Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Inredning

  • Inredning

    Publicerad av alexander på 25 april, 2003 vid 05:56

    Hej alla glada vindsurfar och ni andra för den delen.

    Jag funderar på att köpa en buss i storlek med en Folkabuss.
    Och jag skulle behöva lite inrednings tips, för att kunna utnyttja bussen maximalt.
    Med vänlig hälsning // Alexander

    anonym-anvandare svarade 21 år sedan 6 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • zehlertz

    Medlem
    25 april, 2003 vid 08:15

    Sök på tidigare inlägg här om inredning….

    tror även att det finns bilder.

    Jag ska börja inreda min buss idag….tänkte lägga upp bilder löpande här på hur jag har löst det.

    Lite förenklat kommer min vw-buss se ut så här:

    En bänk på tvären bakom förarsätet, följt av ett bord, sedan en ny bänk.
    Bordet ska sedan fällas ner så att jag får en jämn liggyta på 80cm bred.
    Då jag ska sova två i den fäller jag upp klaffar på båda bänkarna och på bordet så att jag får en säng på 110cm.

    Då hjar jag fortfarande kvar ca 40cm mellan sängen och skjutdörren för att ta på sig kläder på morgonen utan att behöva öppna dörren…
    Sen ska jag bygga ett litet yttertält av ett par gamla segel.

    Som sagt mer info kommer snart!

    *ska även börja bygga ett vattenvärmesystem…har ingen värme alls idag*

  • judo-freddan

    Medlem
    25 april, 2003 vid 11:08

    Med folkabuss – menar du då -70, -80 eller 90-talare? På -70 och 80-talarna sitter ju motorn bak vilket omöjliggör den snyggaste lösningen av förvaring, d v s att förvara brädor och segel i en låda vars lock du sover på. Man skjuter in brädorna bakifrån i bra höjd, inget klättrande på taket, inget droppande saltvatten i huvudet.

    Sedan bör du veta att 80-tals-folkabussarna har rätt dåliga motorer. De luftkylda läcker olja och nyper och de vattenkylda gör samma sak plus att de lätt läcker kylvatten så att motorn kokar och man steker topparna direkt. Har haft både luftkyld och vattenkyld 80-talare och satte mig under den tiden noga in i svaga/starka punkter på folkorna så jag vet vad jag talar om.

    Om det är något lite äldre i folkabussstorlek du funderar på så är ett tips att satsa på en japanare typ Toyota Hiace. Inte ett dugg charmiga men de går tills rosten gör att de inte håller ihop längre och det är surfa du vill göra, inte mecka.. Lycka till!

  • alexander

    Medlem
    25 april, 2003 vid 11:33

    Jag har inte bestämnt mig för någon speciel model. Den ska vara i stolek med en T3 eller lite större.
    Det jag vet är att jag ska ha brädorna bommar på taket. och resten i bilen.

    Men alla inrednings förslag är självklart välkomna.

  • fjant

    Medlem
    25 april, 2003 vid 20:41

    Feg och jag snitsade ihop en numera patenterad “PlockepInredning” som funkar bra! Konceptet går ut på att kunna transportera alla prylar inuti bilen och sedan ha bra utrymmen när det är dags att slagga, SAMT att på en kvart göra om den till personbil för 9 peroner. Bilder och mer beskrivning ; http://www.steffo.nu/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=surfbuss&Number=108755&page=1&view=collapsed&sb=5&o=&vc=1
    Bilen är en Toyota Hiace Traveller -94

    /Fjant

  • getwet

    Medlem
    25 april, 2003 vid 23:30

    Det här är alltid ett problem….vilken buss ska jag köpa och vad är vettigt att inreda? Till att börja med ställer jag mig direkt i kön till vad Judo freddan påpekat! Den gamla folka bussen må vara trendig och kultig men…….troligen det sämsta alternativet av samtliga modeller på marknaden. (ok, sänk mig nu då alla WV ägare, ni hänger inte med ändå wink.gif)De nyare modellerna är däremot riktigt bra.
    Ett riktigt bra alternativ, ekonomiskt men totalt charmlöst är Toyota bussar, Ford Transit med generösa utrymmen och massor med rost (finns undantag) och därefter de nyare Peugeot, Renault och Fiat skåpen med diesel som slår ut en gammal jolka med hästlängder! Glöm inte bort att du kanske ska äga din buss i antal år och värdera den utifrån det! Har du den tanken så lägg gärna några kronor extra på att få ett ex som du kan ha som god vän i många år! Att köpa en buss av bättre kvalite och som håller måttet ett par år framöver kan av bättre kvalite tyckas dyrt till att börja med men blir oftast billigast i långa loppet………..har ägt min sedan 1984!

  • judo-freddan

    Medlem
    26 april, 2003 vid 10:40

    Hur har du tänkt använda bussen då? Långa eller korta resor? Fokus på att komma iväg snabbt när det blåser eller är du en sådan som bestämmer dig för att åka en helg och sedan får det blåsa eller inte. Vill du att den ska vara bekväm inuti eller ska det mest vara ett redskap för att frakta prylarna från A till B? Sådana tankar kan vara bra att ha botaniserat lite i innan man bestämmer sig för hur inredningen ska se ut.

  • alexander

    Medlem
    28 april, 2003 vid 07:09

    Jag skulle väl säga så här att bussen inte kommer att användas till att åka in till stan med och handla det har jag en gammal opel till. Eftersom jag bor vid vattnet så kommer den användas till att transportera sig till bättre spots när det är dåliga förhållanden hemma och då rör det sig om transporter på ca 3-10 mil om man ser till det vardagliga bruket. men sen blir det väl några enstaka längre turer som tex. i sommar Danmark med flickvännen.
    Men en sammanfattning om vad jag (tror jag vill ha) Jag vill kunna transportera lite grejer inuti, sov möjligheter, möjligheter till att laga enkel mat och att kunna åka 4 pers bältade

  • judo-freddan

    Medlem
    28 april, 2003 vid 10:25

    Ok. Det låter som du behöver en buss med möjlighet till flexibel lösning. Det här med bältningen utesluter raskt lb-reggning så då snackar vi väl en vanlig minibuss med möjlighet att ta bort/sätta dit passagerarsäten.

    Här kommer ett litet förslag på flexilösning: Det smidigaste ur förvaringssynpunkt vore väl om du kunde hitta en buss med soffa där fram så du bara behöver en stol på ena sidan därbak för passagerare nr 4. Då kan du ju bygga en låda att kunna sova på/lägga surfkit i/sitta och käka på. Sedan bygger du en låda på andra sidan som har samma funktion men är uppdelad i sektioner där den främre sektionen kan byta plats med passagerarstolen. Nu har du två sovplatser för de tillfällen när ni åker 2 pers och behöver sovmöjlighet. Verkar detta vettigt?

  • alexander

    Medlem
    29 april, 2003 vid 07:56

    Det är var ju inte en så dum ide. Nästan lite avis att jag inte kom på den först. Jag får tacka för tipset.

    En liten fråga. Har du nån koll på vilka bilmodeller som har soffa fram ?

  • judo-freddan

    Medlem
    29 april, 2003 vid 08:14

    Finns mycket info i inläggen på den här konfen. Tror knappast att det är någon aspekt på surfbussar som inte har tagits upp. Kolla runt lite ska du få se.

    Modeller som har soffa där fram. Är inte säker på detta men jag tror att de flesta lätta lastbilar/bussar kan levereras med soffa när de beställs. Kan tänka mig att det är vanligare med soffa på lb-reggade skåpbussar eftersom det inte finns möjlighet att placera folk där bak. På min egen verkar det vara standard. Det är en Peguot Boxer -97.

    De flesta vanliga bussar/minivans har nog inte soffa men jag tror nog att det finns soffor till de flesta modeller. Kolla på skrotarna. T3 går det att slå i soffa på, det vet jag men som sagt håll dig ifrån bussar med motorn bak om du vill surfa mer än mecka. Inte särskilt praktiskt med tanke på var växelspaken sitter heller.. Äldre Toyotor vet jag också att det finns soffor på.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 april, 2003 vid 17:49

    Besikningen skiter i hur många bältade säten, soffor el dyl. som du har….
    Däremot kan du åka på en smäll av försäkringsbolaget vid en olycka….Farbror polisen kanske inte heller blir så glad, men jag har aldrig behövt visa några registreringsbevis vid stopp…..
    Om du får tag i en bil där du kan motivera sängplats för 4, så är det inga problem att regga den som LB med husbilsinredning och gokända 4 stolar. Sovplats=sittplats Snacka med en kille på Nässjö bilprovning som jag tror heter Holmgren?…..(6år sedan) Han har koll på bes av husbilar och han ÄR bra att ha och göra med….
    Absolut ingen byråkratisk jäkel (som det tyvärr finns alldeles för många utav). Han besiktigade bla. alla Reimo byggda husbilar i Jönköping.
    Kan vara värt en tur till Nässjö för o slippa strul.
    hoj boj!
    Seb

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Inredning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.