• Publicerad av krixa på 6 juli, 2008 vid 17:43

    Sitter och försöker bestämma mig var jag ska ta min första kitekurs nånstans.

    På vissa ställen blir man IKO-certad och på andra inte. Är IKO nånting som kommer att vara nödvändigt eller är det endast bra att ha ifall man ska hyra prylar på vissa stränder som kräver det?

    jlundmark svarade 15 år, 10 månader sedan 10 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • virena

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 10:00

    @krixa 480519 wrote:

    Sitter och försöker bestämma mig var jag ska ta min första kitekurs nånstans.

    På vissa ställen blir man IKO-certad och på andra inte. Är IKO nånting som kommer att vara nödvändigt eller är det endast bra att ha ifall man ska hyra prylar på vissa stränder som kräver det?

    Vissa stränder kräver att man har något form av cert för att intyga att man är en säker kitesurfare. Med IKO certet kan du också köpa en försäkring som gäller om du skulle skada någon annan på stranden. Vissa stränder kräver även att du har denna försäkring. Detta gäller dock inte i Sverige.

    / Virena

  • milkman

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 11:09

    Du behöver inte ha en IKO-certad instruktör. Men IKO certet bevisar i alla fall att de lärt sig ett program där man inte missar några viktiga delar i kursen. Först skulle jag hitta andra sätt att garantera att det är en bra instruktör, tex erfarenhet och andra elevers rekommendationer. Men sen är det inte en dålig idé att välja mellan de du har kvar på certifiering.
    http://www.kiteakademin.se har både erfarna och erkända instruktörer, så där finns några av sveriges duktiga instruktörer:)

  • patrikol

    Medlem
    10 juli, 2008 vid 18:45

    @Virena 480686 wrote:

    Vissa stränder kräver att man har något form av cert för att intyga att man är en säker kitesurfare. Med IKO certet kan du också köpa en försäkring som gäller om du skulle skada någon annan på stranden. Vissa stränder kräver även att du har denna försäkring. Detta gäller dock inte i Sverige.

    / Virena

    Jag har ett dykcert hoppas att det funkar.

    Annars är man ju riktigt risigt på det!
    Kul att åka på kitesemester och sedan få sitta på stranden och titta på bara!

  • cortex

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 07:37

    En bra plan är ju att ta en kurs som ger cert av något slag, i alla fall om man planerar att surfa mycket utomlands. IKO’s försäkring är bra att ha och på många spots i vissa länder (läs: USA) mer eller mindre ett krav för att få surfa. Om man inte har försäkringen får man istället betala en löjligt hög “dagsförsäkring” på plats.

    Däremot behöver du inte just ha ett IKO-cert från din kurs. Exempelvis var det busenkelt att konvertera över mitt KSA-cert (finns gott om KSA-skolor i Sverige) till ett IKO-cert när jag var Miami för ett par månader sedan. Har för mig att jag betalade 10 USD för detta, men då ingick även dagsavgiften för att köra på den spot’en.

    /Kaj(Tech)

  • haze

    Medlem
    14 juli, 2008 vid 16:13

    @Milkman 480708 wrote:

    http://www.kiteakademin.se har både erfarna och erkända instruktörer, så där finns några av sveriges duktiga instruktörer:)

    Annars så har du http://www.fahlensurf.se en hel del IKO-instruktörer med erfarenhet. http://www.surfskolan.nu oxå tex. Annars så finns ju det en hel del skolor i Skåne oxå med erfarna instruktörer som har IKO-status oxå.

  • patrikol

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 08:27

    @Haze 482530 wrote:

    Annars så har du http://www.fahlensurf.se en hel del IKO-instruktörer med erfarenhet. http://www.surfskolan.nu oxå tex. Annars så finns ju det en hel del skolor i Skåne oxå med erfarna instruktörer som har IKO-status oxå.

    Hur många av oss som hållt på några år är villiga att betala 1500:- för att få ett cert så att man kan kitea utomlands?

    Nej det får tydligen bli vågsurfing istället för kite om man åker utomlands!

  • sourra

    Medlem
    19 juli, 2008 vid 16:30

    Kan man inte “köra upp” för en instruktör för att bevisa vad man kan?

  • milkman

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 04:50

    Jodå, det går. Eller så köper du ett IKO kort av någon lokal strandlirare för nån hundring. (Att det ens går är lite av problemet med certifieringen)

  • patrikol

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 08:18

    @Milkman 483920 wrote:

    Jodå, det går. Eller så köper du ett IKO kort av någon lokal strandlirare för nån hundring. (Att det ens går är lite av problemet med certifieringen)

    Ja det verkar ju inte speciellt säkert!

  • joho

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:11

    kan man verkligen köpa ett IKO kort ? verkar ju inte allt för seriöst isf.
    även om man skulle kunna köpa ett kort så hade jag dock inte kännt att jag vill ge mig ut med en kite själv.Även nu när jag har IKO kort sen 1 vecka tillbaka känner jag att jag inte vill ge mig ut när de är mkt folk i vikarna för jag inte har 100 koll på allt.. försöker hålla mig i ko viken/läjet när de blåser 4-7 m/s och tränar i min ensamhet =)

  • sourra

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:22

    Klart som fanken att cert inte är till salu för “någon hundring på stranden” utan färdighetskrav. I alla fall inte så länge vi snackar seriösa instruktörer och mig veterligen tar åtminstone landets iko-instruktörer sitt uppdrag på allvar.

    Men så länge människor är inblandade finns det ett pris på allt. Du kan köpa ett körkort också om du träffar på nån VV-tjänsteman som inte bryr sig om sitt uppdrag men som tur är så är detta sällsynt (men det har förekommit). Jag tror inte att IKO har fler eller färre rötägg än någon annan kiteorganisation.

  • joho

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:26

    De lät skumt , iallafall de kurs ledare jag har träffat igenom Fahlen är riktigt grymma. Så får väll tacka dom för mitt kort och för min kite.

  • sourra

    Medlem
    20 juli, 2008 vid 20:35

    @joho 484057 wrote:

    De lät skumt , iallafall de kurs ledare jag har träffat igenom Fahlen är riktigt grymma. Så får väll tacka dom för mitt kort och för min kite.

    Oh yes! Nicke, Mange, Henrik & Co är grymma. Har rätt många polare som gått kurs där och alla har varit riktigt jäkla nöjda så du är inte ensam om att känna så =)

  • milkman

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 09:06

    @sourra 484056 wrote:

    Klart som fanken att cert inte är till salu för “någon hundring på stranden” utan färdighetskrav. I alla fall inte så länge vi snackar seriösa instruktörer och mig veterligen tar åtminstone landets iko-instruktörer sitt uppdrag på allvar.

    Men så länge människor är inblandade finns det ett pris på allt. Du kan köpa ett körkort också om du träffar på nån VV-tjänsteman som inte bryr sig om sitt uppdrag men som tur är så är detta sällsynt (men det har förekommit). Jag tror inte att IKO har fler eller färre rötägg än någon annan kiteorganisation.

    Tyvärr så går det att köpa ett cert Johan. Jag svarade på ifall man kunde “köra upp” till IKO ifall man hamnade på en strand med IKO krav. Men jag tror inte det skiljer mellan organisationerna (IKO, KSA, etc), säkert samma.

    Jag kan inte tänka mig detta i Sverige, det är kanske inte ens vanligt förekommande i övriga världen. Men jag har blivit erbjuden IKO cert själv tom.

    För att återgå till Topic så tycker jag att man skall lägga fokus på att instruktörerna har bra erfarenhet och gott rykte istället. Exempel finns ju i tråden där eleven inte bara verkar nöjd med kursen, men också har lärt sig rätt respekt och säkerhetstänk för sin fortsatta utveckling. Att förmedla/förvalta den kompetensen sitter inte i IKO certet, varken för Lärare eller elev.

  • patrikol

    Medlem
    21 juli, 2008 vid 21:51

    Hade varit bra om man kunde få visa vad man kan istället!

    Som det är nu så får vi som hållit på i många år inte kitea på vissa stränder men dom som haft IOK cert 1 vecka är välkommna!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.