Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incident i Fiskebäck

  • Incident i Fiskebäck

    Publicerad av marste på 8 september, 2012 vid 18:09

    Jag fick en kite i vindsurfingriggen i Fiskebäck i fredags av ngn som verkade bodydragga. Det gick bra och inga skador men det kunde nog slutat lite hur som helst.

    När man inte är van är det lätt att missa det som händer runt omkring. Så tänk på att hålla uppsikt och att kiten drar iväg snabbt och täcker ett stort avstånd.
    Fiskebäck är inte heller ett optimalt spot om man inte har full koll.

    Mvh Marcus Folino

    pepa svarade 11 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • karl-petter

    Medlem
    9 september, 2012 vid 09:21

    Nybörjarkitare har tendens att bara titta på kiten samt naturligt inte ha full koll på utrustning. Tråkigt när det sker kollisioner men skönt att det inte verkar blivit något allvarligare.

    Och bra du rapporterar det här, hoppas nybörjare tar till sig. Fick du kontakt med kitaren så han/hon vet att det inte är så bra spot att träna på?

  • roland

    Medlem
    9 september, 2012 vid 11:08

    låter skumt…det e ju en rätt lång väg att höjda för en nybörjare…
    inga borde åka där spoten suger ju

  • marste

    Medlem
    9 september, 2012 vid 18:32

    Vi hann inte säga mer än några ord i vattnet innan han försvann. Men han bad om ursäkt i alla fall. Killen var inte nybörjare och jag säger inte att man inte ska köra kite i Fiskebäck, men det finns kanske säkrare ställen om man inte har hållit på med kite så länge och inte har full koll (som att t.ex bodydragga in i någon annan). Det är ju farled nära och en bit tillbaka om det händer något.

    Jag ville mest bara påminna om att det är lätt att stirra sig blind på sin egen utrustning och att man lätt missar det som händer runtomkring. Detta gäller även vindsurfare men är kanske ännu viktigare inom kite med tanke på de krafter som finns.

    /Marcus

  • karl-petter

    Medlem
    9 september, 2012 vid 19:03

    Och att man också som kitare lätt tar mer plats.

  • windyboy

    Medlem
    9 september, 2012 vid 19:49

    Ingen borde kita i Fiskebäck, det är ett vindsurfingspot och det suger för kite

  • alohasurfer

    Medlem
    10 september, 2012 vid 09:27

    På rak väst tycker jag det är grymt för kite, om man gillar plattvatten och vill träna freestyle!

  • pepa

    Medlem
    10 september, 2012 vid 09:35

    Fiskebäck kan vara helt okej, och det kan också vara helt värdelöst. Det är en sista minuten-lösning när man inte kan/har tid att dra någon annanstans. Stället kräver som sagt uppmärksamhet och bra koll på grejerna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Incident i Fiskebäck

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.