså det är alltså bowens bridlesystem som ger den dära ej C:iga känslan, inte den platta profilen?. Vet bara att jag vill ha mycket depower, gärna ett snabbt relaunchsystem till vintern och till vågorna (dock låg prioritet på detta) MEn samtidgt den riktiga C känslan!!

    Vet att jag testat instinct, vet inte om det var sport eller edge. Tror dessutom det var 06a. Kändes go och gick att hoppa högt med, men inte min typ av kite ändå

  • luuddee

    Medlem
    19 september, 2007 vid 21:39

    hengo.. ja e sjukt sjukt nöjd med min wave 11.. nya 2008an… grym både till wakestyle och vågor och hoppa med gjorde mitt högsta hopp någonsin med den igår faktiskt..

  • maccan

    Medlem
    19 september, 2007 vid 22:01

    Jag körde tidigare en Wave 11 från 04 som jag var mycket nöjd med.
    I våras bytte jag till en Yarga hybrid 11 som jag kör med bridles och
    den ger faktiskt känslan av en C-drake men med mycket depower och
    jag trivs verkligen med den. I kiteloops så tycker jag att den ger
    ordentligt/lagom med drag.

    Jag vet inte om JBI köpte någon hybrid? Kolla men honom för han brukar ha
    rätt bra koll.

    Du borde försöka testa någon för att få en egen uppfattning om
    känsla/wakestyle osv.

  • jbi

    Medlem
    20 september, 2007 vid 05:39

    Japp, jag bytte till en Yarga 13 för någon månad sen och är otroligt nöjd.Är inte tillräckligt kunnig på siffror och aerodynamik men nog ger Yargan riktig “C-känsla” även i bridle-läget.Den har ju dessutom den finessen att med nån minuts meck (typ 10st små “kardborrband” att knäppa”) har du förvandlat den till en “äkta” C-kite med möjlighet till 5th-line om man önskar det.Stora skillnaden mot bow-kites ligger just i kiteloops o transitions där man får ett jämnare/hårdare o mer konstant drag genom hela drakens sväng.Unhooked får du en drake som inte blir lika känslig på rätt depowertrim, inte går upp lika högt i vind och inte “överskotar” på samma sätt som flera bowkitar kan tendera att göra. Depowern är i stort sett samma som på en bow i bridle-läget o ska du snabbt ut på vattnet har den one-pump.
    Rock on/JB

  • samhansson

    Medlem
    20 september, 2007 vid 05:43

    dom nya ripperna är så hengo 2008, jävligt lik c kite men med det andra inklusive, funkar fint i urkrokat

  • hildingdude

    Medlem
    20 september, 2007 vid 06:17

    Jag har kört rebell hela säsongen. det är en hybrid så den känns inte som en BOW och den har bra tryck i looparna men inte riktigt samma som i en C kite. det finns deffenetivt mycket depower i rebellen har kört min 12 a spikar på 17-18 och väger 73 kg har aldrig kännt att den är för stor.
    Rebellen är deffenetivt värd att testa men den är inte fullt så snabb som en wave! men det är ett riktigt nice bastryck och jag kör unhooked och har lärt mig en blind judge med den, det är en grymt bra kite att börja sin bow transfer med då den faktiskt nästan känns som en C

  • pepa

    Medlem
    20 september, 2007 vid 15:51

    Allt e kass förutom klassisk C.

  • skejtar_henke

    Medlem
    20 september, 2007 vid 15:59

    @Pepä 416689 wrote:

    Allt e kass förutom klassisk C.

    jag är på din sida pepä, Allt annat är för kärringar.

  • mjersen

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:02

    har kört LF havocen nu i några månader. har bara kört c-kites innan det. Vad som e nice med havocen e att den har all depower egenskaperna som en bowkite har, bomtrycket e relativt lågt vilket jag hade lite prblem med att handskas med ibörjan men dert vänjer man sig vid.. och när man krokar ur så känns den exakt som en c-kite.. har inte hunnit testa 08an änne utan det e 07an jag har.

  • skotten

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:30

    @skejtar_henke 416690 wrote:

    jag är på din sida pepä, Allt annat är för kärringar.

    WHat you talking about? C kites are for the ladies, when you pop to do a handlepass there is no power in the kite like there is in a bow.

    Thats why you wakestyle homos like to ride C.
    (talk about putting a cat among pigeons)

  • hengo

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:33

    Ludde, mjo, det betvivlar jag verkligen inte, men den kommer bara i storlek 11 va? Det är ju lite onice

    Mjersen, vad tror du om den andra kiten som LF presenterar i år då?
    “5th- line hybrid high-five(?)” som snubben på surf expo kallar den. Enligt honom verkar den ju vara mer inriktad till folk som tycker kitelioops och en mer direkt känsla med kiten är det viktigaste.

    Hilding,
    “rebellen har kört min 12 a spikar på 17-18 och väger 73 kg” förstod inte riktigt det dära(?) Kört din 12a i 18m/s?

  • hengo

    Medlem
    20 september, 2007 vid 16:35

    @skotten 416701 wrote:

    WHat you talking about? C kites are for the ladies, when you pop to do a handlepass there is no power in the kite like there is in a bow.

    Thats why you wakestyle homos like to ride C.
    (talk about putting a cat among pigeons)

    haha ja det var ju också ett sätt att se det. Tror fan jag ska köpa den plattaste bowen med högst AR som stallar när man krokar ur och enbart köra grejor på poppet

  • pepa

    Medlem
    20 september, 2007 vid 17:36

    11 är den enda kajten du behöver Hengo. Surfbräda när det är lättvind, wakestyle när det är najs, board off när det blåser som fan. Klart.

  • unhooked

    Medlem
    20 september, 2007 vid 18:36

    @hengo 416542 wrote:

    Jasså det är alltså bowens bridlesystem som ger den dära ej C:iga känslan, inte den platta profilen?. Vet bara att jag vill ha mycket depower, gärna ett snabbt relaunchsystem till vintern och till vågorna (dock låg prioritet på detta) MEn samtidgt den riktiga C känslan!!

    Vet att jag testat instinct, vet inte om det var sport eller edge. Tror dessutom det var 06a. Kändes go och gick att hoppa högt med, men inte min typ av kite ändå

    Problemet med många hybrider är att pullisarna gör att kiten inte ger samma känsla i poppet som c-kites gör. känns helt annorlunda än med en c-kite. jag kör med ozone sport och light, och dessa kites har inga pulleys (ät all) så att man känner kiten direkt. Dom svänger dessutom som en vanlig C med kraft genom hela svängen. Kör enbart wakestyle med bindignar och har bara kört c-kites innan jag bytte, men ville också ha en kite som hade grym depower, mest för att sthlm suger med sunkig byig vind. När jag bytte va kännslan i kiten och svängarna helt naturliga det ända som tog lite tid att vänja sig vid va den stora depowermöjligheten.

    det kan ha varit instincten från 06 du testade, den va inge vidare för unhooked. om jag hajat det rätt ska den ha varit mittimellan dagens sport och edge.

    lighten har lägst AR och ger grymt pull även sporten har bra pull men inte riktigt lika mycket.

    prova dom

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.