Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Imponerande topphastighet i test.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 10:22

    30 knop kommer man ju upp i med en gammal bic 290 Vivace

  • Knatte

    Gäst
    11 mars, 2004 vid 10:41

    Har du försök och verkligen loggat 30 knop???
    Jag har märkt att det är skillnad att prata om 30 knop och verkligen segla i 30 knop wink.gif
    Jag har varit nära några gånger, men inte lyckats hitills. Utan att ljuga alltför mycket, så brukar jag segla snabbare än majoriten av dem seglar med.
    Sedan finns det självklart, de som är betydligt snabbare också grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 10:46

    Arundade till 30 . Riktiga värdet är 29.7 knop mätt med en Garmin Etrex Legend. Runt 25 till 27 knop har man ju nästan alltid när det blåser på bra.

  • markram

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 12:01

    Tjena, Knatte.
    Masa dig ner till riggdäcket i F-bäck och kör mot oss andra, du kommer att göra kvantsprång, enbart pg.a. att du har någon att köra mot.
    Detta för att inget avslöjar ett felaktigt trim eller stance så tydligt som att ligga och dra mot någon annan.
    I Björlanda är det lite annan inriktning (och dumt småchop), du kommer säkert upp i +31 knop om du använder hjälm på rrd´n.
    Att du kört fortare på din Tiga är ett tecken på att du aldrig kört i perfekta förhållande eller trimmat rätt med RRD´n .

  • Knatte

    Gäst
    11 mars, 2004 vid 12:16

    Aahhh!
    Jag kommer bara närmare och närmare Fiskebäck nu laugh.gif
    Jag får väl ta bilen, till fel sida älven och ge mig i kast med fartmaffian i Fiskebäck. Det är som du säger, avslöjande att segla mot andra och inte bara drömma för sig själv wink.gif
    Ser du någon Gulhjälmad person som verkar grymt laddad, så är det jag.

  • Knatte

    Gäst
    11 mars, 2004 vid 12:19

    Jag håller med dig. 25-27 knop är inga problem. Det har jag seglat med alla mina brädor. Även vågisen. smirk.gif
    Det är när du skall över 29 knop, det blir lurigt. 29.9 knop har jag mäktat med hitills.

  • gegga

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 14:10

    Precis! Viktigt att han nån att köra mot för att testa ut
    rätt trimm sedan skadar det ju inte att använda racesegel
    med min 3 cambers och en liten snabb 28-31 fena. 30 knop
    är ingen utopi gäller bara att vara ordentligt överriggad
    och maxa trycket på fenan och få brädan att ligga plant
    stänga med seglet och djup slör sedan är man där!

  • teabag

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 17:25

    Personligen tycker jag det här var jättekul. Alltså att HIFLY äntligen blir representerat igen.
    Även jag har noterat de enormt bra testreultat de fått i diverse olika tidningar.Tyska , engelska och Amerikanska.

    Att man är kvar på scenen som ett av de abslolut äldsta bolagen (äldst) och alltid gjort bra och stryktåliga nybörjarbrädor borde betyda att man gjort något vettigt under åren…

    Att jag har hyfsad koll beror ju självklart på att jag har en själv…..Lika snygg och vacker som den dag när den lämnade fabriken 1993. Dock lite tung och lite lång.

    Men länge leve pråmar eller ska den nu bytas ut mot sitt yngre syskon Motion ???

    Jättekul det här och placeringen på lagret kunde inte vara sämre för mig. Hugaligen va nära jobbet !!!!

  • Knatte

    Gäst
    11 mars, 2004 vid 17:38

    Hifly är lite kultigt!
    Christoffer Rappe tävlade väl för Hifly, innan han bytte till Mistral ?
    Men de har kursat en gång i början av 90-talet. Men nu verkar de ju vara vitala och på gång.. smirk.gif

  • teabag

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 20:00

    Hoppas ni ursäktar men…Jag har också en GPS…Problemet är väl det när man är tepåse. Man trillar i vattnet.
    Hur gör ni för att skydda GPS:en mot vattenintrång ??

    När man väl lyckats med detta hur gör ni för att mäta farten på vattnet ? Med waypoints eller är det möjligt att få fram max och medelhastighet bara genom att surfa runt lite bara omkring?

    Hör ju inte riktigt hit men ändå¨????

  • Knatte

    Gäst
    11 mars, 2004 vid 20:04

    Jag skyddar min med ett vattentätt mobilfodral. Jag tejpar fast paketet på framkant av bommen.
    De flesta GPS:er har möjlighet att logga max och medelhastighet (typ cykledator). Efter turen eller efter en förmodat snabb repa, brukar jag kolla av displayen och se vad den visar smirk.gif

  • teabag

    Medlem
    11 mars, 2004 vid 20:14

    En får tacke. Jag får väl ta hem den och se om det finns något så stort fodral.

    Förresten om jag inte minns fel så är Fiskebäck ett väldans trevligt ställe. Mycke brudar uppe på berget att impa på när du väl ligger och rejsar med infödingarna.

    Ett tips bara i all enkelhet…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    12 mars, 2004 vid 09:12

    Clas olson säljer en typ av aquapac som kan passa till din gps http://www.aqua-life.se/gps.htm .För att kolla värdena som lagras i gpsmottageren laddar jag in dem i datorn och kollar med Bluechart programmet. Där kan man se exakt var man hade den högsta toppfarten och hur länge.

  • surfen

    Medlem
    12 mars, 2004 vid 09:20

    Köper du en Etrex så är den vattentät i 30min på en meters djup, skulle det paja ändå så har du 2 lr 3års garanti på prylarna. Läser av farten gör du direkt som på en vanlig hastighetsmätare på bilen fast digitalt. Sen när du kommer hem kan du köra över allt på sjökortet för att se hur du har farit runt på vattnet.
    Garmin har föresten gjort en som du sätter på armen som en klocka med ett pris runt 2slängar….

  • teabag

    Medlem
    14 mars, 2004 vid 17:02

    Tack för tipsen.

    Många har ansett att GPS inte visar “rätt” hastighet. Kollade mot bilen. De visade exakt lika.

    Är de pålitliga ??

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Imponerande topphastighet i test.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.