Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Icekiting skrivs det inte så mycket om

  • mtomas

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 09:29

    @LANGENS_KITE 437260 wrote:

    Om du vill ha ett gott råd så tro inte på all uppskattade m/s.
    Kör med en liten kite inte en 12:a max 6:a i lite vind
    Följ med någon som har KOLL och var försiktig

    Ok, jag tar en liten kite, är försiktigt, tar med nån som har koll och litar inte på uppskattade m/s. Men hur startar jag kiten själv, utan att lägga fast kiten först?

  • haze

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 10:53

    Jag har kört 15 kvm i 20 m/s…. (ironi)

    Massa tjafs om detta. låt alla köra i vilken vind de vill själv… Och med vilka drakar som helst.

  • fesen

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 11:14

    @MTomas 437374 wrote:

    Ok, jag tar en liten kite, är försiktigt, tar med nån som har koll och litar inte på uppskattade m/s. Men hur startar jag kiten själv, utan att lägga fast kiten först?

    Beror lite på vad det är för kite.

    Men…har du bromslina eller liknande på kiten så fungerar det alldeles utmärkt med en isskruv. Sådana som isklättrare använder. Sätt fast bromslinan i den.
    Glöm inte skruven sedan bara. Ett bra sätt att komma ihåg skruven är att sätta fast något “stort” i den. Typ en ryggsäck eller liknande. Då ser andra att det sitter en skruv där också, för dom är inte roliga att köra på.

  • cortex

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 11:15

    MTomas, om det bara är en liten kiten (typ 2kvm) så lägg exempelvis en ryggsäck eller en påse med sten etc på upwind-tip’en (vik gärna in vingtippen så kommer kiten loss lättare när du startar) och lägg sedan ut linorna snett upp mot vinden (typ 45 grader. Ju hårdare vind desto närmare vindfönsterkanten). Sträck sedan upp linorna och starta kiten. Se till att dra lite extra i den sida på bommen som är “uppåt”. Dvs ligger kiten ut på vänstra sidan om dig så dra lite extra i bommens högra sidan när du startar den. Det gör att kiten inte tippar ner på nosen när du drar loss den från vikten.

    Sedan kan det ju finnas en safetylina på trainern som kan ge ytterligare en möjlighet till att ha kiten “dödad” medans man lindar ut linorna. Men det beror mycket på hur just den safetyn funkar. Så kolla upp hur just din kite funkar i lätta vindar innan du tar ut den i hårt väder.

    En större kite är lite knepig att få att ligga still på ren is även om man ställer något tungt på den. Å andra sidan kan du oftast ha de större kitesen, som har depower, “parkerade” genom backstall på isen. Dvs baklinorna halas hem så pass mycket att de snällt står kvar på isen rakt downwind om dig. Går fint att rigga på det viset genom att sätta fast bommen med linorna dragna för backstall i exempelvis en isskruv medans man vecklar ut kiten och ställer den i rätt läge downwind.
    Varning! gör inte detta i mycket vind om du inte är van och har en för stor kite (eller för taskig depower) eftersom du kommer att launcha rakt downwind. Kan vara mycket farligt på is om man inte har koll.

    När det blåste så mycket om i lördags så använde jag en medhjälpare som höll i kiten, lät den fyllas med luft och sedan launchade den i vindfönsterkanten.

    /Kaj(Tech)

  • mtomas

    Medlem
    8 januari, 2008 vid 13:26

    Tack för utförliga svar!

  • gadget

    Medlem
    13 januari, 2008 vid 20:42
    FreddaGädda;437129 wrote:
    Hörde om Stadiums foils så sent som för några timmar sen.

    Vad ligger en sån på i pris och vad är det för kite över huvud taget? Fyralinors med bar?

    Har för mig att det var en 2,5 m2 foil från Ozone för typ 1800:-
    Dock utan chickenloop tror jag!
    När jag frågade om sele undrade de vad det var för något! :crazy:

  • farbrorfraz

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 00:17

    Icekiteing är FARLIGT för linorna!!!

  • freddagadda

    Medlem
    14 januari, 2008 vid 22:57
    Gadget;438382 wrote:
    Har för mig att det var en 2,5 m2 foil från Ozone för typ 1800:-
    Dock utan chickenloop tror jag!
    När jag frågade om sele undrade de vad det var för något! :crazy:

    Såg 5 minuter efter att frågan ställdes att den fanns på deras hemsida. 😀

    Mja, det var en tvålinors och det är ändå inte vad jag söker. Nån skön lirare hade ju en Access fyra för två lök. Det hade varit nåt. Men jag får nog lugna ner inköpen lite. Det är för övrigt ändå plusgrader och barmark sen länge. :frown:

  • brutolf

    Medlem
    21 januari, 2008 vid 10:19

    På is får man ta det försiktigt med större kiter. Har man en “uppblåsbar” kite så kan den dra iväg en på isen även om man bara hänger i säkerhetslinan.

    Jag var ute med min naish shockwave 12 under jul helgen och då blåste det runt 3-5m/s och kastvindar på uppåt 7m/s. det var ca 10-15cm snö och jag fick kämpa rejält med stålkanterna för att inte dras med vinden.

    Så på blank is skulle inte jag gå ut med något större än 5kvm.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Icekiting skrivs det inte så mycket om

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.