Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta väjningsregler för drakar

  • haze

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:37

    Har aldrig pàstàtt att det är sjöreglerna som gäller. Eller om nàgot gàr àt helvete sà är de som gäller. Tycker mest det är konstigt att man inte lär ut den regeln som ni pàstàr gäller. Alltsà den som är pà väg ut har företräde före de nsom rider en vàg.

  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 11:47

    Om man nu ska dra fram vad “lagen” säger så säger den framför allt att den som gör en manöver har skyldighet att ha uppsikt och man får inte göra en manöver som tvingar någon annan att väja. Alltså kan _aldrig_ den som rider vågen hävda rätt enligt svensk eller internationell lag framför den som är på väg ut (och som evt. utföra manöver för att inte kapsejsa i vitvattnet). Det spelar ingen roll i vilket öra det blåser… Om något så styrker denna lag att den som är på väg ut har rätt till företräde. Punkt slut.

    De “informella” vågseglinsreglerna för vindsurfing har funnit i gott och väl 20 år och har inte uppstått av en slump, just för att det är svårare att ta sig ut genom vågorna än att roa sig på vägen in (jmf yrkestrafik har företräde före nöjesseglare). Däremot finns det naturligtvis en “god sed” om att man inte nödvändigtvis _måste_ hävda rätt till väg på vägen ut utan man kan låta någon rida vågen. Naturligtvis handlar det om att kommunicera och visa I TID vad man ska göra.

    I den andra tråden gjordes analogier till trafikregler, i mina ögon är det lika ignorant att kitare inte kollar upp vågseglingsreglerna som om man skulle strunta i att ta reda på att det är vänstertrafik i England och konsekvent köra på högersidan. Visst man kan tycka att det är gay att köra på vänstersida och inte fan passar det våra svenska bilar men om alla andra kör vänstertrafik måste man då köra på högersida?

    Visst, det kan mycket väl sluta med att kitarna tar över världen och att vi tvingas ändra reglerna för att fungera bättre tillsammans. Men varför inte gräva där vi står?

    Om man googlar “kitesurfing wave rules” hittar man flera länkar som hävdar samma regler som gäller för vindsurfing i våg.

    MEN! Intressant är att IKO’s “informella” kitevågsurfingsregler säger att den som riden vågen har företräde, av exakt samma skäl. För en kitare är det nämligen svårare att rida vågen eftersom man riskerar att linorna slackar när åkaren pushas av vågen. Där har vi alltså två motstridiga regelverk för kitare… förstår att ni blir förvirrade…

    I mina ögon är det inte väjningsreglerna som är problemet. Det är folk som ligger i vägen nedvids utan att rida vågen. Folk som gippar in på “min” våg. Folk som bara köra ut och in utan att ens försöka rida. Idag är jag på bra humör och räknar även kitesurfare som “folk” :D.

    Idag var jag själv i läjet så det kanske är så att den största anhopningen av folk redan har varit och vi kan samsas om den plats som finns under hösten och utvärdera hur det går inför nästa sommar?

  • poppo

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 13:33

    @Haze 492362 wrote:

    Som sagt jag skriver vad som gäller enligt lagen inte “lokala” regler. Läs vad jag skriver först är du snäll. Sen sà skulle jag vilja se dig hävda att du har rätt till väg genom en vàgsurfing line up 😉

    Och vad dà vindsurfing spots?

    Jag avsåg vind och kite-surfare (segeldrivna) på vågseglings-spots. Självklart väjer vi alltid för vågsurfare (eftersom de har begränsad rörlighet och rätt till vågen – eftersom de var före vindsurfarna! se, jag respekterar kronologisk senioritet – något jag även förväntar mig av kitarna.)

    Vindsurfingspots är ställen som vindsurfats länge och regelbundet innan kite
    uppfanns.

    Som utövare av en ny sport på etablerade ställen är det läge att rätta sig efter gällande och fungerande regler, inte hitta på egna och ändra på det gällande.

    I övrigt är såna här diskussioner ytterst tröttsamt och jag drar mig nu ur. Ut och ha kul på vattnet, respektera varandra och gällande regler!

  • doc

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:02

    Som både kite- och vindsurfare står jag med foten i två läger, men jag måste säga att jag ofta blir besviken på andra kitare. Om man inte har järnkoll på draken ska man hålla sig i lä om allt vad vindsurfare och andra kitesurfare heter. Senast i läjet small det som ett pistolskott 2 meter bakom mig när en relativ nybörjare drog draken med fullt tryck rätt ner i vattnet. Det är fullt tillräcklig kraft i draken i det läget för att bryta nacken på någon av oss. No shit! Om man vurpar gäller full depower!!! Fixar man inte det har man inte på vattnet att göra. Då ska man tillbaka till en enslig strand och träna på att släppa taget.
    Samma sak har hänt mig förut flera gånger.

    Skulle jag kollidera pga missförstånd, spolning eller dylikt, trassla in mig i en slack lina eller få en drake i vägen så OK då, shit happens, men jag vill banne mig inte ha en fullt inskotad drake i planeten.

  • neven

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:06
    adde;492408 wrote:
    MEN! Intressant är att IKO’s “informella” kitevågsurfingsregler säger att den som riden vågen har företräde, av exakt samma skäl. För en kitare är det nämligen svårare att rida vågen eftersom man riskerar att linorna slackar när åkaren pushas av vågen. Där har vi alltså två motstridiga regelverk för kitare… förstår att ni blir förvirrade…

    Ja, det är ju dumt om det är tvärt emot gängse andra regler. För egen del så spelar det varken eller vilket bara det är konsekvent. Personligen hade jag hellre haft “rätt till våg” över “rätt till väg ut” eftersom vågen på något sätt känns mer “värdefull”. :laugh: Ut kommer man oftast ändå. Men som sagt: Whatever. Bara man vet vad som gäller.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:30

    @poppo 492431 wrote:

    Jag avsåg vind och kite-surfare (segeldrivna) på vågseglings-spots. Självklart väjer vi alltid för vågsurfare (eftersom de har begränsad rörlighet och rätt till vågen – eftersom de var före vindsurfarna! se, jag respekterar kronologisk senioritet – något jag även förväntar mig av kitarna.)

    Vindsurfingspots är ställen som vindsurfats länge och regelbundet innan kite
    uppfanns.

    Som utövare av en ny sport på etablerade ställen är det läge att rätta sig efter gällande och fungerande regler, inte hitta på egna och ändra på det gällande.

    I övrigt är såna här diskussioner ytterst tröttsamt och jag drar mig nu ur. Ut och ha kul på vattnet, respektera varandra och gällande regler!

    Kan bara instämma med Poppo!

    Och den som är på väg ut genom ett break/ brytande vågor har alltid rätt till
    väg, alltså den som rider vågen får väja oavsett Styrbord/ Barbord; det gällar överallt.

    På tex Maui där det är otroligt duktiga Kitare är samspelet riktigt bra, Kitarna gåt i lä.
    Sen funkar det bra.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 14:33

    @poppo 492431 wrote:

    Jag avsåg vind och kite-surfare (segeldrivna) på vågseglings-spots. Självklart väjer vi alltid för vågsurfare (eftersom de har begränsad rörlighet och rätt till vågen – eftersom de var före vindsurfarna! se, jag respekterar kronologisk senioritet – något jag även förväntar mig av kitarna.)

    Vindsurfingspots är ställen som vindsurfats länge och regelbundet innan kite
    uppfanns.

    Som utövare av en ny sport på etablerade ställen är det läge att rätta sig efter gällande och fungerande regler, inte hitta på egna och ändra på det gällande.

    I övrigt är såna här diskussioner ytterst tröttsamt och jag drar mig nu ur. Ut och ha kul på vattnet, respektera varandra och gällande regler!

    Kan bara instämma med Poppo!

    Och den som är på väg ut genom ett break/ brytande vågor har alltid rätt till
    väg, alltså den som rider vågen får väja oavsett Styrbord/ Barbord; det gällar överallt.

    På tex Maui där det är otroligt duktiga Kitare är samspelet riktigt bra, Kitarna gåt i lä.
    Sen funkar det bra.

  • sinker

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 17:00

    Jag har följt många trådar om väjningsregler på sistone och försökt hålla tillbaka dom känslor jag får när jag läser om vad folk tycker och tänker…

    Det här med att man har företräde när man är på väg ut känns helt fel för våra vågspots i Sverige. Här finns inga break som gör att man behöver företräde för att ta sig ut. Visst, ibland så står man och balanserar med vatten till knäna men det är ju sällan det uppstår nån sorts kollisionsrisk i våra små break.

    DÄREMOT blir jag både ledsen och upprörd när jag i Läjet eller Viken rider vågor och ideligen får avbryta mitt i svängen för att det kommer någon på väg ut (eller bakifrån i lä) utan att ge plats. Här kan det ju vara intressant att ta upp styrbords-diskussionen som vissa envist håller fast vid. Lycka till att definera bogen på en seglare som rider, seglar clewfirst, gör en sail360 eller annan manöver på vågen.

    I mitt tycke (jag hör hur illa det låter…) så borde den som rider, eller är på väg att börja en ridning ha företräde före alla andra i närheten. Givetvis bör det gälla alla sorters farkoster som rider vågor, dvs vindsurfare, kitare, SUPare, surfare, mfl.

    Obs: mitt inlägg i debatten gäller bara situationen med en part som rider våg och den andra inte gör det. Andra situationer tycker jag hanteras bra med styrbords-regeln, först-på-vågen-regeln mfl.

    /sinker

  • feg

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 17:45

    @Neven 492435 wrote:

    …Personligen hade jag hellre haft “rätt till våg” över “rätt till väg ut” eftersom vågen på något sätt känns mer “värdefull”. :laugh: Ut kommer man oftast ändå…

    Gillar generellt inte dylika trådar som bara blir pajkastning men hoppar ändå in med en liten kommentar.

    Neven, det du säger, att man alltid kommer ut, gäller kanske där det är vågor med liten storlek, fart och kraft eller med mycket flackt face och där det är få surfare/vindsurfare/kitesurfare.

    Men på de ställen där jag seglat har alltid “rätt till väg ut” respekterats av den enkla orsaken att man inte kommer ut annars. Ska du väja för folk som är på väg in på vågen när du själv är på väg ut så kommer vågen att äta upp dig och spotta ut dig och dina leksaker.

    /Jocke

    Oj, såg Sinkers inlägg när jag postat.
    Sinker: testa dina teorier på en stor torödag är du snäll.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 17:49

    Det som gäller internationellt är att;
    1. vågsurfare pga av sin fömåga att flytta sig är av manuell paddelkraft begränsad,
    samt att dom kom först på att rida vågen…har rätt till den om dom verkligen tar den.
    2. vindsurfare har sedan 70-talet också ridit vågor och har hjälp av vinden och kan
    placera sig ok på vågen bara vinden och volymen hjälper till…
    3. kite som är senast på vattnet har både kraften att placera sig och ta höjd mot
    vinden mycket lättare än något annat på vattnet; om man har kontroll, och vad som
    finns i lä. Så lättast och säkrast att placera sig i lä.
    ( och kan vända på en femöring och kan ibland vara oklart var de är på väg )

    Exempel;
    T ex på Maui; där det seglas och konfronteras varje dag; gör att man måste ha
    speciella kite-stränder och strikta bestämmelser där kites alltid går i lä om oavsett;
    vindsurfare, surfare, SUP:are, outriggers, simmare…
    Varför? ; På grund av den yta som bli obrukbar för alla på vattnet i lä om kiten,
    säkerhet oavsett hur duktig man är.

    Reflektion; I vindsurfing världen så är det “lag”/ sunt förnuft från de visa”; att alltid
    släppa förbi en seglare på väg ut genom vågorna/ brytande vågor som är jobbiga att
    komma igenom. Fare play. ( gäller inte skvalp på en insjö )

    Och å andra sidan när tex en kite är på väg ut i brytande vågor och har sänkt sin kite lågt
    kan han blokera ca 20-30 meter i lä för en okontrollerad kite som åker upp och ner,
    jaja alla kan ramla/ krascha hur duktiga alla än är. Säkrast att kiten är i lä.

    Alla kan nog tänka sig vad som skulle hända om en kite kraschar på tex Torö 100-50
    meter ut och innanför det ligger ett gäng surfare och några vindsurfare och 2-4
    metervågorna börjar bryta och rulla in…kite blir; driv-ankare som draken plötsligt
    blev och dess persienlinor skär genom vattnet och plockar det mesta i sin väg med
    sina linor på vägen in mot stranden…detta hände ett par gånger på Torö i höstas…

    En god vän som är riktigt duktig kitare på Maui trasslade in tårna i sina linor där innan
    lanch och 2,5 tår försvann när draken fyllde;…-“never to be found in the ocean again…”

    Så sunt förnuft och ha koll på sin utrustning är nog bra så alla blir glada.
    Alla ansvarar för sin utrustning.

    Snart kommer vinden igen 😉

    hmmm…gångare…cyklister…bilar…flygplan…

  • mikaels

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 17:55

    @adde 492408 wrote:

    I den andra tråden gjordes analogier till trafikregler, i mina ögon är det lika ignorant att kitare inte kollar upp vågseglingsreglerna som om man skulle strunta i att ta reda på att det är vänstertrafik i England och konsekvent köra på högersidan.

    Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, för den andra vägen är ‘större’, alla som bor där vet det, men om det kommer en utböling så smäller det. Gissa vad, trafikreglerna gäller, inte lokala sedvänjor. Samma på sjön, smäller du enligt vågregler och skadar någon läser försäkringsbolaget sjölagen, inte IKOs regler…

    Och vad som är vågspot eller ej är inte så glasklart som det är för Svenne, folk har hävdat vågregler i Björkvik likväl som Garda, där ‘vågorna’, dvs chopen, är vadhög…

    Om alla är locals funkar det med andra regler, men bäst är smidighet och uppmärksamhet, samt såklart kännedom om vad som EGENTLIGEN gäller.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:23

    @mikaels 492516 wrote:

    Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, för den andra vägen är ‘större’, alla som bor där vet det, men om det kommer en utböling så smäller det. Gissa vad, trafikreglerna gäller, inte lokala sedvänjor. Samma på sjön, smäller du enligt vågregler och skadar någon läser försäkringsbolaget sjölagen, inte IKOs regler…

    Och vad som är vågspot eller ej är inte så glasklart som det är för Svenne, folk har hävdat vågregler i Björkvik likväl som Garda, där ‘vågorna’, dvs chopen, är vadhög…

    Om alla är locals funkar det med andra regler, men bäst är smidighet och uppmärksamhet, samt såklart kännedom om vad som EGENTLIGEN gäller.

    Det gäller i brytande/ riktiga vågor som “ger och tar” och där förstås sunt förnuft gäller 😉

  • dejjan72

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:25

    Jag vet inte var ni läst om att surfare ridande våg har företräde mot en som är på väg ut . Jag tog Iko-cert i Vietnam och där lärde man ut att den som är på väg ut genom vågor har företräde och det står även i iko-s regler “The outgoing rider has right of way over the incoming rider: the wind is sometimes gusty on land. The rider who is on the beach is the one more at risk, so he has the priority.” Det ni säjer om köra vågor gäller ju inte där de bryter “The rider surfing a wave has the right of way over the one who is jumping or going in the opposite direction: when surfing a wave, the kite is less easy to pilot so there is less room for maneuvers. Nevertheless, the rule for the outgoing rider is applicable when the waves are close to the shore (shore break). In this case, the rider who is surfing will have to give way to the rider who is going out.” Ser inte att ett problem med att mötas skulle uppstå längre ut på öppet vatten.

  • koa

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:31
  • adde

    Medlem
    20 augusti, 2008 vid 18:36

    @mikaels 492516 wrote:

    Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, för den andra vägen är ‘större’, alla som bor där vet det, men om det kommer en utböling så smäller det. Gissa vad, trafikreglerna gäller, inte lokala sedvänjor. Samma på sjön, smäller du enligt vågregler och skadar någon läser försäkringsbolaget sjölagen, inte IKOs regler…

    Den som har rätt till väg är också skyldig att hålla kurs och fart. (Regel 17.1a i sjötrafikföreskrifterna). Så jag tror nog att den som rider vågen blir vållande i en kollision.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Intressanta väjningsregler för drakar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.