Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic 125 eller formula

  • Hypersonic 125 eller formula

    Publicerad av anonym-anvandare på 20 juli, 2003 vid 15:48

    Jag är mycket intresserad av en hypersonic 125 men är tveksam efter att ha rotat runt på internet efter fakta.
    Jag vill inte ha större segel än 9,5 samt kunna plana ganska tidigt och ha bra toppfart. Höjdtagningen är inte alltför viktig, ska inte tävla. Är formula mer lämpligt eller bör man chansa på en hypersonic?

    hellaker svarade 20 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

    Gäst
    20 juli, 2003 vid 16:13

    Känner en som har en HyperSonic!
    Har dock aldrig seglat själv på den.
    Men det ser ju ut att gå undan,är impad av vilken höjd man kan plocka.
    O plana verkar det som den gör grymt lätt!

  • imported_macts

    Medlem
    20 juli, 2003 vid 16:45

    På Starboards forum skriver en snubbe om sina upplvelser med 10,9 på Hyper 125. Enligt det han beskriver borde 9,5 inte vara något problem.

    Så:

    Plana ganska tidigt, snabb på halvvind/slör och och ta hyfsad höjd= Hyper
    Plana snortidigt (men då ska du nog ha ett ännu större segel), grym höjdtagning och slör men halvjobbig på halvvind=formula

    ps. Har själv inte kört Hyper eller något annat i den genren, har dock kört Formula i 2 år

  • imported_macts

    Medlem
    20 juli, 2003 vid 16:47

    Här kommer länken till “10,9 på Hyper 125”
    http://www.star-board.com/forum/read.asp?ID=2403

  • fjant

    Medlem
    20 juli, 2003 vid 17:34

    Med all sanolikhet kommer du troligtvis bli sugen på mer lättvindprestanda och villa kunna köra större segel. Borde därför köpa en formula.
    Och vem sa att Formulan är knölig på halvvind? Med freeride segel på 9-10m2 är dom grymma på alla bogar och riktigt bra i lättvind.
    Jag tror att det är en mer fratidssäker (och därmed ekonomisk) investering att köpa Formula.

    /Fjant

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 juli, 2003 vid 05:53

    9.0 och HS 105 funkar mycket bra, har en själv och är mycket nöjd med den (det är ingen nybörjarbräda, den är inte alls snäll mot seglaren men gillar man utmaningar så är den grym. Den ger mej en andrenalin kick som heter duga. Det handlar för mej om delvis ny teknik att segla den i scoop det är en utmaning i sej)

  • hellaker

    Medlem
    21 juli, 2003 vid 06:55

    Jag har en HS105:a och en Formula och har varit inne på sammma ide, dvs att 125:an kanske är den ultimata kompromissen för att minska på brädhögen därhemma. Dvs. om man nu ändå inte tävlar (i Formula), och inte gräver ner sig om man inte får ut den sista knopens maxhastighet – annars funkar det förstås inte.

    Jag tycker däremot att du tänker fel om höjdtagning vs. tävling. Jag tycker den stora tjusningen med HS:n är att man verkligen kan ta sig någonstans! För hur kul är det att ligga och bränna fram och tillbaks i samma slalom-åtta en hel dag…? Men jag vet – det är en fråga om inställning….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Hypersonic 125 eller formula

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.